Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portrætobjektiv
Fra : JGNI

Dato : 17-06-07 12:15

Jeg har tidligere (http://kortlink.dk/3y3r) skrevet om
portrætobjektiv.

Men min kæreste forstår ikke hvorfor jeg vil have endnu et objektiv i
det område, når jeg har kit-objektivet.
Hun har jo ret, at området er jo dækket. Det er en 50mm og jeg har en
17-80.

Nu vil jeg gerne komme med argumentet 'jamen den TAGER skarpere og
bedre billeder'.
Hvordan kan jeg overbevise hende om det? :D

Hvor er den store forskel imellem kitobjektivet og det andet*
objektiv

/Jan

* http://www.europe-nikon.com/product/da_DK/products/broad/403/overview.html

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 12:26

"JGNI" <jan.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du fortæller hende om dybdeskarpheden. Med en stor blændeåbning kan du lave
skarpe ansigtstræk og en uskarp baggrund, hvor du med et kit-objektiv altid
vil have en vis grad af skarphed i baggrunden, da de ikke kan åbnes så
meget. Men ud over den "detalje", så har din kæreste jo sådan set ret...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-06-07 13:02

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altid vil have en vis grad af skarphed i baggrunden, da de ikke kan åbnes
> så meget. Men ud over den "detalje", så har din kæreste jo sådan set

Men sagt i baggrunden, mens jeg dukker mig
Hvad fanden rager det hende? Hun kan bare skrubbe ud til opvasken igen.
Drenges legetøj er drenges legetøj, basta

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-06-07 17:10

On 2007-06-17, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Hvad fanden rager det hende? Hun kan bare skrubbe ud til opvasken igen.
> Drenges legetøj er drenges legetøj, basta

Nemlig Frodo,

Problemet er vel løst hvis du i stedet vælger en rigtig portræt-
brændvidde og napper et 85mm f/1.8. Det ligger jo udenfor 18-70
området så det er jo til at forstå.

Fra : AS

Dato : 17-06-07 20:48

"Steen Larsen" <slykking.remove@this.gmail.com> wrote in message

> Problemet er vel løst hvis du i stedet vælger en rigtig portræt-
> brændvidde og napper et 85mm f/1.8. Det ligger jo udenfor 18-70
> området så det er jo til at forstå.

IMHO det kan også hjælpe en del, hvis man først viser 85 1.4. Naturligvis
med prisen. Bagefter kan det bliver meget nemmere at forklare det hel ved at
sige "...ja. men... OK.. jeg kan også være godt i gang med 85 1.8..."

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-06-07 13:51

"JGNI"
[...]

Tjae - må gi di kæreste ret, med det du skriver af info er der
absolut ingen grund til at bruge flere penge - jeg vil vædde en
kasse øl på at du ikke tager bedre billeder med en 50'er og
det du har allerede - men jeg kan se drengene har en anden
mening, hvis jeg var din kæreste ville mit argument så være,
hvis du ikke kan lave stor kunst med det udstyr du har,
sku jeg måske se mig om efter en fyr der kan. Nogle af
verdens fineste portrætter er skudt med udstyr der ikke
kommer i nærheden af det du har, så du kan ligså godt
vende dig til tanken, du er en rådden fotograf, eller hive
op i bukserne og lave nogle goe billeder og det er hårdt
arbejde.. -max-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-06-07 14:09

JGNI wrote:
> Nu vil jeg gerne komme med argumentet 'jamen den TAGER skarpere og
> bedre billeder'.

Næh - det tager ikke automatisk bedre billeder - det giver dig nogle
lidt andre muligheder.

Det giver lidt mere lysstyrke pga større blændeåbning

Det kan give lidt mindre sarphedsdybde pga større blændeåbning

- men hvis du kan nøjes med et F/1.8 så koster det ikke mange kroner, og
så kan det vel smugles med hjem sammen med husholdningsindkøbene uden at
hun opdager det

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Preben

Dato : 17-06-07 17:26

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
>
> - men hvis du kan nøjes med et F/1.8 så koster det ikke mange kroner, og
> så kan det vel smugles med hjem sammen med husholdningsindkøbene uden at

Så et brugt 50mm f/1.8 til 5-600 kr. på dba eller fotokritik for nogle
dage siden. Ved ikke om det er der stadigvæk, men ellers 750 er de lette
nok at finde til.
Jeg har netop opgraderet med en 50mm f/1.4 købt brugt til 1200 kr, så
det er jo fint nok Jeg tror jeg skal kalde mig selv heldig for en
gangs skyld.

Hvis du køber brugt så husk at kontrollere for ridser i bageste og
forreste glas samt at blænden kører som den skal! Hvis blænden er smurt
ind i olie koster det hurtigt 500 kr eller lidt ekstra.

/ Preben

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-06-07 15:13

JGNI wrote:
> [...]
> det område, når jeg har kit-objektivet.
> Hun har jo ret, at området er jo dækket. Det er en 50mm og jeg har en

Alle gode fotografer kan tage gode billeder med et kit objektiv, men det
har jo nogle fysiske begrænsninger.

