buggy Xnews
Fra : Peter T.

Dato : 17-07-07 20:27

Jeg er så småt begyndt, at blive irriteret på Xnews pga. for mange "fatal
errors" og "out of memory"-bokse efter mange måneders tilløb. Så jeg er
nysgerrig:

oplever I andre Xnews-brugere også dette når I åbner en ny gruppe?

--
Jeg hedder i virkeligheden Stig Tøfting.

Fra : Peter T.

Dato : 18-07-07 05:36

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> Så jeg er nysgerrig:
>
> oplever I andre Xnews-brugere også dette når I åbner en ny gruppe?

Jeg er vist ikke den eneste med dette problem:

<http://groups.google.com/group/news.software.readers/browse_frm/thread/aa6
4852f6b76b3e5/ebfb1db6761053f0?lnk=st&q=xnews+out+of+system+resources&rnum=
2&hl=en#ebfb1db6761053f0>

(eller <http://kortlink.dk/google/42ue>)

I modsætning til nogle af svarene i henvisningen til tråden ovenover, så
har jeg slet ikke adgang til nogen binære grupper overhovedet, da jeg kun
bruger sunsite.

--
Jeg hedder i virkeligheden Stig Tøfting.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-07-07 12:34

Peter T. skrev:

> oplever I andre Xnews-brugere også dette når I åbner en ny gruppe?

Næ. Stort set aldrig. Det er måneder siden, at min Xnews sidst gik
ned med en melding om, at der manglede scroll bars på et eller andet.
Husker ikke den præcise fejlmelding, men når den en sjælden gang går
ned, sker det som regel når jeg forlader en gruppe, og går tilbage
til gruppelisten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-07 23:07

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> Husker ikke den præcise fejlmelding, men når den en sjælden gang går
> ned, sker det som regel når jeg forlader en gruppe, og går tilbage

Hm! Kan jeg lokke dig til, at sende din version af xnews.exe til mig? Det
drejer sig blot om selve exe-filen. Og hvis du gør, så fjern lige gebis
fra min gotmailadresse. :)

--
Jeg hedder i virkeligheden Stig Tøfting.

Fra : Peter T.

Dato : 19-07-07 23:08

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> lige gebis fra min gotmailadresse. :)

HOTmail... ikke gotmail.

--
Jeg hedder i virkeligheden Stig Tøfting.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-07-07 23:39

Peter T. skrev:

> Hm! Kan jeg lokke dig til, at sende din version af xnews.exe
> til mig?

Hermed gjort. Som nævnt i mailen så er den patchet med dc-style
patcher, men jeg tror ikke, at det gør noget ved stabiliteten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 00:35

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Som nævnt i mailen så er den patchet med dc-style patcher, men jeg
> tror ikke, at det gør noget ved stabiliteten.

Du siger i hvert fald ikke mere, end du kan stå inde for

Men (mest til Peter - som jeg insisterer på at kalde Peter, da det er
det navn, jeg forbinder ham med - da du ved det i forvejen) min er ikke
patchet med noget, og jeg kan med den aktuelle Xnewsudgave (dvs. samme
som jeres, blot upatchet) ikke erindre, at Xnews er gået ned. Jeg tror
ikke, det er sket.

Der var én eller anden version, som jeg indimellem fik en fejl med. Jeg
husker ikke hvilken, men det ligger pænt før Windows XP-tiden (dvs.
pænt før dec. 2004). Jeg skiftede dengang blot til den tidligere
version, så var der ingen knas. Og ved næste testversion skiftede jeg
så til denne også uden problemer.

Jeg bruger ikke binærgrupper, gemmer ikke læste indlæg, har ingen
specielle programændringer (patches etc.) og poster ikke via noget
Hamster, bruger ikke noget KorrNews e.l.

Alt er faktisk lige ud ad landevejen her, kun en del ini-filer er
selvfølgelig ændret.

Windows XP Home SP2, 512 MB RAM, Intel Avalon D915GAV-bundkort og et
ATI Radeon X300-skærmkort (ATI's eget, ikke et discountkort med denne
accelerator). Software til både BIOS og skærmkort er det, der fulgte
med.

(Jeg har tidligere haft hyppig bøvl med opdaterede skærmkortdrivere -
altså længe før mit aktuelle system - hvorfor jeg forlængst har skippet
det med driveropdateringer, hvis de aktuelle fungerer problemfrit).

Jeg nævner lige netop de to hardwaredele, fordi bundkortet er ret
global betydende og skærmkortet er en hyppig synder ved fejl, sådan
generelt.

Mit gæt er, at det er en driverkonflikt. Alternativt kan der være et
specielt program, som laver ét eller andet høvl (og hvor høvlspånerne
bliver liggende efter programmet er lukket, kun en Windowsgenstart
kan fjerne dem), der så senere kommer i karambolage med fx Xnews.

Prøv evt. (altså Peter) at tænke på, hvornår Xnews overhovedet begyndte
at drille (udover evt. et par gange årligt, forstås), og hvornår den
driller.

Dvs. er det sket efter noget hardwareskift, driveropdatering etc.
Og hvad køres der af programmer (uanset om det er blevet lukket inden
Xnews startes) fra en Windowsstart og til Xnews brokker sig.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Peter T.

Dato : 20-07-07 07:29

Rudi Stegen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Jeg bruger ikke binærgrupper, gemmer ikke læste indlæg,

Hæh! Jeg har prøvet at slette alle filer minus ini-filerne i xnews-mappen
osv.. Men da du skrev, at du ikke gemmer læste indlæg kiggede jeg i Sent-
mappen. Der lå en million indlæg helt tilbage fra februar 2005 (mental
note til mig selv: "Peter, få dig et liv for sa...!")!
Nu er denne tømt og nu opfører min favoritnewsreader sig vist efter bogen.
Sent-mappen var åbenbart så fyldt op, at Xnews brækkede sig. :)

Tusind tak for hjælpen til jer begge to. :)

--
Peter T. :)

(Ny signatur undervejs)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 13:13

Hej Peter T., du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Men da du skrev, at du ikke gemmer læste indlæg kiggede jeg
> i Sent- mappen.

Dem gemmer jeg såmænd godt nok (omend med en lille ændring, se senere).

Det var læste indlæg fra andre, som jeg ikke gemmer. Nogle foretrækker
at den gemmer disse og har sat den op til det (fx Madsen), dvs. a la en
offlinenyhedslæser. Det var dét, jeg troede, du måske havde.

> Der lå en million indlæg helt tilbage fra februar 2005 (mental
> note til mig selv: "Peter, få dig et liv for sa...!")! Nu er denne
> tømt og nu opfører min favoritnewsreader sig vist efter bogen.

Når enden er god og så videre. Men det er altså pga. en misforståelse,
at du selv og uden hjælp har fået den på benene

Mht. Sent-folderen har jeg lavet et lille simpelt trick. Når den bliver
for stor, laver jeg (_i_Xnews_) en Old_Sent_xx (hvor xx er tal
startende med 01; så er man garderet, da jeg foreløbig kun har 01 og
02, omend snart får en 03, da Sent-folderen er ved at blive de ca. 6
MB, som jeg trækker grænsen ved).

Derefter flytter jeg indfoldet fra Sent-folderen over i den nyoprettede
Old_Sent_xx, hvorefter jeg stadig har alle sendte liggende, men uden
Xnews automatisk skal kværne dem ind ved start.

Min Folders-folder på harddisken ser lige nu sådan ud:

Indhold af G:\Various\Xnews\folders

28-04-2007 18:28 <DIR> .
28-04-2007 18:28 <DIR> ..
24-06-2007 12:43 109.634 archive.hdr
24-06-2007 12:43 626.811 Archive.mbx
05-01-2007 14:56 1.746.702 Old_Sent_02.hdr
04-10-2002 18:53 6.059.731 Old_Sent_02.mbx
05-01-2007 14:59 1.682.000 Old_Sent_03.hdr
05-10-2003 01:26 6.061.316 Old_Sent_03.mbx
09-08-2006 01:56 80 Outbox.hdr
09-08-2006 01:56 0 Outbox.mbx
20-07-2007 01:35 1.456.261 Sent.hdr
20-07-2007 01:35 5.807.698 Sent.mbx
05-10-2002 01:17 80 Temp.hdr
05-10-2002 01:17 0 Temp.mbx
12 fil(er) 23.550.313 byte
2 mappe(r) 40.685.977.600 byte ledig

