Aflæse hvilet link der har været klikket p~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-07 16:55

Hej alle

Jeg har brug for at vide hvilket link der har været brugt for at
komme til en bestemt side. Hvordan finder jeg ud af det?

Der er tale om en menu hvor man kan vælge mellem at åbne en
lukket gruppe links eller vælge at aktivere et link til en
hjemmeside.

Jeg skal vide hvilken gruppe der ønskes åbnet. En demo af
systemet ligger her:

   http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/index.php

Som I kan se kan jeg løse problemet ved at bruge $_GET til at
aflæse en variabel i adressefeltet, men hvad hvis man ønsker at
det skal ske usynligt for brugeren?

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-07-07 22:32

On Fri, 6 Jul 2007 17:54:35 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Som I kan se kan jeg løse problemet ved at bruge $_GET til at
>aflæse en variabel i adressefeltet, men hvad hvis man ønsker at
>det skal ske usynligt for brugeren?

HTTP-headeren "Referer", som klienten sender med, indeholder typisk
oplysninger om den side, brugeren kommer fra. Du kan tilgå det indhold
i variablen $_SERVER['HTTP_REFERER']

For en god ordens skyld: Der er en håndfuld undtagelser til
Referer-headeren, og den kan naturligvis fakes. Men det behøver ikke
at være relevant, hvis man fx laver systemer, hvor brugerens eget
"hærværk" bare medfører defekt funktionalitet over for ham selv.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-07 23:13

Peter Brodersen skrev:

> [...]
> at være relevant, hvis man fx laver systemer, hvor brugerens eget
> "hærværk" bare medfører defekt funktionalitet over for ham selv.

Jeg er til dels enig, men i det her tilfælde ville det resultere
i at blokke i en menu ville forblive skjult, så jeg søger efter
om der er en anden mulighed end $_SERVER['HTTP_REFERER'].

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 08-07-07 15:35

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er til dels enig, men i det her tilfælde ville det resultere
> i at blokke i en menu ville forblive skjult, så jeg søger efter
> om der er en anden mulighed end $_SERVER['HTTP_REFERER'].

Tja, så kan brugeren lære det.
Samtidig kan man også blokere for billeder, der forsøges hentet uden korrekt
referer.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-07 07:18

Leif Neland skrev:

> Tja, så kan brugeren lære det.

Hvad vil brugeren lære af en side med en amputeret menu?

- Sikke en klampdesigner! Han kan jo ikke enegang finde ud af at
lave en ordentlig menu!

Hvad skulle det gavne?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 09-07-07 14:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er til dels enig, men i det her tilfælde ville det resultere
> i at blokke i en menu ville forblive skjult, så jeg søger efter
> om der er en anden mulighed end $_SERVER['HTTP_REFERER'].

Du kan fra fx. index.php sætte en session
<?php
session_start();
$last_visited = $_SESSION['last_visited'];
$_SESSION['last_visited'] = $_SERVER['REQUEST_URI'];

Hvis dette indsættes i toppen af alle dine sider, så behøver du ikke
bekymrer dig om at brugeren har slået referer fra eller til, eller
prøver at fake den.

Dog virker det jo kun fra dine egne sider af

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-07 14:50

Martin skrev:

> Dog virker det jo kun fra dine egne sider af

Det gør ikke noget. Sådan er det også med den nuværende metode.
Det er faktisk smart. Lad os sige at jeg vil henlede din
opmærksomhed på en bestemt side, eller at jeg måske har gemt et
gammelt link:

   http://fiduso.dk/?page=fortalelser

Læg mærke til hvordan menuen står når der linkes 'udefra' (altså
uden m-parameteren). Man kan se forskellen ved at klikke på
"Bevidst sprog".

--
Bertel

Fra : Philbråd Tikenstraad~

Dato : 06-07-07 22:39

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg har brug for at vide hvilket link der har været brugt for at
> komme til en bestemt side. Hvordan finder jeg ud af det?

