valg af ram ( 6400 el 8500 )
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 30-07-07 17:09

skal købe ram og skal bruge 4gb ( 4x1 el 2x2 )

har følgende i mit system :
asus striker extreme
intel E6850 3,0 ghz ( 1333 )
evga 8800gtx
1 raptor disk til os
pt kører jeg xp pro men skifter til vista indenfor 1 uge

hvad skal jeg vælhe af ram ?
- pc2-6400 eller pc2-8500 ?
- gør cl4 eller cl5 den store forskel ?
- er 4x1 bedre end 2x2 gb eller har det ingen betydning ?

har kigget lidt på ocz, mushkin og corsair ram, men er der den store forskel
?

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Hans

Dato : 30-07-07 18:41

Johnny B [2000] wrote:
> skal købe ram og skal bruge 4gb ( 4x1 el 2x2 )
>
> har følgende i mit system :
> asus striker extreme
> intel E6850 3,0 ghz ( 1333 )
> evga 8800gtx
> 1 raptor disk til os
> pt kører jeg xp pro men skifter til vista indenfor 1 uge

Det vil da være synd at lade alle de herlige ressurser gå til spilde i et
tungt OS, men man har da lov til at være nysgerrig nok til at prøve. Jeg har
en Utimate liggende på hylden, da jeg ikke kunne forliges med hastigheden i
forhold til XP.

> hvad skal jeg vælhe af ram ?
> - pc2-6400 eller pc2-8500 ?
> - gør cl4 eller cl5 den store forskel ?

Det komer helt an på om du har planer om OC over 400 MHz., for ellers er der
ingen grund til at vælge pc2-8500 moduler.

> - er 4x1 bedre end 2x2 gb eller har det ingen betydning ?

Hvis du vælger 2x2 GB kan du ganske givet køre T1, hvilket helt klart kan
mærkes.

> har kigget lidt på ocz, mushkin og corsair ram, men er der den store
> forskel ?

Du bør nok kigge lidt i QVL over godkendte ram til dit bundkort, da jeg ikke
tror at f.eks. Mushkin er nævnt nogen steder.

Noget helt andet er: Har du også problemer med aflæsningen af CPU
temperaturen på din Striker sammen med den nye E6850 i G0 stepping?

Mit Asus P5K WS starter nemlig på 8 grader, hvilket er 16 grader for lavt
iht. min rumtemperatur, og ifølge Asus' Vip forum handler det om, at Intel
har ændret på temperaturdioderne på de nye G0 udgaver, så aflæsningen sker
med en forkert deltaværdi. Der er desværre ikke kommet en ny bios til mit
bundkort, men vi kan jo håbe at Asus snart får fingeren ud.

Hans

Fra : Esben

Dato : 30-07-07 18:55

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> med en forkert deltaværdi. Der er desværre ikke kommet en ny bios til mit
> bundkort, men vi kan jo håbe at Asus snart får fingeren ud.

Har du prøvet at måle med Core Temp?
http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 30-07-07 23:25

Esben wrote:

> Har du prøvet at måle med Core Temp?
> http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

Den viser også alt for lidt på begge kerner.

Hans

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-07-07 22:18

"Hans" wrote

> Noget helt andet er: Har du også problemer med aflæsningen af CPU
> temperaturen på din Striker sammen med den nye E6850 i G0 stepping?

Folk med Q6600-CPUer har også samme problemer:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=152722

På sidste side i tråden vises hvordan man kan kompensere for det med Speed-
Fan:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=152722&page=13

Fra : Rado

Dato : 31-07-07 08:47

On Mon, 30 Jul 2007 23:17:38 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

>"Hans" wrote

>Folk med Q6600-CPUer har også samme problemer:
>
>http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=152722

Speedfan viser omkring 30 grader på min Q6600, i tomgang. CoreTemp
viser ca. 45 grader. Det samme gør Everest. CPU køleren (Intels boxed)
kører med ca 1050 RPM her.