Det er meget praktisk at have alt, hvad man har skrevet, liggende. Og
på den led kan man både have det og have hurtig afgang til det inde fra
Xnews uden at denne ved normal brug hver gang skal æde hele gryden.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 13:18

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> 05-01-2007 14:56 1.746.702 Old_Sent_02.hdr
> 04-10-2002 18:53 6.059.731 Old_Sent_02.mbx
> 05-01-2007 14:59 1.682.000 Old_Sent_03.hdr
> 05-10-2003 01:26 6.061.316 Old_Sent_03.mbx

Der burde have været en Old_Sent_01 fra før 04-10-2002. Men den zippede
jeg dengang (ved oprettelsen af Old_Sent_02) over på et eller andet, så
den ikke optog unødig plads på disken.

Jeg er nærig nu med at have ting liggende på interne diske, men var
dengang langt mere nærig.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://rudi.nerd.dk/dont_waste_space.htm

Fra : Peter T.

Dato : 20-07-07 14:19

Rudi Stegen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Når enden er god og så videre. Men det er altså pga. en misforståelse,
> at du selv og uden hjælp har fået den på benene

Misforståelse og misforståelse... Jeg ved snart ikke. Af og til skal man
blot bruge et simpelt stikord for at få løst en gordisk knude. :)

Næste punkt er at få configget mime-proxy, så xnews ikke har problemer med
utf8859agtige æøå-tegn, som mit nyere emne med Gravity sendt fra selvsamme
Gravity antyder i emnelinien i denne gruppe. Det ser jo helt håbløst ud
herfra. *knurre* :)

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 17:12

Ja, som mig, jf. <news:Xns9973B8B794D15RudiStegen@katie.klen.dk>.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Peter T.

Dato : 20-07-07 07:10

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hermed gjort. Som nævnt i mailen så er den patchet med dc-style
> patcher, men jeg tror ikke, at det gør noget ved stabiliteten.

Dc-style patcher? Jeg googler det lige. Men tusind tak. Lige nu bruger
jeg din .exe, men jeg skal stadig ind forbi Setup og blot trykke OK for, at
xnews ikke går ned første gang jeg åbner en gruppe. Øv. :|

--
Peter T. :)

(Ny signatur undervejs)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 13:21

Rudi Stegen skrev:

> Du siger i hvert fald ikke mere, end du kan stå inde for

Det vil jeg nødig i hvert tilfælde.

> Jeg bruger ikke binærgrupper, gemmer ikke læste indlæg, har
> ingen specielle programændringer (patches etc.) og poster ikke
> via noget Hamster, bruger ikke noget KorrNews e.l.

Jeg bruger heller ikke de binære grupper og gemmer ej heller læste
indlæg, men jeg patcher Xnews.exe for at få andre ikoner og knapper,
poster via Hamster og bruger både KorrNews og MorVer, men den er
som nævnt ret stabil her, lige bortset fra den der sære meddelelse
om, at vinduet ikke har scrollbars, når jeg forlader en gruppe, men
det sker jo så altså så sjældent, at jeg ikke har orket at undersøge
meddelelsen nærmere. Den starter vist med en 'Fatal Exception Fault'
og når man klikker OK til det, kommer meddelelsen om manglende
scrollbars.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 17:10

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg bruger
> både KorrNews og MorVer

Ja. Og jeg burde bruge (vistnok?) MorVer, så jeg dels vitterlig postede
i ISO-8859-1 og ikke kun påstod det. Dels så jeg også kunne anvende
UTF-8. (Ja, o.k., også UTF-7, men det er sjældent at bruge heromkring).

At jeg ikke gør det skyldes to ting.