> Nu vil jeg gerne komme med argumentet 'jamen den TAGER skarpere og
> bedre billeder'.
> Hvordan kan jeg overbevise hende om det? :D

Ja, og så vignetterer 50mm heller ikke

Billedet taget med en Nikon 85mm f/1.4 ved 1.4 med fokus lige i øjet
(bogstavelig talt) fås ikke bedre efter min mening.

> Hvor er den store forskel imellem kitobjektivet og det andet*
> objektiv

Dybdeskarpheden og byggekvaliteten.

Folk kan sige hvad de vil. Det kan godt være i gamle dage bla bla, men
nu lever vi nu engang i en tidsalder hvor teknologien er til det. I
gamle dage kunne man også krydse atlanten i en robåd, men idag kan man
også gøre det i et fly - hver sin smag

Thomas Schreiber

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 17-06-07 20:30

On Sun, 17 Jun 2007 11:14:38 -0000, JGNI <jan.nielsen@gmail.com>
wrote:

>Hvor er den store forskel imellem kitobjektivet og det andet*
>objektiv
>
>/Jan
>
>* http://www.europe-nikon.com/product/da_DK/products/broad/403/overview.html

Nu er det jo dig og ikke optikken alene, der bestemmer, hvordan dine
portrætter bliver, men det kan jo være sjovt at lege med forskellige
objektiver.

Ud over at du kunne låne dig frem (jeg bor på Djursland) kunne du jo
prøve at købe et godt brugt manuelt objektiv - fx 85/1,8, 85/2 eller
105/2,5.

Selv ret mishandlede eksemplarer kan man i dag tage dejlige billeder
med, men det kræver naturligvis en lidt anden optagerutine, hvis du er
vant til, at fokus- og eksponeringsjustering foregår pr. automatik.

Mvh. Henrik.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-06-07 21:24

Hans Henrik Pedersen wrote:

> Ud over at du kunne låne dig frem (jeg bor på Djursland) kunne du jo
> prøve at købe et godt brugt manuelt objektiv - fx 85/1,8, 85/2 eller
> 105/2,5.

-ja, da... Hvis Du har behov, kan jeg stille min 105/2.5 til rådighed.
Den eneste grund til at jeg vil kunne undvære den er, at jeg har en
105/1.8 MF

-og måske vil jeg sælge -i ena nden newsgruppe

Bo //

Fra : AS

Dato : 17-06-07 22:41

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

> -ja, da... Hvis Du har behov, kan jeg stille min 105/2.5 til rådighed. Den
> eneste grund til at jeg vil kunne undvære den er, at jeg har en 105/1.8 MF

Ikke sikkert 1.8 er bare bedre. Mere lyset ved total åbnet blænde - ja.
Undersiden er, at det mere følsom for kontralys - giver flare, samt lidt
mindre skarpt end 2.5 ved lidt lukket blænde, fra ca. 2.8-4. Bokeh er også
lidt andeledes, men her er smag.

Fra : JDD

Dato : 18-06-07 07:26

[...]

Din kæreste har for så vidt ret.

Men vil man have leget tøj så....

Der er også dem der foretrækker at bruge faste brændvider netop til
portrætter, fordi man bedre kan lide at arbejde med dem, og de giver samme
perspektiv, bokey osv. "i frhold til at zoome f.eks. fra 28 til 50mm" uanset
om man flytter sig lidt frem og tilbage.

Fra :    ab©

Dato : 18-06-07 07:53

"JGNI" <jan.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men min kæreste forstår ikke hvorfor jeg vil have
> endnu et objektiv i det område ......

Hvis du bare er lidt bidt af at fotografere, kan du lige så godt gøre klart
for din kæreste, at det drejer sig om en hobby med en jævn strøm af behov /
udgifter, så er du ude over det samme problem næste gang

ab©

(- der spekulerer på at købe et Pentax K10D for at se om den er så god som
alle skriver).

Fra : mymuggler@gmail.com

Dato : 19-06-07 09:48

On 17 Jun., 13:14, JGNI <jan.niel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> bedre billeder'.
> Hvordan kan jeg overbevise hende om det? :D
>
> Hvor er den store forskel imellem kitobjektivet og det andet*

Drejer det sig om portræt obj., er det måske værd at huske, at stor
skarphed ikke er det primære, men bokeh og let overstråling er blandt
de klassiske dyder i et portrætobj. Ikke alle (få) ønsker sig
portrætteret pivskarpt.

Fra : Preben

Dato : 19-06-07 19:05

> [...]
> bedre billeder'.
> Hvordan kan jeg overbevise hende om det? :D

Køb et brugt til 600 kr.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50461958

Telefon    25 48 10 52
E-mail: charlolle snabela hotmail punktum com

og når hun ser resultatet forstår hun hvorfor
Det er noget af det billigste du finder det til. Har vist set et til 500
kr. på et tidspunkt men de hænger ikke på træerne billigere!

/ Preben