Intel Processorer hvilken?
Fra : jane

Dato : 20-07-07 20:51

Jeg har set at "Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz / 1066 MHz" er faldet en
del i pris, kan fås for ca. Kr.2.600-nu, så ville det kunne betale sig at
købe den i stedet for denne "Core 2 Duo E6700 2.66 GHs"

Vil jeg kunne mærke forskel i hastigheden?

Hvad menes med 2.4 GHz?

Jeg syntes at tidliger var det 3 eller 4 GHz, man talte om, er det ikke
hurtiger end 2.4GHz?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-07-07 21:10

2-tallet indikere jo ligesom at du får to cpu'er, så 2 * 2.4 er vel bedre en
3-4 ghz .....

Bjarke

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-07-07 21:28

Bjarke M. Christensen wrote:
> 2-tallet indikere jo ligesom at du får to cpu'er, så 2 * 2.4 er vel bedre en
> 3-4 ghz .....

Det skal ikke regne med. Der er ikke en ydelsesfordobling ved 2 cores.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-07-07 21:34

Nej, men afhængig af hvilke applikationer man kører, så er 2 core 2,4 ghz
vel hurtigere end 1 core 2,4 ghz .....

Vi har lige skiftet en 2,6 ghz 1 core til en 2,4 ghz 2 cores pc'er og finder
den meget hurtigere .....

Bjarke

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-07-07 23:05

Bjarke M. Christensen wrote:

> Nej, men afhængig af hvilke applikationer man kører, så er 2 core 2,4 ghz
> vel hurtigere end 1 core 2,4 ghz .....

Hvis programmerne er skrevet til multi-CPU, ja. Ellers ikke.

> Vi har lige skiftet en 2,6 ghz 1 core til en 2,4 ghz 2 cores pc'er og finder
> den meget hurtigere .....

Igen, det afhænger af hvad man bruger den til.

Jesper Poulsen

Fra : Esben

Dato : 20-07-07 23:21

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46a11c56$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Vi har lige skiftet en 2,6 ghz 1 core til en 2,4 ghz 2 cores pc'er og
> finder den meget hurtigere .....

Er resten af indmadden i pc'en den samme?

--
Esben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-07-07 13:09

Harddisk og grafikkort er det samme. cpu og bundkort er nyt (dog med samme
intel chipsæt på bundkortet). Den bliver primært brugt til spil.

Jeg er helt med på at programmerne skal kunne udnytte det, men det er jo kun
tilsyneladende at man kører en applikation af gangen. I sandheden er der jo
masser af "snask" kørende på sådan en windows pc'er (virusscanner,
messenger, printspooler, netværks osv osv ...) og jeg gætter på at
fornemmelsen af højere hastighed kommer af at alt dette snask ikke længere
sløver spillets adgang til cupu'en (i samme grad som tidligere)

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-07-07 04:12

> Nej, men afhængig af hvilke applikationer man kører, så er 2 core 2,4
> ghz vel hurtigere end 1 core 2,4 ghz .....

Næh, det skal du ikke være sikker på. Praktiske prøver viser eksempelvis, at
min P4 3.4 HT performer bedre på et rigtigt ur ved recodning/ effekter af
video end f.eks. end core 2.

HT sparker derudaf, når det ellers virker.

Claus

Fra : Khawk

Dato : 22-07-07 13:44

Bjarke M. Christensen wrote:
> 2-tallet indikere jo ligesom at du får to cpu'er, så 2 * 2.4 er vel
> bedre en 3-4 ghz .....

Forkert.
2-tallet indikerer at det er 2. generation
quad betyder 4 cpu(kerner)
Khawk

Fra : Taba

Dato : 20-07-07 22:34

> [...]
> købe den i stedet for denne "Core 2 Duo E6700 2.66 GHs"
>
> Vil jeg kunne mærke forskel i hastigheden?

Det kommer an på hvordan du bruger din PC. Hvis du multitasker meget
(populært sagt har mange programmer åbent på en gang) så har du gavn af
flere kerner. Du kan f.eks. encode noget video i xvid og spille et
krævende 3D spil uden at din computer vil lide da den fordeler arbejdet
ud på flere kerner.
efter sigende cutter Intel priserne endnu længere ned den 22. juli så
jeg ville nok vente med at købe den CPU inden da. Den skulle helt ned i
266$svarende til ca. 1500 kr iflg.
http://www.bit-tech.net/hardware/2007/07/17/intel_core_2_qx6850_e6850_e6750/1

Falder den så meget så skal undertegnet have sådan en fætter i min nye
maskine i stedet for "kun" en dual core.