Den ene er min aversion mod at have flere led end nødvendigt. Udover
det æstetiske er der jo også det rent praktiske med at kæden aldrig er
stærkere etc.
Det æstetiske kunne nok overvindes, at det jo heller ikke er særlig
æstetisk at poste løs i Windows-1252, uanset jeg undgår tegn, der ikke
er identiske med ISO-8859-1.

Den anden er en mere håndgribelig grund. For nogle år siden hentede jeg
MorVer (tror jeg stadig, at det er?) og læste lidt i tekstfilen.
Den er jo sat op til at bruge Hamster, men man kunne fint bruge den
uden Hamster, blot skulle inifilen så lige rettes.

Den var ikke særlig oplysende mht., hvad man præcis skulle rette uden
Hamster. Og når man løb inifilen igennem, var det ikke umiddelbart
indlysende, hvad man skulle skrive. Slet ikke hvis man som jeg bruger 4
servere (Katie, TDC's dtext, Sunsite og Mikrosoft).

Hvis jeg kunne falde over en nem løsning der, ville jeg sikkert
forlængst have prøvet den. Og teede den sig korrekt, ville den ret
skkert blive fast anvendt.

Med "korrekt" mener jeg, at dyret bare skal smides ind og ellers passer
mig selv. Og at Xnews anvendes som nu, dvs. man mærker ikke i denne, at
der er ændret noget, ej heller mht. opsætning, roden rundt i serverne
o.l.

> [...]
> meddelelse om, at vinduet ikke har scrollbars, når jeg forlader en
> gruppe, men det sker jo så altså så sjældent, at jeg ikke har

Småfejl uden praktisk betydning og ligefrem sjældne er bestemt ikke
just, hvad fornuftige mennesker bruger en masse tid og energi på at
finde grunden til samt rette dem. (Tilmed uden på forhånd at vide, om
de overhovet kan fikses).

Alle pc'er har deres individuelle små særheder, som man enten lever
afslappet med eller havner på en galeanstalt

Fx: Hvis jeg sætter noget USB-disk eller -pen til (efter
Windowsopstart, forstås - gøres det inden, er der ingen problemer) mere
end to gange, mens min printer er tændt, går der koks i Windows.
Eneste måde at feje det væk på er at lukke pc'en og tænde igen.

Er printeren ikke tændt, mens jeg stikker USB-lagerdimsen i og hiver
ud, er der ingen problemer. Men det tog mig også 3-4
Windowsslagtilfælde at finde frem til, hvad der forårsagede det
(printeren tændt mens man sætter USB-dims i og tager ud).

Nå, jeg sørger for, at printeren ikke er tændt, når jeg... etc. Og det
lever jeg såmænd fint med, efter jeg lige havde fundet synderen.
(Hvilket jeg bestemt ikke gjorde gennem den halv snes dage, der gik,
inden jeg fik oho-ideen med printeren).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 13:21

Peter T. skrev:

> Men da du skrev, at du ikke gemmer læste indlæg kiggede jeg i
> Sent- mappen.

Det gør jeg heller ikke. Altså, gemmer sendte indlæg.

> Der lå en million indlæg helt tilbage fra februar 2005 (mental
> note til mig selv: "Peter, få dig et liv for sa...!")!

Det er en af grundene til, at jeg ikke gemmer sendte indlæg.
Den påmindelse har jeg ikke så meget brug for, og hvis jeg har,
så er der jo Google Groups.

> Nu er denne tømt og nu opfører min favoritnewsreader sig vist
> efter bogen. Sent-mappen var åbenbart så fyldt op, at Xnews
> brækkede sig. :)

Herligt! Det ville da også være ærgerligt at du skulle forlade
Xnews til fordel for Gravity.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 19:14

> [...]

> Det er en af grundene til, at jeg ikke gemmer sendte indlæg.
> Den påmindelse har jeg ikke så meget brug for, og hvis jeg har,

Udover Carls bemærkning har jeg en lille fordel med Katie (ja, mange
og store fordele, men altså i det aktuelle tilfælde):

Der er ingen binærgrupper, og Klaus har meget fornuftigt sat et
pladsmaksimum på hver testgruppe, da man der jo også kan poster
binære ting.

Fordelen er så, at der er ret meget plads til indlæg i
tekstgrupperne. Pt. er det ældste i fx denne her gruppe:

Subject: Hotmail el. Mailme
From: "csm" <slettet af mig, Rudi>
Newsgroups: dk.edb.internet.software,dk.edb.internet.software.mail+news,dk.edb.internet.udbydere
Date: Wed, 24 Nov 1999 14:24:37 GMT

Det er sjældent, at jeg skal se ældre

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-07-07 19:17

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Date: Wed, 24 Nov 1999 14:24:37 GMT

Jeg glemte selvfølgelig at tage en klippeklistre af den anden vigtige
headerlinje: Message-ID: <01bf3687$82e083e0$0819060a@dkf14017.solar.dk>

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Peter T.

Dato : 20-07-07 22:39

Rudi Stegen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Date: Wed, 24 Nov 1999 14:24:37 GMT

Jeg begynder næsten at tude ved tanken om betanews. :)

(Er faktisk helt ramt af nostalgi over de gamle dage.)

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 13:41

Rudi Stegen skrev:

> Det var læste indlæg fra andre, som jeg ikke gemmer.

Nå ja. Det vidste jeg da egentlig godt, at du gjorde, men havde
glemt det.

> Nogle foretrækker at den gemmer disse og har sat den op til det
> (fx Madsen), dvs. a la en offlinenyhedslæser.

Du har en hukommelse som en elefant, Rudi :)
Ja; det foretrækker jeg stadig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carl Drud

Dato : 20-07-07 18:16

On 2007-07-20, Thomas G. Madsen wrote:

> Det er en af grundene til, at jeg ikke gemmer sendte indlæg.
> Den påmindelse har jeg ikke så meget brug for, og hvis jeg har,
> så er der jo Google Groups.

En lille sidebemærkning. Har du set flg.:

http://groups.google.dk/group/alt.usenet.news-server-comparison/msg/7e6d4792819ad90f?hl=da&

--
Carl

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 23:02

Rudi Stegen skrev:

> Date: Wed, 24 Nov 1999 14:24:37 GMT
>
> Det er sjældent, at jeg skal se ældre

Så langt tilbage gemmer jeg dog ikke, men Hamster står for de fleste
gruppers vedkommende til 365 dage hos mig, så hvis jeg får brug for
at hente ældre indlæg ind, sletter jeg blot Xnews' .hdr-fil til den
pågældende gruppe og indlæser hele dynen igen med Ctrl + Enter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 23:02

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> postede i ISO-8859-1 og ikke kun påstod det. Dels så jeg også
> kunne anvende UTF-8. (Ja, o.k., også UTF-7, men det er sjældent

Det er rart nok at kunne i hvert tilfælde, men jeg har stadig et
problem med indlæg som f.eks. Peters <news:pinoc10@hotmail.GEBIScom>,
for emnelinjen først bliver afkodet korrekt i det øjeblik jeg
markerer indlægget i gruppen. Dino eller et lignende lyst hoved
har vist engang fortalt hvorfor, men det har jeg desvæære også
glemt igen.

> Den ene er min aversion mod at have flere led end nødvendigt.
> Udover det æstetiske er der jo også det rent praktiske med at
> kæden aldrig er stærkere etc.

Det er et godt argument. Det gør det en del sværere at fejlfinde
på, jo flere led der er i kæden.

[MorVer]
> Hvis jeg kunne falde over en nem løsning der, ville jeg sikkert
> forlængst have prøvet den. Og teede den sig korrekt, ville den
> ret skkert blive fast anvendt.

Gid jeg kunne give dig den løsning, men så meget har jeg heller
ikke rodet med MorVer. Eneste ændring jeg har måttet lave i dens
ini-fil var i afsnittet [IPAccess] og [RemoteAccess] for at få den
til at godtage indlæg sendt fra min Mac, dengang jeg legede med
newsreadere til den (jeg fandt ikke engang en newsreader, som
nåede Xnews til sokkeholderne, så det opgav jeg igen)

> Alle pc'er har deres individuelle små særheder, som man enten
> lever afslappet med eller havner på en galeanstalt

Jeg har været tæt på galeanstalten op til flere gange, men har
efterhånden lært at acceptere, at man bliver nødt til at tage de
små særheder med som en oplevelse. Sådan er det jo egentlig med
mange ting her i livet. :)

> [...]
> problemer) mere end to gange, mens min printer er tændt, går der
> koks i Windows. Eneste måde at feje det væk på er at lukke pc'en

Jeg har noget lignende med et eksternt firewire-lydkort, som har
det med at forsvinde fra listen over mulige lydenheder. Der skulle
mange mere eller mindre tåbelige forsøg til for at få det tilbage,
uden resultat, indtil jeg en dag fandt på at hive firewire-stikket
ud og proppe det i igen. Voila og D'OH!, men hvilken kamp. Det må
jeg så leve med at skulle gøre engang imellem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 21-07-07 02:21

> [...]

> problem med indlæg som f.eks. Peters <news:pinoc10@hotmail.GEBIScom>,
> for emnelinjen først bliver afkodet korrekt i det øjeblik jeg

A'hva? Jeg er stadig en knold til det med tegnsæt, men hvad mener du helt
nøjagtigt med det ovenstående?

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 23:02

Carl Drud skrev:

> En lille sidebemærkning. Har du set flg.:
>
> http://groups.google.dk/group/alt.usenet.news-server-comparison/msg/7e6d4792819ad90f?hl=da&

Ikke før dit indlæg, så tak for tippet.

Det er jeg da egentlig lidt træt af, for det er da sket op til flere
gange, at jeg har sendt et supersede efter mine egne indlæg pga. grove
slavefejl eller lignende. Sådan et Cancel-Lock, tror jeg ikke at mine
hjælpeprogrammer kan finde ud af at lave, men måske tager jeg fejl.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carl Drud

Dato : 20-07-07 23:25

On 2007-07-20, Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> slavefejl eller lignende. Sådan et Cancel-Lock, tror jeg ikke at mine
> hjælpeprogrammer kan finde ud af at lave, men måske tager jeg fejl.

Kig i din header Hvis ikke din nyhedslæser selv kan lave en CL
header, indsætter de en.

Jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg læser det som om at man helst
selv (eller rettere ens program) skal indsætte CL headeren, hvis man vil
cancle/supersede en artikel.

--
Carl

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-07-07 13:37

Carl Drud skrev:

> Kig i din header

D'OH!

> Hvis ikke din nyhedslæser selv kan lave en CL header, indsætter
> de en.

Det skriver de da også. Jeg havde bare ikke fanget det i første
omgang.

> Jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg læser det som om at
> man helst selv (eller rettere ens program) skal indsætte CL
> headeren, hvis man vil cancle/supersede en artikel.

Indsætter dit program selv headeren?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-07-07 13:37

Peter T. skrev:

> A'hva? Jeg er stadig en knold til det med tegnsæt, men hvad
> mener du helt nøjagtigt med det ovenstående?

Det jeg mener er, at når jeg åbner gruppen og dit indlæg står ulæst,
så står der en masse sære tegn i emnelinjen og 'ISO-8859-15' midt
i det hele, men lige så snart jeg markerer indlægget, så bliver
emnelinjen afkodet korrekt. Det er vist MorVer, som sørger for det.
Jeg undrer mig bare over, at det først bliver afkodet, når jeg
markerer det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 22-07-07 15:02

> [...]

> Det jeg mener er, at når jeg åbner gruppen og dit indlæg står ulæst,
> så står der en masse sære tegn i emnelinjen og 'ISO-8859-15' midt

På et tidspunkt fik jeg anbefalet, at smide følgende i tekstfeltet under
Compose-fanen i Xnews setup:

Kan det være det, som driller hos dig? Som sagt, så har jeg slet ikke styr
på det med tegnsæt udover at det driller mig.

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Carl Drud

Dato : 21-07-07 14:08

On 2007-07-21, Thomas G. Madsen wrote:

> Indsætter dit program selv headeren?

