CSS og include
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 29-07-07 14:33

Hej!

Jeg er ved at lave en webshop i php og vil forsøge at lave den
modulopbygget. Jeg er faldet over et problem i forhold til CSS.
Planen er at jeg vil have en hovedside som i bund og grund kun
består af knapper. Afhængig af hvilken knap man trykker på, så
bliver en bestemt side included på hovedsiden. Hvis jeg så vil
style min hovedside laver jeg bare en separat CSSfil som
hovedsiden refererer til. Men hvis jeg vil style den includede
side kan jeg ikke bare lave en CSSfil og refererer til. Er der
nogen der har et løsningsforslag?

Et andet spørgsmål i denne sammenhæng er:

Hvis jeg vælger ovenstående løsning, med at lave if-sætninger
afhængig af hvilken knap der bliver trykket på og indenfor hver
if skal der stå en include. Når så hovedsiden loades fra serveren
henter den så ikke alle include'sne med?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-07 15:38

Lasse Vestergaard skrev:

> [...]
> hovedsiden refererer til. Men hvis jeg vil style den includede
> side kan jeg ikke bare lave en CSSfil og refererer til. Er der

Det er nemt nok. Lav kun én CSS-fil med en sektion til forsiden
og en sektion til undersiderne.

> [...]
> if skal der stå en include. Når så hovedsiden loades fra serveren
> henter den så ikke alle include'sne med?

Du kan evt. kikke her:

http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/webdesign.php?page=menu

Der kan du se hvordan man fra en menu kan hente includefiler så
det fungerer som om kun et vindue bliver opdateret.

Min hjemmeside og Fidusos sider er opbygget på principielt samme
måde. Begge steder bruger jeg kun én CSS-fil.

--
Bertel

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 31-07-07 15:41

Tak for svaret!

>Bertel Lund Hansen wrote
> Det er nemt nok. Lav kun én CSS-fil med en sektion til forsiden
> og en sektion til undersiderne.

Jeg har godt tænkt på den løsning, men jeg ved ikke, om den er god
nok, da CSS-filen i så fald skal dække over alle de moduler, jeg har
tænkt mig at lave og der er risiko for, at navngivninger (class og
id) bliver de samme... Planen er, at man skal kunne lave nye moduler
over tid.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-07 15:49

Lasse Vestergaard skrev:

> [...]
> tænkt mig at lave og der er risiko for, at navngivninger (class og
> id) bliver de samme... Planen er, at man skal kunne lave nye moduler

Jeg tror ikke det bliver nemmere at have flere filer.

Hvis du skal bruge mange afdelinger og skal kunne udvide og ikke
vil risikere sammenfaldende navne, så lav en konvention a la:

/* Bridge: */
..brdg_menu { blablabla }
..brdg_overskrift { blablabla }
..brdg_afsnit { blablabla }

/* Cykling */
..ckl_menu { blablabla }
..ckl_overskrift { blablabla }
..ckl_afsnit { blablabla }

Det vil ikke være svært senere at trække det ud i separate filer
hvis du senere vil have det.

--
Bertel

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 04-08-07 10:54

Hej!

Tak for rådet. Det vil jeg prøve at rode lidt med