22" fladskærm
Fra : Jørgen

Dato : 22-07-07 10:22

Jeg bruger p.t. en 17" fladskærm (4:3).

Jeg har problemer med synet og vil gerne have større billede.
Jeg har fået øje på en
Samsung 22" SyncMaster 226BW
Det er bredformat (16:10)

Hvor meget vil det hjælpe mig, når det er bredformat? De mange tal, der
opgives, siger mig desværre ikke nok, men jeg er bange for, at jeg til alm.
computerbrug får et par "døde" partier i begge sider. Det er nok stadig 4:3?

Måske er fordelen ved denne skærm, at den er mere velegnet til TV og DVD.
Det bruger jeg også på computeren, men det er især til normalt computerbrug,
jeg har brug for stor forstørrelse.

Er det en god løsning til mig?
Jørgen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 22-07-07 11:10

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> DVD. Det bruger jeg også på computeren, men det er især til normalt
> computerbrug, jeg har brug for stor forstørrelse.

Nu hører spørgsmål angående skærme hjemme i dk.edb.hardware.skaerm, men
inden du stiller dit spørgsmål der så tag lige og kig lidt her
www.flatpanels.dk måske du kan finde nogle svar her, held og lykke
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-07-07 11:58

Jørgen wrote:
> [...]
> DVD. Det bruger jeg også på computeren, men det er især til normalt
> computerbrug, jeg har brug for stor forstørrelse.

Jeg har gjort mig de samme overvejelser da mit syn heller ikke er hvad
det har været. Du bør se på størrelsen af "pixel pitch" når du skal
vælge skærm. Desuden har lysstyrken betydning.

En 22" bredskærm kan have en opløsning på 1680 x 1050 pixels og en pixel
pitch på 0,282 mm. En anden mulighed er en 19" 4:3-skærm med opløsning
1280 x 1024 pixels og en pixel pitch på 0,294 mm. Begge giver større
ikoner m. v. end din 17"-skærm.

Jeg har en 17" fladskærm med opløsning 1280 x 1024 pixels med pixel
pitch på 0,264 mm og en 20" fladskærm med opløsning 1600 x 1200 og pixel
pitch 0,255 mm. Der er meget lidt forskel på størrelsen af ikoner m. v.
på de to skærme, men 20"-skærmen er lidt mere lysstærk og derfor bedre
at arbejde med.

Man kan sætte Windows op til at bruge større ikoner end normalt, men jeg
synes ikke det virker godt. I mange programmer kan vinduet skaleres, f.
eks. bruger jeg oftest 125% skalering i Word.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 22-07-07 12:19

Hej Jørgen!

Der bliver ingen døde partier i siderne!

Jeg ser heller ikke så godt, jeg købte et 32" LDC TV der er HDMI indgang på,
så kom jeg til at sætte det på skrivebordet og kom til at sætte det min Pc'er,
det skulle jeg aldrig have gjort for det blev til monitor. (c:
Det er kanon, det skal dog sættes til DVI -> HDMI, VGA her ser det ikke godt
ud!
Hvis dit grafikkort har DVI udgang på, så kan jeg stærkt anbefalede dig det!
Det er et Mirai jeg bruger, jeg har også et Philips 32" LCD, men der er
billede kvaliteten i HDMI ikke god på!
Mirai DTL-632V200
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=247077

Hvis jeg skulle gøre det om igen vil jeg måske vælge en opløsning på
1920x1080 i stedet for 1360x768.
Sådan et LCD TV er perfekt til det hele spil, Internet, Office osv.

Mvh.
Hans Nikolajsen

Fra : Peter

Dato : 24-07-07 19:57

> [...]
>
> Måske er fordelen ved denne skærm, at den er mere velegnet til TV og DVD.
> Det bruger jeg også på computeren, men det er især til normalt

Jeg vil give de øvrige skribenter ret, punkt størrelse (dot pitch) er en
vigtig parameter.

Det handler meget om hvad man er vandt til.
Min standard stationære skærm er i dag 24" 1920x1200 = 0,27mm dpi
19" 1280x1024 = 0.30mm er den skærm med de største dots.
Din 17" har sikkert 0.264mm.
Den værste er en 20" 1600x1200 = 0,255mm den er der en del klager over fordi
det hele er for småt.
Min favorit i dag er også en 22" 1600x1050 med 0,28m dpi, den er rimeligt
billig og kan klare det meste.

Sjovt nok har bærbare væsentligt mindre dots typisk 0,19mm, det kan
accepteres fordi man sidder tættere på skærmen, modsat kan de store
fladskærms tv som anvendes til konsol spil have dots på 0,7mm.

Jeg har en enkelt gang været ude for at en gammel mand ikke kunne se
billedet på sit 32" fjernsyn men sagtens kunne se billeder på en 7" bærbar
DVD afspiller, så størrelse er ikke alt, afstand og dit øjes fokuserings
evne har også noget at sige, hvad siger din optiker?

Og så er der skærm formatet 16:10 mod 4:3, nogle gange er en bredskærm mere
en "lavskærm" men sørger man for en opløsning på min 1024 bliver man godt
stillet og undgår 19" 1440x900.

Dot størrelsen kan iøvrigt testes på en gammel CRT skærm, hvor alle
opløsninger vises uden fejl.

Mvh Peter