Referer-headeren. Læs HTTP-RFC'en inden du kommer med flere dumme spørgsmål.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-07-07 22:59

On Fri, 6 Jul 2007 23:38:45 +0200, "Philbråd Tikenstraadt"
<philbraad@hotmail.com> wrote:

>Referer-headeren. Læs HTTP-RFC'en inden du kommer med flere dumme spørgsmål.

Det og du forklarer ikke, hvordan man tilgår værdien af den header via
PHP.

Er der noget, du har i klemme?

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Philbråd Tikenstraad~

Dato : 06-07-07 23:09

"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> wrote in message

> Det og du forklarer ikke, hvordan man tilgår værdien af den header via
> PHP.

Jesus christ. Er folk totalt hjælpeløse nu om dage? Jeg går ikke ud fra, at
en uddannet datamatiker som Bertel Lund Hansen skal have hjælpe til så
elementære ting. Specielt ikke efter han har fået så godt et hint, som jeg
gav ham. Indtast "http referer php" i google, og det burde være
tilstrækkeligt.

> Er der noget, du har i klemme?

Ikke andet end hjælpeløs idioti, men det er jo det sædvanlige.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-07 23:48

Philbråd Tikenstraadt wrote:

> Ikke andet end hjælpeløs idioti, men det er jo det sædvanlige.

Plonk

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philbråd Tikenstraad~

Dato : 06-07-07 23:56

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> wrote in message

> Plonk

Tak for den meget informative besked. Jeg er sikker på at alle andre såvel
som jeg er UTROLIGTglade for at vide, hvem du ploker og ej-ploker. Tak,
Erik.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-07-07 00:39

On Sat, 7 Jul 2007 00:09:24 +0200, "Philbråd Tikenstraadt"
> [...]

>elementære ting. Specielt ikke efter han har fået så godt et hint, som jeg
>gav ham. Indtast "http referer php" i google, og det burde være

Du er sjov :) Selvfølgelig kan man finde et passende resultat, når man
ved, hvad man skal søge efter. Bertel nævnte fx ikke selv Referer.

Dertil er der stadigvæk spørgsmålet om "Best practice". Det er fint at
vide, hvad der står i en RFC, men det er lige så vigtigt at vide,
hvordan den virkelige verden fungerer.

>Ikke andet end hjælpeløs idioti, men det er jo det sædvanlige.

Jøsses.

Det pudsige er, at folk ikke gider at lytte til nogen, som er så
hidsige og oppe at køre. Det viser al empiri. Med andre ord ændrer dit
indlæg ikke på noget, så lige nu sparker du blot huller i luften.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-07 23:09

Philbråd Tikenstraadt wrote:

> inden du kommer med flere dumme
> spørgsmål.

Hvilken sten er du kravlet ud fra? Prøv til en forandring at tale lidt
pænere til folk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philbråd Tikenstraad~

Dato : 06-07-07 23:15

> Hvilken sten er du kravlet ud fra?

Jeg har været her i lang tid. Hentyder du til, at Bertel har stillet dumme
spørgsmål i lang tid, siden jeg først kommenterer det nu og derfor må være
kravlet ud fra under en sten?

> Prøv til en forandring at tale lidt pænere til folk.

Hvorfor?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-07 23:29

Philbråd Tikenstraadt wrote:

> Jeg har været her i lang tid.

Jeg genkender ikke dit navn, jeg har været med i noghen tid.

> Hentyder du til, at Bertel har stillet
> dumme spørgsmål i lang tid, siden jeg først kommenterer det nu og
> derfor må være kravlet ud fra under en sten?

Bertel er ofte den, der har svaret, når andre er løbet ind i et problem. Men
enhver kan stirre sig blind på noget, som andre mener er helt åbenlyst.

> Hvorfor?

