Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af udenlandske pressekort i Danmark
Fra : jan111

Dato : 21-06-07 10:19

Hej,

Jeg ved at det som semiprofessionel fotograf på freelancebasis er
næsten umuligt at få et dansk pressekort, men da der er udenlandske
autoriserede pressekortudstedere som ikke har de samme regler om
minimum arbejdstid og fast tilknytning til et medie som DJF vil jeg
høre om der er nogen i gruppen som ved om disse pressekort accepteres
i Danmark.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-06-07 10:28

jan111 wrote:
> [...]
> minimum arbejdstid og fast tilknytning til et medie som DJF vil jeg
> høre om der er nogen i gruppen som ved om disse pressekort accepteres

Du kan prøve at få et fra et lille lokalt medie i Danmark,
pressekortet er ikke beskyttet, så alle kan i princippet lave dem,
det behøver ikke nødvendigvis være forbundets pressekort, hvis du
kun skal bruge det til at komme ind bag en politiafspærring.

// Hans - Nu med pressekort :)
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : K

Dato : 21-06-07 14:37

> [...]
> det behøver ikke nødvendigvis være forbundets pressekort, hvis du
> kun skal bruge det til at komme ind bag en politiafspærring.

Har du selv presset det? ;)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-06-07 10:30

K wrote:
> Har du selv presset det? ;)

Nej :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : ksk

Dato : 21-06-07 17:40

> // Hans - Nu med pressekort :)

er det strisserne der ha presse dit CF kort ???

og lige et spørgsmål hvor mange brosten kan der ligge i en lowepro trakke
200

ej undskyld, kunne ikke lad vær

KsK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-06-07 17:59

Hans Joergensen wrote:

> // Hans - Nu med pressekort :)

Hva' blir det næste, vi skal måske til at se dig med pressefolder i
bukserne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-06-07 18:05

Hans Joergensen wrote:

> // Hans - Nu med pressekort :)

Hvor har du det fra?

Thomas Schreiber

Fra : Michael

Dato : 21-06-07 18:19

Thomas Schreiber skrev:

> Hvor har du det fra?

EB?

Mvh.

Michael

Fra : Mads Petersen

Dato : 21-06-07 20:43

Thomas Schreiber wrote:

> Hvor har du det fra?

Før i tiden har "falske" pressekort vist været udbredt i autonome kredse...

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S2545.htm

hilsen
MP

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-06-07 10:31

Mads Petersen wrote:
> Før i tiden har "falske" pressekort vist været udbredt i autonome kredse...
> http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S2545.htm

Det er skam ikke falsk.. men jeg gider ikke sige hvilket medie der
har givet mig det fordi så bliver de sikkert bare plaget af alle
mulige :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : K

Dato : 22-06-07 11:21

> Det er skam ikke falsk.. men jeg gider ikke sige hvilket medie der
> har givet mig det fordi så bliver de sikkert bare plaget af alle
> mulige :)

Må man have lov til at gætte på Local Eyes?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-06-07 11:50

K wrote:
> Må man have lov til at gætte på Local Eyes?

Du kan gætte på lige præcis hvad du har lyst til :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : K

Dato : 22-06-07 12:28

> Du kan gætte på lige præcis hvad du har lyst til :)

Så vil jeg gætte på, at jeg ramte plet. ;)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-06-07 13:46

K wrote:

> Så vil jeg gætte på, at jeg ramte plet. ;)

Og jeg er 100% sikker på, at dit gæt er helt ude i skoven, Local Eyes kan
ikke udstede et presskort...

http://www.journalistforbundet.dk/sw410.asp

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 22-06-07 14:11

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og jeg er 100% sikker på, at dit gæt er helt ude i skoven, Local Eyes
> kan ikke udstede et presskort...
>
> http://www.journalistforbundet.dk/sw410.asp

Nu er Journalistforbundet ikke de eneste der udsteder pressekort. Man
kan sagtens få et pressekort gennem en række lokale medier som fx
lokalradioer og lokal-tv.

