Test af crashy pc ???
Fra : GRISEN

Dato : 22-07-07 21:34

Hej,

Min pc som kører WinXP er begyndt at dø.
Pludselig slukker den bare som om nogen har hevet strømkablet ud..
Der kommer ikke BSOD eller lignende fejl.
Der er ikke noget konsekvent problem i event loggen.
Nogen gange kører den flere timer uden problemer.
Andre gange dør den efter 2 minutter.

Jeg gættede på at min gamle WinXP installation var fyldt med dårlige
drivere og virus, så jeg puttede en ny disk i maskinen og begyndte at
installere en ny WinXP på den.
Det hjalp intet. Den døde allerede i starten af
installationsproceduren.

Jeg har bootet på en Knoppix linux cd og kørt memtest86 programmet.
Det finder tilsyneladende ingen fejl.

Jeg har skiftet grafikkort uden resultat.
CPU køleren bliver kun håndlunken.
Temperatursensorer på bundkortet (ABIT AT7-MAX2) registrerer ikke
noget slemt.
De viser 55-60 grader.

Findes der et godt program til test af hardware?

*
Jan

Fra : Hans

Dato : 22-07-07 22:02

GRISEN wrote:
> [...]
> noget slemt.
> De viser 55-60 grader.
>
> Findes der et godt program til test af hardware?

Tjek om elektrolytkondensatorerne på bundkortet buler ud i toppen eller
direkte lækker. Abit har desværre haft en del bundkort med "bad caps".

Hans

Fra : Rado

Dato : 22-07-07 23:04

On Sun, 22 Jul 2007 20:33:59 -0000, GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

>Hej,
>
>Min pc som kører WinXP er begyndt at dø.
>Pludselig slukker den bare som om nogen har hevet strømkablet ud..

Har du prøvet at skifte strømkablet ud? Nogler af dem kan godt være
ustabile (dårlig kontakt til stik i strømforsyning).

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : GRISEN

Dato : 22-07-07 23:26

On 23 Jul., 00:03, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Har du prøvet at skifte strømkablet ud? Nogler af dem kan godt være
> ustabile (dårlig kontakt til stik i strømforsyning).

Ja, det har jeg prøvet et par gange uden held.

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 22-07-07 23:36

On 22 Jul., 23:01, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Tjek om elektrolytkondensatorerne på bundkortet buler ud i toppen eller
> direkte lækker. Abit har desværre haft en del bundkort med "bad caps".

Ikke umiddelbart. De er alle tørre, flade og pæne i toppen .

*
Jan

Fra : Madsen58

Dato : 23-07-07 09:55

GRISEN wrote:
> [...]
>
> Jeg har skiftet grafikkort uden resultat.
> CPU køleren bliver kun håndlunken.
> Temperatursensorer på bundkortet (ABIT AT7-MAX2) registrerer ikke

Kan være en dårlig PSU, har du en anden at prøve med.
--
Hilsen Madsen

Fra : GRISEN

Dato : 23-07-07 10:14

On 22 Jul., 22:33, GRISEN <eger...@gmail.com> wrote:

> CPU køleren bliver kun håndlunken.
> Temperatursensorer på bundkortet (ABIT AT7-MAX2) registrerer ikke
> noget slemt.
> De viser 55-60 grader.

Hvad er egentligt acceptable temperaturer?
BIOS'en måler System + CPU surface + CPU core.

*
Jan

Fra : J

Dato : 23-07-07 12:49

On Mon, 23 Jul 2007 09:14:13 -0000, GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

>Hvad er egentligt acceptable temperaturer?
>BIOS'en måler System + CPU surface + CPU core.

En ide mere:

Check m. bios under power settings, hvad der er sat af max.
temperatur.
Man kan vist godt indstille 60 grader, så pc'en lukker ned der.

Jeg synes, at 60 grader for cpu er ret meget i sådan en kold sommer.
Jeg mener bios måler det med en sensor i cpu'en.

Det er et bundkort med kt333 chipset. Hvis det er en palamino, du har.
De bruger meget strøm og er svære at køle !

CPU-Z fotæller lidt om CPU: http://www.cpuid.com/cpuz.php

mvh

John

Fra : GRISEN

Dato : 23-07-07 10:29

On 23 Jul., 10:54, "Madsen58" <madse...@hotmail.com> wrote:

> Kan være en dårlig PSU, har du en anden at prøve med.

Det er da en mulighed... jeg prøver i dag.

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 23-07-07 19:38

On 23 Jul., 13:49, J <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:

> Man kan vist godt indstille 60 grader, så pc'en lukker ned der.

Den er indstillet til warning ved 62 grader.
Jeg lod den køre memtest i nat og havde glemt at montere siden.
Klokken 5 i morges lød det som om der holdt en ambulance med udrykning
på kontoret.

Den er sat til shutdown ved 65 grader.
Hvis det er her problemet skulle findes, så burde jeg høre ambulancen
hver gang.
Det har jeg ikke gjort de gange hvor den er død.

> Jeg synes, at 60 grader for cpu er ret meget i sådan en kold sommer.

Der er 4 tændte pc'ere på kontoret, så temperaturen er nok omkring 22
grader til daglig.
Om natten er den væsentligt mere, for døren bliver lukket, så vi ikke
skal høre på blæserstøj fra pc'erne.

> Det er et bundkort med kt333 chipset. Hvis det er en palamino, du har.
> De bruger meget strøm og er svære at køle !
> CPU-Z fotæller lidt om CPU:http://www.cpuid.com/cpuz.php

CPU-Z siger AMD Athlon XP Barton

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 26-07-07 11:32

On 23 Jul., 11:29, GRISEN <eger...@gmail.com> wrote:

> [...]

Maskinen har kørt problemfrit siden mandag, hvor jeg skiftede PSU'en.
Tak for alle forslagene.

*
Jan

Fra : Madsen58

Dato : 26-07-07 15:14

GRISEN wrote:

> Maskinen har kørt problemfrit siden mandag, hvor jeg skiftede PSU'en.
> Tak for alle forslagene.
>
> *
> Jan

Det var så lidt, sku det være en anden gang.
--
Hilsen Madsen