Fordi tingene nu engang fungerer bedst, når man ikke kommer med den slags
bemærkninger, som du fyrede af.
Er det den sprogtone, du foretrækker, vil du sikkert føle dig hjemme i
news:dk.snak.mudderkastning - her i webdesigngrupperne er omgangstonen
sædvanligvis mere høflig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philbråd Tikenstraad~

Dato : 06-07-07 23:57

> [...]
>
> Bertel er ofte den, der har svaret, når andre er løbet ind i et problem.
> Men enhver kan stirre sig blind på noget, som andre mener er helt

Jeg holder ikke styr på, hvem der svarer på hvad hvornår. Hvis man spørger
om noget så dumt og samtidigt er uddannet datamatiker (læs: man burde vide
den slags elementære ting), får man svar som fortjent.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-07-07 01:54

"Philbråd Tikenstraadt" <philbraad@hotmail.com> wrote in

> Jeg holder ikke styr på, hvem der svarer på hvad hvornår. Hvis man
> spørger om noget så dumt og samtidigt er uddannet datamatiker (læs:
> man burde vide den slags elementære ting), får man svar som fortjent.

Bertel må da virkelig have trådt dig over tæerne siden du er så sur på ham.
Har du overhovedet nogen ide om hvad der er blevet undervist i på den skole
Bertel har taget datamatiker uddannelsen på? Der er stor forskel fra skole
til skole. Svjh blev det ikke undervist i HTTP headers der hvor jeg tog den
(kan godt være jeg bare overhørte det fordi jeg kendte til dem i
forvejen...)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-07-07 23:48

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Fri, 6 Jul 2007
17:54:35 +0200

>Som I kan se kan jeg løse problemet ved at bruge $_GET til at
>aflæse en variabel i adressefeltet, men hvad hvis man ønsker at
>det skal ske usynligt for brugeren?

Udover de udmærkede forslag du allerede har fået kunne du måske bruge en
session-variabel.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-07-07 00:00

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 07 Jul 2007 00:48:04
+0200

>Udover de udmærkede forslag du allerede har fået kunne du måske bruge en
>session-variabel.?

Tilføjelse:
Dvs. det kan du godt men det vil blive for omstændeligt. Det vil jo
alligevel kræve et 'mellemled'. Og hvis man vil acceptere det, så kunne
andre metoder også komme i anvendelse.

Hvis det skal ske i eet hug , så må det bliver "Referer"-headeren
..

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-07-07 06:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Som I kan se kan jeg løse problemet ved at bruge $_GET til at
> aflæse en variabel i adressefeltet, men hvad hvis man ønsker at

Når du skriver 'usynligt for brugeren' går jeg ud fra du mener 'uden det
fremgår af url'en'.

Du kan løse det ved at styre 'menustatus' via cookie(s).
Da jeg ikke selv er PHP-haj har jeg googlet frem til denne:
<http://www.w3schools.com/php/php_cookies.asp>

Hvis du laver en cookie, lad os kalde den 'menustatus', kan du eksempelvis
anføre en value a la 'page=underside11;menu=1'.

Denne cookie kan så aflæses i de følgende requests, så du ved hvor brugeren
kommer fra.

Det er lidt overordnet, men jeg håber man forstår ideen.

Stig Johansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-07-07 19:58

On Sun, 08 Jul 2007 07:21:40 +0200, Stig Johansen
<stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote:

> [...]
>anføre en value a la 'page=underside11;menu=1'.
>
>Denne cookie kan så aflæses i de følgende requests, så du ved hvor brugeren

En problemstilling er, at "følgende requests" ikke nødvendigvis følger
hvor brugeren står på siden.

Cookie-løsningen kan give pudsige problemer med tilbage-knappen (som
er fundamental browser-interface) eller ved flere tabs/vinduer.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-07-07 05:50

Peter Brodersen wrote:

> [...]
>
> Cookie-løsningen kan give pudsige problemer med tilbage-knappen (som
> er fundamental browser-interface) eller ved flere tabs/vinduer.

Det har du ret i. Jeg tror også det vil blive noget rod, så lad os glemme
den.

Stig Johansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-07-07 07:12

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev Sun, 08 Jul
2007 07:21:40 +0200

>Hvis du laver en cookie, lad os kalde den 'menustatus', kan du eksempelvis
>anføre en value a la 'page=underside11;menu=1'.