Mvh

John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-06-07 15:12

John wrote:

> Nu er Journalistforbundet ikke de eneste der udsteder pressekort. Man
> kan sagtens få et pressekort gennem en række lokale medier som fx
> lokalradioer og lokal-tv.

Du roder rundt i begreberne. Enhver kan kalde sig pressefotograf eller
journalist da det ikke er beskyttede titler. Og enhver kan i princippet
udstede et legitimationskort, hvor der står at John Knipser er
pressefotograf.

Du kan også oprette dit eget medie, det kan f.eks. hede Nørre Kønsløse
Tidende, og så kan du udstede legitimationskort til dig selv og dine venner.

Men når du haler dit legitimationskort frem, så er det op til den enkelte
hvilken betydning de lægger i dit hjemmelavet legitimationskort, det kan
muligvis gi' dig gratis adgang til en 3die divisions fodboldkamp, men du
kommer ikke ind til en landskamp i Parken.

Hvis der ikke er ændret på det, så har alle journalistiske og
redaktionelle medarbejdere hos DR et legitimationskort, der oplyser, at
de er journalist hos DR, og i mange situationer er dette kort mere 'værd'
end det rigtige pressekort.

Men det er kun Journalistforbundets Pressekort, som giver adgang bag
politiets afspærringer, og selv med et rigtigt pressekort, så kan man
også opleve, at politiet nægter en adgang.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 22-06-07 15:21

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Men det er kun Journalistforbundets Pressekort, som giver adgang bag
> politiets afspærringer,

Vås. Mit pressekort er ikke udstedt af Dansk Journalistforbund, men
giver "...adgang gennem politiafspærringer jf. dog bestemmelsen i
justitsministeriets cirkulære nr. 211 af 20. december 1995."

Mvh

John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-06-07 15:32

John wrote:

> Vås. Mit pressekort er ikke udstedt af Dansk Journalistforbund, men
> giver "...adgang gennem politiafspærringer jf. dog bestemmelsen i
> justitsministeriets cirkulære nr. 211 af 20. december 1995."

Ja, Danske Dagblades Forening kan også udstede pressekort, men det er
nøjagtig det samme kort som Journalistforbundet udsteder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 22-06-07 15:48

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ja, Danske Dagblades Forening kan også udstede pressekort, men det er
> nøjagtig det samme kort som Journalistforbundet udsteder...

Muligt. Mit er så heller ikke udstedt af Danske Dagblades Forening.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-06-07 07:33

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Men det er kun Journalistforbundets Pressekort, som giver adgang bag
> politiets afspærringer, og selv med et rigtigt pressekort, så kan man
> også opleve, at politiet nægter en adgang.

Det passer altså ikke, mit kort er ikke fra journalistforbundet, men
det virker fint til at komme bag afspærringer, både i tyskland og i DK.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : K

Dato : 22-06-07 14:22

> Og jeg er 100% sikker på, at dit gæt er helt ude i skoven, Local Eyes kan
> ikke udstede et presskort...
>
> http://www.journalistforbundet.dk/sw410.asp

Det er da rigtigt nok, men han kan snildt være tilknyttet Local Eyes.
Local Eyes har jo en forkærlighed for det autonome miljø.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-06-07 15:16

K wrote:

> Det er da rigtigt nok, men han kan snildt være tilknyttet Local Eyes.
> Local Eyes har jo en forkærlighed for det autonome miljø.

Det er vist fortid, så vidt jeg ved, så er Local Eyes blevet associeret
med Politikens Hus og Jyllands Posten...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jan111

Dato : 21-06-07 20:31

Gad vide om jeg kan forvente nogen seriøse svar på mit oprindelige
spørgsmål eller er det blevet glemt under den almindelige udveksling
af underlødige morsomheder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-06-07 10:32

jan111 wrote:
> Gad vide om jeg kan forvente nogen seriøse svar på mit oprindelige
> spørgsmål eller er det blevet glemt under den almindelige udveksling
> af underlødige morsomheder

Altså, jeg antager at det bare er for at kommet forbi
politiafspærringer? så vil det sikkert virke fint...

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69