> Hvad menes med 2.4 GHz?

Der menes at hver kerne kører med 2.4 GHz - dvs. 4 x 2.4 Ghz i alt. men
igen: Det vil ikke sige at CPU'en er 4 gange hurtigere end en
tilsvarende med én kerne. Det kommer bl.a. meget an på det program der
benyttes.

> Jeg syntes at tidliger var det 3 eller 4 GHz, man talte om, er det ikke
> hurtiger end 2.4GHz?

I de "gamle" dage med Pentium IV som vare lavet over Netburst
teknologien (mener jeg den hedder) så var det de rigtige høje GHz tal
man snakkede om. Det eneste der næsten kunne gøres med den arkitektur
for at få hurtigere CPU'er var at øge hastigheden (udover lige at
indbygge HT teknologi i dem). Men i dag er CPU'erne blvet meget mere
effektiv pr. Mhz end de var tidl. og derfor ser man de lavere
hastigheder men med de højere ydelser. Det er derfor AMD ændrede deres
navngivningssystem til A64 3500+ f.x., dvs. denne CPU svarede til ca. en
3.5 GHz P4 selvom AMD CPU'en kørte ca. 1.5GHz lavere.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-07-07 23:08

Taba wrote:

> for at få hurtigere CPU'er var at øge hastigheden (udover lige at
> indbygge HT teknologi i dem). Men i dag er CPU'erne blvet meget mere

HT er faktisk en hæmsko i rigtig mange tilfælde

> hastigheder men med de højere ydelser. Det er derfor AMD ændrede deres
> navngivningssystem til A64 3500+ f.x., dvs. denne CPU svarede til ca. en
> 3.5 GHz P4 selvom AMD CPU'en kørte ca. 1.5GHz lavere.

Det er den populære forklaring, der desværre ikke er sand. AMD's
hastighedsangivelse skal ses som den clockfrekvens en Athlon Thunderbird
1GHz skal køre med for at give den samme ydelse.

Jesper Poulsen

Fra : Taba

Dato : 21-07-07 09:43

> Det er den populære forklaring, der desværre ikke er sand. AMD's
> hastighedsangivelse skal ses som den clockfrekvens en Athlon Thunderbird
> 1GHz skal køre med for at give den samme ydelse.

Jamen så har man da også lært lidt i dag

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : jane

Dato : 21-07-07 13:53

Taba <die@all.spammers.die> wrote in

> [...]
> efter sigende cutter Intel priserne endnu længere ned den 22. juli så
> jeg ville nok vente med at købe den CPU inden da. Den skulle helt ned

Ja, lyder godt, men forhandlerne skal vel af med dem de har til gammel
pris, før vi her ser et prisfald?
Men alt i alt så må det vel være bedre at gøbe en Quad i stedet for en
"Core 2 Duo E6700 2.66 GHz"

> [...]
> men igen: Det vil ikke sige at CPU'en er 4 gange hurtigere end en
> tilsvarende med én kerne. Det kommer bl.a. meget an på det program der
Ok, det var også hvad jeg selv tænkte

Fra : Taba

Dato : 21-07-07 17:38

> Ja, lyder godt, men forhandlerne skal vel af med dem de har til gammel
> pris, før vi her ser et prisfald?
> Men alt i alt så må det vel være bedre at gøbe en Quad i stedet for en
> "Core 2 Duo E6700 2.66 GHz"

Det tvivler jeg på. Det er ofte set tidligere at så snart AMD eller
Intel annoncerer prisfald så sker det nærmest øjeblikkeligt/fra dg til
dag. Om det er fordi forhandlerne i dag sælger så mange CPU'er dagligt
at det effektueres så hurtigt eller om det er fordi der er en ordning
el. lign. med AMD/Intel ved jeg ikke.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Svend Poulsen

Dato : 21-07-07 08:45

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad menes med 2.4 GHz?
>
> Jeg syntes at tidliger var det 3 eller 4 GHz, man talte om, er det ikke

Hej

Du kan få dig en quad core 2.4 gh til under 2500kr. idag

Hilsen Svend

Fra : jane

Dato : 21-07-07 13:45

"Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@hotmail*.com> wrote in

> Hej
>
> Du kan få dig en quad core 2.4 gh til under 2500kr. idag
>
> Hilsen Svend

Hvor? har du et link?

--
Venlig hilsen