Der er en bug i den CVS version af Slrn jeg kører. Den indsætter CL
headeren to gange, så jeg har deaktiveret det pt.

--
Carl

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-07-07 14:59

Carl Drud skrev:

> Der er en bug i den CVS version af Slrn jeg kører. Den indsætter CL
> headeren to gange, så jeg har deaktiveret det pt.

Nå ja. Jeg fulgte forresten lidt af kampen i news.software.readers :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carl Drud

Dato : 22-07-07 15:14

On 2007-07-22, Peter T. wrote:

> Kan det være det, som driller hos dig? Som sagt, så har jeg slet ikke styr
> på det med tegnsæt udover at det driller mig.

Jeg tror det er det indlæg du har sendt med Gravity som Thomas hentyder
til.

Det er kodet i iso-8859-15.

--
Carl

Fra : Peter T.

Dato : 22-07-07 17:23

Carl Drud udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er kodet i iso-8859-15.

Jeg har selv samme problem med den tråd. Jeg havde tid til at lege med
mime-proxy i foregårs aftes og så begyndte tingene at se pæne ud. Men
visse emnelinier og enkelte bodies fik skiftet æøå ud med spørgsmålstegn og
jeg har ikke rigtigt forstået hvorfor. Men så er der noget at bryde
hjernen med i aften. :)

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-07-07 15:56

Peter T. skrev:

> På et tidspunkt fik jeg anbefalet, at smide følgende i
> tekstfeltet under Compose-fanen i Xnews setup:

Det er egentlig snyd, for Xnews forstår ikke andet end Windows-1252,
men det kan i de fleste tilfælde godt gå, da Windows-1252 og ISO-
8859-1 har mange tegn tilfælles. Windows-1252 er bare ikke velset
på usenettet, og hvis man ikke angiver tegnsæt, vil nogle newsreadere
tro, at indlægget et kodet i US-ASCII, og så bliver tegn som f.eks.
æ, ø og å ikke afkodet korrekt. Derfor er det en god idé at indsætte
det i headeren, som du har gjort.

> Kan det være det, som driller hos dig?

Nej.

Jeg har bare lidt problemer med at få afkodet Gravity-indlæg.
Først når jeg markerer dem, bliver de som regel afkodet rigtigt.
Et eksempel: <http://tgm.dyndns.dk/news/gravity/afkodning.gif> og
sådan opførte <news:MPG.21094599296afa45989681@news.sunsite.dk> sig
også.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 22-07-07 18:43

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Jeg har bare lidt problemer med at få afkodet Gravity-indlæg.
> Først når jeg markerer dem, bliver de som regel afkodet rigtigt.

Mit gravity-indlæg vises fint nu efter jeg fik styr på ini-filen til
mproxy. Og det uden at jeg behøves markere det, som du er nødt til.

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Carl Drud

Dato : 22-07-07 18:00

On 2007-07-22, Peter T. wrote:

> [...]
> visse emnelinier og enkelte bodies fik skiftet æøå ud med spørgsmålstegn og
> jeg har ikke rigtigt forstået hvorfor. Men så er der noget at bryde

Jeg rodede engang lidt med Mime-Proxy og fik det til at virke
fornuftigt. Jeg kan se om jeg ikke kan grave frem ini filen så kan jeg
maile den til dig hvis du er interesseret.

Fordelen er at den finder selv ud af hvilket tegnsæt udgående
meddelelser skal kodes med. Uden øåæ bliver kodet us-ascii, med
iso-8859-1 og hvis der er et ¤ (euro) med bliver det iso-8859-15.

--
Carl

Fra : Peter T.

Dato : 22-07-07 18:26

> [...]

> fornuftigt. Jeg kan se om jeg ikke kan grave frem ini filen så kan jeg
> maile den til dig hvis du er interesseret.

Jeg tror jeg fandt ud af det. Mproxy.ini indeholder nu følgende:

####
[proxies]
sunmuh = 13579, news.sunsite.dk, 119

[sunmuh]
encoded_word = 1
charsets = us-ascii, iso-8859-1, iso-8859-15, utf-8
default_charset = iso-8859-15
client_decoding_charset = windows-1252
####

Jeg hældte de to sidste linier ind i ini-filen og nu vises alle indlæg
umiddelbart korrekt. Næste hurdle er så, at få lov at poste igennem
mproxy. :)

> Fordelen er at den finder selv ud af hvilket tegnsæt udgående
> meddelelser skal kodes med. Uden øåæ bliver kodet us-ascii, med
> iso-8859-1 og hvis der er et ¤ (euro) med bliver det iso-8859-15.

Aha. Nu begynder brikkerne så småt at falde på plads.

--
Peter T. drikker STAR! ALT for mange STAR!

Fra : Carl Drud

Dato : 22-07-07 18:39

On 2007-07-22, Peter T. wrote:

> Jeg tror jeg fandt ud af det. Mproxy.ini indeholder nu følgende:
>
> ####
> [proxies]
> sunmuh = 13579, news.sunsite.dk, 119

Jeg fik i mellemtiden min fundet frem. Jeg kørte dengang med Hamster så
min så sådan her ud:

[proxies]
hamster=6000, localhost, 119

Jeg vil umiddelbart gætte på at du skal have:

[proxies]
sunsite=6000, news.sunsite.dk, 119

Der står noget om det her:

http://www.lamaiziere.net/mp_readme.html

--
Carl

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-07-07 21:40

Peter T. skrev:

> default_charset = iso-8859-15

Ville det mon ikke være bedre at have iso-8859-1 som default?
Jeg mener, det er jo ikke så tit at man har behov for iso-8859-15
medmindre man bruger tegn som ¤, som ikke findes i iso-8859-1.

Hvis mproxy selv finder ud af vælge det mindst mulige tegnsæt,
så undrer jeg mig egentlig over, at der skal vælges et default.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-07-07 21:40

Peter T. skrev:

> Mit gravity-indlæg vises fint nu efter jeg fik styr på ini-filen
> til mproxy. Og det uden at jeg behøves markere det, som du er
> nødt til.

Hmm, måske skulle man prøve det mproxy i stedet for MorVer så.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 23-07-07 17:51

Thomas G. Madsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hmm, måske skulle man prøve det mproxy i stedet for MorVer så.

Jeg fik gevaldig hjælp af Carl i dk.test. Og han smed på et tidspunkt et
par links til nogle ini-filer, som praktisk talt ligner min egen (som også
er en kopi af Carls ini-fil) på en prik. Tråden i dk.test behøves jeg
næppe at smide en msgID til. :)

--
Peter T. drikker mange flere STAR end nogen anden!

Fra : Peter T.

Dato : 25-07-07 08:29

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

Jeg har lige fundet ud af, at der stadig er enkelte emnelinier i Xnews,
hvor jeg ser "windows-1252". Det er dog til at overleve, da det var værre
før jeg brugte mproxy. Må lige lure på det, når jeg får tid.

--
Peter T. drikker mange flere STAR end nogen anden!

Fra : Carl Drud

Dato : 23-07-07 16:22

On 2007-07-22, Peter T. wrote:

> Mit gravity-indlæg vises fint nu efter jeg fik styr på ini-filen til
> mproxy. Og det uden at jeg behøves markere det, som du er nødt til.

Øhh, kører du med MP i dette indlæg? For der er ikke angivet noget
tegnsæt, hvilket MP burde indsætte ved afsendelse.

--
Carl

Fra : Peter T.

Dato : 23-07-07 17:49

Carl Drud udviste en rettidig omhu og skrev:

> Øhh, kører du med MP i dette indlæg? For der er ikke angivet noget
> tegnsæt, hvilket MP burde indsætte ved afsendelse.

Nej, ikke da jeg svarede ham. Men ligenu gør jeg. Det er stadig på
teststadiet og jeg er til tider stokkonservativ og kan holde ved det gamle
i årevis, selv om der er bedre alternativer (mit setup med mproxy).

--
Peter T. drikker mange flere STAR end nogen anden!