Det var samme tankegang jeg var inde på, men som jeg umiddelbart efter
trak tilbage igen.

Problemet er jo, at denne Cookie (eller en session variabel) skal sættes
*før* brugeren trykker på linket - og på det tidspunkt kan man jo ikke
vide hvilket link han vil trykke på.

Og ved nærmere eftertanke kan jeg da også godt blive i tvivl om,
hvorvidt "Referer" metoden overhovedet vil kunne løse det helt konkrete
problem Bertel skitserrede i sit første indlæg.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-07 08:19

Arne Feldborg skrev:

> Og ved nærmere eftertanke kan jeg da også godt blive i tvivl om,
> hvorvidt "Referer" metoden overhovedet vil kunne løse det helt konkrete
> problem Bertel skitserrede i sit første indlæg.?

Jeg har implementeret metoden med en parameter i URL'en (altså
synligt for brugeren), men jeg følger fortsat tråden med
interesse. Jeg vil gerne vide hvilke muligheder der er.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-07-07 07:02

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Mon, 9 Jul 2007
09:19:00 +0200

>Jeg har implementeret metoden med en parameter i URL'en (altså
>synligt for brugeren), men jeg følger fortsat tråden med
>interesse. Jeg vil gerne vide hvilke muligheder der er.

Grunden til min betænkelighed er, at det forekommer mig, at alle har
svaret på noget helt andet end det du egentlig spørger om.

Men OK, det har du også så tit selv gjort, så det er måske fair nok .

Du har fået en masse forslag til at finde hvor brugeren kommer fra.
Men dit spørgsmål gik jo på at finde ud af hvordan han var kommet dér -
altså hvilket (ud af to mulige) links han havde klikket på.

Jeg tror ikke det er muligt på andre måder end ved at lave en form med 2
Submit knapper, og så sende den ønskede information med i een eller
flere "Hidden" felter.

Men personligt ville jeg da springe op og falde ned på det problem. Jeg
har overhovdet ingen betænkeligheder ved at sende et parameter med i
URL'en - fuldt synligt for brugeren. Hvis nogen skulle få lyst til at
lege med det, så vil de også vide, at der kan forekomme overraskelser.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-07 13:48

Arne Feldborg skrev:

> Men personligt ville jeg da springe op og falde ned på det problem.

Det er også den holdning jeg er kommet fem til.

Der var en der i en anden tråd mente at det ikke var klogt med en
parameter i URL'en, så jeg ville lige afsøge muligherne for at
undgå det, men reelt ser jeg ikke noget problem.

Mit system er låst så forkerte parametre bare åbner forsiden.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-07-07 06:39

Arne Feldborg wrote:

> [...]
>
> Problemet er jo, at denne Cookie (eller en session variabel) skal sættes
> *før* brugeren trykker på linket - og på det tidspunkt kan man jo ikke

Ja, jeg kom også lidt i tvivl efter jeg havde skrevet det.
Jeg tror jeg opfattede Bertel's sætning:
> Jeg har brug for at vide hvilket link der har været brugt for at
> komme til en bestemt side.
Som at han ønskede at vide hvor man kom fra, og ikke hvor man vil hen.

Man kan godt sætte cookien i javascript i forbindelse med aktivering af et
link, men det er ikke sikkert Bertel er interesseret i det.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-07 13:52

Stig Johansen skrev:

> Ja, jeg kom også lidt i tvivl efter jeg havde skrevet det.
> Jeg tror jeg opfattede Bertel's sætning:

> Som at han ønskede at vide hvor man kom fra, og ikke hvor man vil hen.

Problemet er at klikket skal give information om hvilken tilstand
den kommende menu skal have. Det kan jeg kun få ved at aflæse
$_SERVER['HTTP_REFERER'] - hvilket ikke er skudsikkert - eller
ved at bruge den metode som jeg bruger nu: at tilføje
statusflaget som en parameter i linkadressen.

Jeg kan ikke huske om jeg har henvist til siderne, men det drejer
sig om fiduso.dk.

--
Bertel