Server baseret HP
Fra : Charlotte

Dato : 27-06-07 07:22

Hej,

Er det muligt at lave en HP i frontpage, som fungere som en
serverbaseret (tror det hedder sådan *S*) side, hvor flere
brugere kan opdatere den direkte på nettet? Uden at have
frontpage liggende på deres PC?

Kræver det en speciel server eller et helt andet program, i så
fald hvilket?

Hilsen
Charlotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : enkvinde

Dato : 27-06-07 09:42

> [...]
> frontpage liggende på deres PC?
>
> Kræver det en speciel server eller et helt andet program, i så

Nej - du skal på noget serverbaseret, feks cms systemer som der findes et
hav af.

Hilsen Eva

Fra : Charlotte

Dato : 28-06-07 08:10

enkvinde wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> Nej - du skal på noget serverbaseret, feks cms systemer som der findes et
> hav af.
>
> Hilsen Eva
>
> Jeg er lidt på bar bund, cms er det nogenlunde det samme som de skabeloner
man kan få hos sin udbyder? Eller er det muligt at købe et program, så man
ikke er låst fast af skabelonerne?

KH

Fra : enkvinde

Dato : 28-06-07 09:26

> man kan få hos sin udbyder? Eller er det muligt at købe et program, så man
> ikke er låst fast af skabelonerne?

Hej Charlotte

CMS står for content management systems. Altså systemer som kan administrer
ens side indhold, også selv om der er flere skribenter. Skribenterne kan
skrive nye sider, men ikke rette i lay-outet. Systemerne kører på et
serversprog php eller asp.
Men selvfølgelig kan lay-outet rettes og ændres af administrator. Dette
gøres i en css fil.

Et af de mest brugte cms systemer er joomla, men der findes mange. Når jeg
fremhæver joomla, så er det fordi de har et stort dansk forum.

Puha, det var den tekniske forklaring Og så er jeg et døgn tilbage,
nemlig der hvor du spurgte om man i FrontPages kunne det samme. Jeg valgte
den nemme forklaring og svarede nej. Men når sandheden skal frem, så kan du
selvfølgelig (hvis du har evnerne) opbygge dit helt eget cms system kodet i
FrontPages. Men så er vi over i hård håndkodning fordi der skal kobles nogen
php eller asp sider på. Og det er ikke funktioner som er bygget ind i
FrontPages, som jo "kun" laver html sider.

Hilsen Eva