Når jeg kører System Stability Test med Everest (100% CPU load på alle
4 kerner gennem længere tid) viser både CoreTemp og Everest ca. 80
grader, mens Speedfan viser omkring 63. Intel Desktop Utilities
ligger her lige på kanten mellem grøn og gul. CPU køleren kører med ca
1900 RPM her. Hvor hurtigt den kan køre ved jeg ikke, er der andre der
ved det?

Men Intels program såvel som BIOS i deres bundkort er lidt kringlede
at aflæse da de bruger begreber som "Relative Temperature" og
"Processor Thermal Margin". De giver med andre ord ikke nogen eksakt
temperatur. Se screenshots her:

http://zantra.dk/temp/Q6600.html

Men siden Intels eget program altså stadig viser grønt lys ved fuldt
CPU load, vil jeg umiddelbart antage at det er Speedfan der viser den
rigtige temperatur, altså ca. 63 grader. Ellers skulle CPUen ifølge
Intels program helt op på 100 grader før det bliver kritisk, og det
kan jeg næppe forestille mig kan være rigtigt.

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : Taba

Dato : 31-07-07 09:24

> Speedfan viser omkring 30 grader på min Q6600, i tomgang. CoreTemp
> viser ca. 45 grader. Det samme gør Everest. CPU køleren (Intels boxed)
> kører med ca 1050 RPM her.

Man skal tilføje yderligere 15 grader til speedfans aflæsning af kerne
temperaturene da dens Tjunction er sat til 85 grader og ikke 100 grader

> [...]
> at aflæse da de bruger begreber som "Relative Temperature" og
> "Processor Thermal Margin". De giver med andre ord ikke nogen eksakt

Den Margin der snakkes om er nok den "afstand" i grader der er indtil
din CPU begynder at throttle ned pga. temperaturen. Jeg må indrømme at
jeg stoler mere på CoreTemp end de andre programmer som det er nu, selv
ifht. Intels eget (hvilket jeg ikke bruger).

> [...]
> Intels program helt op på 100 grader før det bliver kritisk, og det
> kan jeg næppe forestille mig kan være rigtigt.

Det er rigtigt Ved de 100 grader begynder CPU'en at reducere sig i
hastighed for at holde temperaturen nede.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Taba

Dato : 31-07-07 09:30

En interessant tråd om emnet kan findes her:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=153301

Kort sagt er der ingen udenfor Intel der med sikkerhed ved om TjMax er
85 eller 100 grader.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Rado

Dato : 31-07-07 09:51

On Tue, 31 Jul 2007 10:30:29 +0200, Taba <die@all.spammers.die> wrote:

>En interessant tråd om emnet kan findes her:
>http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=153301
>
>Kort sagt er der ingen udenfor Intel der med sikkerhed ved om TjMax er
>85 eller 100 grader.

Nåja, det var netop det jeg lige skrev om min anden post.

Men siden min CPU ligger i det grønne område ved fuldt load med intels
eget program må man vel formode at der ikke er nogen problemer. Jeg
ville nu bare gerne have den så langt ned som muligt, det forlænger jo
levetiden.

Fra : Rado

Dato : 31-07-07 09:48

On Tue, 31 Jul 2007 10:24:00 +0200, Taba <die@all.spammers.die> wrote:

>Man skal tilføje yderligere 15 grader til speedfans aflæsning af kerne
>temperaturene da dens Tjunction er sat til 85 grader og ikke 100 grader

Ja, men der var netop noget diskussion i Everest forum om den rent
faktisk skulle være 85 for at få den "rigtige" temperatur. Men det lod
til at det var svært at få noget konkret ud af Intel, ifølge en af
Everest udviklerne (han var selv lidt i tvivl).

> [...]
>jeg stoler mere på CoreTemp end de andre programmer som det er nu, selv
>ifht. Intels eget (hvilket jeg ikke bruger).

Ja, sådan forstår jeg det også, men jeg synes 100 grader lyder
voldsomt højt.

>Det er rigtigt Ved de 100 grader begynder CPU'en at reducere sig i
>hastighed for at holde temperaturen nede.

Jeg læste ellers et sted at den helst ikke må komme over 65 grader ved
fuldt load. Min den ryger som sagt (ifølge CoreTemp og Everest) op på
80, er det acceptabelt?

Jeg prøvede iøvrigt med forskellige mængder kølepasta, og her svingede
den helt op til 15 grader. Det er iøvrigt noget flere år gammelt
pasta, så jeg ved ikke om det lever op til dagens standarder. Jeg
overvejer at prøve noget andet, er der noget du specielt kan anbefale?

Fra : Taba

Dato : 31-07-07 09:56

> Jeg læste ellers et sted at den helst ikke må komme over 65 grader ved
> fuldt load. Min den ryger som sagt (ifølge CoreTemp og Everest) op på
> 80, er det acceptabelt?

Min Q6600 er nu ca. 85-87 grader pr. kerne iflg. CoreTemp så det tror
jeg det er

> [...]
> pasta, så jeg ved ikke om det lever op til dagens standarder. Jeg
> overvejer at prøve noget andet, er der noget du specielt kan anbefale?

Jeg må indrømme jeg bruger noget generisk kølepasta købt i min lokale
elektronikpusher i en hvid anonym 7 grams tube. Mange er glade for
Arctic Silvers produkter - dog synes jeg ikke der er så meget at hente
ved forskellige kølepastaer så jeg bruger ikke min tid på at teste
sådanne ting... Kan være det er en fejl fra min side....

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Rado

Dato : 31-07-07 10:05

On Tue, 31 Jul 2007 10:56:13 +0200, Taba <die@all.spammers.die> wrote:

>Min Q6600 er nu ca. 85-87 grader pr. kerne iflg. CoreTemp så det tror
>jeg det er

OK

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 31-07-07 20:39

"Taba" <die@all.spammers.die> skrev i en meddelelse
> [...]
> at teste sådanne ting... Kan være det er en fejl fra min side....

Det tror jeg hvis i arbejder med så høje temperaturer.
AMD f.eks. vil kun stå inde for pads i dag, da dårlig
pasta tit simpelthen smelter/koger væk ofte. Jeg
har dog aldrig oplevet problemer med Arctic Silver
som jeg selv bruger og det har nøjagtig samme
konsistens selv efter flere års brug - det er da ret
flot forholdene taget i betragtning.

Fra : Taba

Dato : 01-08-07 20:30

> [...]
> som jeg selv bruger og det har nøjagtig samme
> konsistens selv efter flere års brug - det er da ret

Du har en pointe der - og det er nok noget jeg skal tage mig sammen til
og få investeret i næste gang jeg køber noget hardware online. Gider
ikke at betale alt den porto når selve produktet ikke er dyrere end det
den nu er...

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Rado

Dato : 31-07-07 09:25

On Mon, 30 Jul 2007 18:09:03 +0200, "Johnny B [2000]" <FJERN_KAGEN_I_
DÅSENjohnnyb2000@gmail.com> wrote:

Her er iøvrigt hvad Intels program viser under fuldt CPU load under
Everests test:

http://zantra.dk/temp/Q6600-load.html

Som det fremgår af sidste billede så viser den grønt lys, altså alt
OK, under hele testen.

Bemærk det første billede, her har der været 100% load på i et par
minutter, ikke desto mindre falder hastigheden på køleren i dette
tidsrum til 1020 RPM (ligger på ca 1050 i tomgang). Så lige pludselig
drøner den opad til de her 1900 RPM. Gad vide om det er Everest der
laver dette, som en del af testen? Normalt stiger kølerhastigheden jo
omgående når CPUen belastes.