en nybegynder i php og css
Fra : Jonne

Dato : 29-07-07 15:59

Jeg bruger ellers frontpage, men vil lege lidt med php og css.

I FP kan man se design mens man designer, men i php skal det jo upload på
server,
hvordan arbejder i?

kan man designe i htm og når det så hele er færdig konventer til php?
og teste det på server.

JB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-07 17:09

Jonne skrev:

> I FP kan man se design mens man designer, men i php skal det jo upload på
> server, hvordan arbejder i?

Jeg arbejder slet ikke grafisk. Jeg arbejder 'logisk' og skriver
mine filer hvorefter jeg lægger dem ud på min server og ser så i
browseren om resultatet er som jeg forestiller mig. Derefter
retter jeg det til i flere trin efter samme opskrift.

> kan man designe i htm og når det så hele er færdig konventer til php?

Jeg tror ikke du ved hvad PHP kan.

Hvis man har et sæt sider færdige i HTML, så er det helt
nytteløst at ændre dem til PHP selv om det sådan set kan gøres
med ret få tastetryk.

PHP skal bruges til det som HTML ikke kan.

Fiduso er en folkefront der har nogle medlemmer. Ved hjælp af PHP
kan jeg tælle op hvor mange medlemmer der er og så omsætte det
til en HTML-linje der på hjemmesiden viser hvor mange medlemmer
der er.

Jeg kan også godt lave en HTML-side hvor der står:

   Medlemmer: 1603

men det er jo forkert når der kommer et medlem mere. Da PHP-siden
tæller op på ny hver eneste gang en bruger beder om siden, så kan
den sørge for at tallet altid er korrekt. Det kaldes en dynamisk
side fordi den laves på ny hver gang den skal bruges.

Når du ikke ved mere end du gør, vil jeg råde dig til i første
omgang at glemme alt om PHP. Lær HTML fra bunden, og lær det
helst med koderne og ikke blot via grafiske programmer som
Frontpage.

Når du så om et par år har tjek på HTML, så ved du for det første
meget mere om hvad det ikke kan, og også hvad du gerne vil have
det til at gøre, og så kan du lærer PHP uden at blive forvirret
af ukendskab til HTML.

Eller også finder du ud af at du bare hele tiden vil arbejde
grafisk - og det er også fint nok. Så er PHP bare ikke noget for
dig.

--
Bertel

Fra : Jonne

Dato : 29-07-07 18:16

tak for svaret

Jeg kan se at du også bruger HTML
eller er det noget jeg har misforstået, jeg gik ud fra at man med php kun
brugte php.

JB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-07 18:51

Jonne skrev:

> Jeg kan se at du også bruger HTML
> eller er det noget jeg har misforstået, jeg gik ud fra at man med php kun
> brugte php.

PHP er et programmeringssprog der afvikles på serveren. Brugeren
kan ikke se hvordan PHP-filen ser ud eller hvad der foregår. Når
serveren er færdig med at behandle PHP-filen (på mikrosekunder)
sender den den præparerede tekst afsted til brugeren, og det er
alt sammen HTML-koder. Derfor kan brugeren ikke i den modtagne
kode se at det er genereret af en PHP-fil.

Det er også derfor det er en stor fordel at kende HTML til bunds
før man spekulerer på PHP.

--
Bertel

Fra : Knud Iversen

Dato : 29-07-07 19:39

"Jonne" skrev ...
> [...]
> server,
> hvordan arbejder i?
>
> kan man designe i htm og når det så hele er færdig konventer til php?

Jeg har selv lige taget springet fra frontpage til dreamweaver og skulle
også prøve det her PHP, jeg er så ny at jeg ikke kan tillade mig at sige at
jeg plejer, men jeg forsøgte dette
http://www.phpartikler.dk/artikler/xampp.php ,da jeg så ikke fik det til at
virke i første forsøg, har jeg valgt mere af nød end lyst, at have ftp åben,
så snart jeg har gemt en ændring så uploader jeg og tjekker online.
foreløbig går egentlig ok.
Mvh Knud

Fra : Jonne

Dato : 30-07-07 04:15

"Knud Iversen" <nospam@kfo2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åben, så snart jeg har gemt en ændring så uploader jeg og tjekker online.
Jeg takker alle for hjælpen

xampp kan jeg ikke bruge har kun adgang til php4

JB

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-07-07 07:22

Den Mon, 30 Jul 2007 05:15:02 +0200 skrev Jonne:

> "Knud Iversen" <nospam@kfo2.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg takker alle for hjælpen
>
> xampp kan jeg ikke bruge har kun adgang til php4
>
> JB

Du kan jo hente manualen til php 4 og så kun bruge funktionerne
i denne.
Det er en rigtig god måde at blive bedre til php.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com www.ranunkelvej.com/sai/