Forhåbentlig nogenlunde rigtig gruppe..
Fra : PS SUNSITE

Dato : 20-06-07 13:20

Send mig venligst til en anden gruppe hvis spørgsmålet er utilladeligt
her...

Spørgsmål: Det er jo efterhånden mere reglen end undtagelsen, at man på
hjemmesider ser disse kontaktformularer hvor man, for at kunne sende
information, manuelt skal indtaste en kode som står i et felt. Oftest står
denne kode med skæve og snørklede og kunstneriske fonte. Ideen er
angiveligt at undgå spam til modtageren.

Det kunne interessere mig at vide:

1. Skyldes proceduren at email-hajernes søgemaskiner nu er så avancerede, at
de kan finde email-adresser fra en formular, selv om denne ikke med skrift
angiver den email adresse der sendes til ? Jeg har selv en kontaktformular
på min side, og troede at jeg var på sikker grund fordi email-adressen ikke
fremgår af denne.

2. Hvad er årsagen til at koden står på denne mystiske måde (de kunstneriske
fonte) ? Ville en søgemaskine ellers kunne opsnuse koden ?
Jeg har i går for første gang set en formular hvor koden man skal indtaste
ikke er snørklet, men derimod står med alm. tal.

Tak for svar.

Mh.

Peter

Fra : ebbe

Dato : 20-06-07 13:59

"PS SUNSITE" <ingenspamtilmig@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrift angiver den email adresse der sendes til ? Jeg har selv en
> kontaktformular på min side, og troede at jeg var på sikker grund fordi

Formålet er at hindre automatisk oprettelse af konti, kontaktformularer mv.
Billedet skal hindre at en robot eller lignende serieopretter henvendelser -
til stor gene for både brugere og sidens ejere. En million nye kunder i
nat - det går sgu godt........
Prøv du at slette en million brugere

> [...]
> Jeg har i går for første gang set en formular hvor koden man skal
> indtaste ikke er snørklet, men derimod står med alm. tal.
Hvis der ikke er snørkler, er der større chancer for at en robot med lidt
primitiv ocr henter bogstaverne ud af billedet.
ebbe

Fra : PS SUNSITE

Dato : 20-06-07 14:09

> [...]
> Hvis der ikke er snørkler, er der større chancer for at en robot med lidt
> primitiv ocr henter bogstaverne ud af billedet.

Ok, tak. Interessant. Men kan en robot ud fra en formular finde ud af
hvilken e-mail adresse informationen sendes til ?
Jeg har er meget lille firma, og frygter ikke en million henvendelser, men
vil nødig have min email-adresse givet til spammere.
(Dvs. ikke mere end den er i forvejen

Fra : ebbe

Dato : 20-06-07 14:23

> [...]
> Jeg har er meget lille firma, og frygter ikke en million henvendelser, men
> vil nødig have min email-adresse givet til spammere.
Nej, ikke nødvendigvis, men en robot kan fylde din postkasse op på no time,
hvis den har fri adgang til at sende fra din kontakt-formular. Måske mangler
du at frygte en million henv.....

Spøg tilside, så længe det blot er en kontaktmail går det nok. Du kan jo
oprette en mail specielt til formålet hvis du vil være sikker.
web2@mydomain.dk kan jo hurtigt slettes og blive til web3@mydomain.dk, hvis
den bliver kompromiteret
ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-07 17:12

Ebbe skrev:

> Spøg tilside, så længe det blot er en kontaktmail går det nok.

De der opgaver man skal løse for at komme videre, kaldes sædvanligvis
for CAPTCHA (completely automated public turing test to tell computers
and humans apart). Nogen har fundet på at bruge det til at indskanne
bøger med (så gør metoden da nytte), og man kan bl.a. benytte det til
at beskytte sin emailadresse:
http://mailhide.recaptcha.net/

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-07 17:37

Den 20-06-07 18.11 skrev Klaus Alexander Seistrup følgende:

> [...]
> for CAPTCHA (completely automated public turing test to tell computers
> and humans apart). Nogen har fundet på at bruge det til at indskanne

Det er nu omvendt. De scanner bøger og bruger erfaringerne derfra til at
forbedre captcha-metoderne. Den korte udgave: Hvis scanningsprogrammet
har problemer med at tyde bøgernes bogstaver i nogle tilfælde, prøver
man at finde ud af hvorfor. Det, som driller scanningsprogrammerne til
bøger, vil sikkert også drille spammernes scanningsprogrammer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om RSS-feeds og forskellige RSS-læsere.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-07 18:35

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er nu omvendt. De scanner bøger og bruger erfaringerne
> derfra til at forbedre captcha-metoderne.

Jeg er helt uenig. Fra <http://recaptcha.net/learnmore.html>:

»reCAPTCHA improves the process of digitizing books by
sending words that cannot be read by computers to the
Web in the form of CAPTCHAs for humans to decipher.«

Formålet med reCAPTCHA er at opnå en bedre indskanning af bøger, idet
man giver de opgaver som OCR ikke kan klare videre til mennesker.

Formålet er *ikke* at lave billeder til CAPTCHA som spammernes
programmer ikke kan klare.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-07 19:12

Den 20-06-07 19.34 skrev Klaus Alexander Seistrup følgende:

> Jeg er helt uenig. Fra <http://recaptcha.net/learnmore.html>:

Jeg må have misforstået artiklen i New York Times - måske fordi artiklen
handler om brugen af CAPTCHA til at forhindre spam, og der så var et
"twist" sidst i artiklen, hvor reCAPTCHA omtales.

Det skulle vist være muligt at læse via et direkte link - ellers kræver
det tilmelding:

http://www.nytimes.com/2007/06/11/technology/11code.html?ex=1182484800&en=25f080c2d4df9c65&ei=5070
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Leonard

Dato : 20-06-07 19:11

On Wed, 20 Jun 2007 14:20:13 +0200, PS SUNSITE wrote:

> Send mig venligst til en anden gruppe hvis spørgsmålet er utilladeligt
> her...

Næh, men du kunne godt have skrevet et bedre emne.

> [...]
> denne kode med skæve og snørklede og kunstneriske fonte. Ideen er
> angiveligt at undgå spam til modtageren.

Det er ikke kun for at undgå spam til modtageren, det er også for at
undgå automatiseret spam til mange via kontaktformularen. Hvis der ikke
er et ordentlig tjek på hvad der submittes via formen og det bare sendes
bevidstløst, kan det meget let bruges til at sende spam ud fra din
server til en million modtagere.
Det er så ikke nok med den ene kontrol af om feltet er udfyldt korrekt,
der skal også kontroleres for om der findes emailadresser i de felter,
hvor der ikke må være det og andre ting.
Det snakkes der jævnligt om i webdesign-grupperne, som vel egentlig også
er en mere korrekt gruppe til dit spørgsmål.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges