E-Mail
webnoob 5265
Problemer Googlemail som smtp + Hvordan se~
Fra : PS SUNSITE

Dato : 13-07-07 12:53

Næsten alle kender problemet: Når man er væk hjemmefra med sin bærbare, kan
man ikke umiddelbart sende mails fra sit almindelige mailprogram (i mit
tilfælde Outlook Express), da man ikke har adgang til sin sædvanlige udbyder
med den sædvanlige smtp-server.

Der findes forskellige (både betalings-og ikke-betalings) løsninger på
dette, som f.eks. smtp.dk samt en sværm af udenlandske.

Jeg valgte sidste år at bruge den gratis Googlemail, der kan konfigureres
således, at modtageren af din mail ikke kan se at det er sendt gennem
Google. Tværtimod ankommer mailen med din egen afsenderadresse etc., hvis
man indstiller det rigtigt. Altså hvis du f.eks. har navn@minmailudbyder.dk
er det det det kommer til at stå, og ikke noget med Google.

Eneste problem med Googlemail er at de danske karakterer æ ø å ofte bliver
til kryptiske kinesisk-lignende (og andre) tegn når mailen lander hos
modtageren.
Jeg har bemærket at det oftest (men ikke udelukkende) sker, når jeg skriver
til offentlige institutioner.

Jeg har prøvet at ændre det udgående tekstformat til unicode, men det virker
ikke altid.

Har nogen erfaret det samme og fundet en løsning ?
Hvis ikke, findes der pålidelige gratis løsninger à la smtp.dk ?

At skulle sende mails fra OE når man er på farten må være et uhyre
almindeligt, så det ville interessere mig at vide hvad I gør.

/P.

Forresten er det også forekommet (på tilfældige tidspunkter) at svarmails
kommer ind i min Googleboks i stedet for min alm. OE-boks, hvilket er ganske
forfærdeligt, da jeg yderst sjældent checker min Googlemail, som jeg kun
bruger til rejse-smtp samt til modtagelse af gigant-filer.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-07 13:30

Den 13-07-07 13.53 skrev PS SUNSITE følgende:
> [...]
> tilfælde Outlook Express), da man ikke har adgang til sin sædvanlige udbyder

Du kan normalt sende mail, hvis du blot opsætter mailprogrammet til at
benytte internetudbyderens smtp-server. Men det kræver selvfølgelig, at
du ved, hvilken internetudbyder der bruges.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : PS SUNSITE

Dato : 13-07-07 15:34

> Du kan normalt sende mail, hvis du blot opsætter mailprogrammet til at
> benytte internetudbyderens smtp-server. Men det kræver selvfølgelig, at du
> ved, hvilken internetudbyder der bruges.

Ja, og da jeg rejser ofte, er det ikke muligt (eller tidsmæssigt
forsvarligt) at opklare udbyderens smtp.

Fra : per f andersen

Dato : 16-07-07 08:49

"PS SUNSITE" <ingenspamtilmig@tiscali.dk> skrev
> At skulle sende mails fra OE når man er på farten må være et uhyre
> almindeligt, så det ville interessere mig at vide hvad I gør.

Det står ikke helt klart for mig om du sender mail fra og til OE gennem
Gmail, det kan man vistnok.
Jeg bruger Thunderbird og jeg har sat TB op så alle udgående mails fra mine
konti bliver videresendt til en gmailkonto. Samtidig har jeg også hos min
mailhost sat alle konti op så indgående mail blever videresendt til samme
gmailkonto. På den måde har jeg en komplet backup af al min post. Og jeg kan
når som helst og hvor som helst checke al min post. Lækkert!
Og så er det jo sådan, at man også kan sætte Gmailkontoen op til at angive
en elller konti som afsender og returadresse, som man så selv kan vælge i
blandt, og det virker på alle måder (du skal så også sende en kopi til din
rigtige mailadresse, så den også dukker op dér). Jeg har ikke bemærket, at
det umiddelbart kan ses, at det er gmail, der er den reelle afsender, men
måske hvis man fordyber sig i bittene? Og problemer med tegnsæt har jeg
heller ikke set, men jeg kan have været heldig?

Kan det bruges?

mvh per

Fra : PS SUNSITE

Dato : 16-07-07 12:04

"per f andersen" <forkert@mail.slut> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske hvis man fordyber sig i bittene? Og problemer med tegnsæt har jeg
> heller ikke set, men jeg kan have været heldig?

Ja og nej. Det er rart at du svarer så indgående og ivrigt, - tak for det.
Det er korrekt at jeg sender mail til og fra OE gennem Gmail, og indstiller
Gmail således at modtageren ikke kan se, at jeg sender gennem Gmail.
Det kan sikkert ses et eller andet sted "hvis man fordyber sig i bittene",
som du siger, men skidt med det. Det vigtigste er den daglige, praktiske
funktion.
Men det er altså der jeg af og til har disse problemer med de danske
karakterer. Jeg har skrevet flere gange til Googles support, men de svarer
desværre helt hen i vejret med standardsætninger og standardløsninger, som
ikke engang har noget at gøre med det jeg skriver til dem.

P.

Fra : per f andersen

Dato : 16-07-07 17:04

"PS SUNSITE" <ingenspamtilmig@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svarer desværre helt hen i vejret med standardsætninger og
> standardløsninger, som ikke engang har noget at gøre med det jeg skriver

Måske du så kunne bruge gmail konsekvent i stedet for at sende fra OE?

mvh per

Fra : PS SUNSITE

Dato : 16-07-07 18:01

> Måske du så kunne bruge gmail konsekvent i stedet for at sende fra OE?

Ja, man kan altid bruge webmail...

/P: