Forslag til Core 2 Duo til 5000,-?
Fra : Søren Nielsen

Dato : 18-07-07 19:44

Hej

Jeg overvejer kraftigt at udskifte min AMD64 og hoppe med på Core 2
Duo-bølgen. Nu jagter jeg det bedste value-for-money-køb til max. 5000,-.
Den skal bruges som allround PC, dog mod undtagelse af spil, så kravet er
ikke et monster grafikkort. Umiddelbart har jeg heller ikke behov for at
overclocke, men jeg vil heller ikke udelukke det. Stabilitet og lydsvag
vægtes relativt højt.

CPU: Core 2 Duo E4300. Den må så rigeligt kunne dække mit behov.

Bundkort: Gigabyte GA-965P-DS3. Det skulle køre forrygende med Core 2 Duo og
også kunne overclockes lidt ;)

Køler: Original box-køler. Eller findes der bedre og mere lydløse forslag?

Kabinet: Antec Performance One P180.

PSU: Seasonic S12-430.

RAM: Minimum 2GB. Her er jeg for alvor i tvivl om, hvad jeg skal vælge.
2x1024MB Kingston PC6400 DDR2-800?

Harddisk: Jeg har en 250GB Maxtor SATA150, som jeg regner med at genbruge.
Eller vil det sløve for meget?

Grafikkort: Her er jeg også på bar bund. Umiddelbart forestiller jeg mig
noget i retning af GF7300GT.

DVD-brænder: Genbruger min NEC ND3450.

Noget jeg har glemt/overset eller andre gode forslag?

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-07-07 20:06

Søren Nielsen wrote:

> Den skal bruges som allround PC, dog mod undtagelse af spil, så kravet er

Hvad skal du så bruge en ny maskine til?

Jesper Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 18-07-07 20:32

Jesper Poulsen wrote:
> Hvad skal du så bruge en ny maskine til?

Alt andet end at spille ;) Jeg vil gerne have en mere lydsvag og
strømbesparende PC, der samtidig også har lidt muskler.

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-07-07 05:46

Søren Nielsen wrote:

> Alt andet end at spille ;) Jeg vil gerne have en mere lydsvag og
> strømbesparende PC, der samtidig også har lidt muskler.

Hvad laver du der kræver "muskler"?

Jeg anvender Cool'n'quiet på min Athlon 64 og min elregning er faldet
til det halve på et år (maskinen kører 24/7 og sidste år havde jeg en
Athlon XP).

Det er kun når jeg spiller eller laver andre grafiktunge arbejder at
maskinen fører fuld speed. Med andre ord vil jeg tro at din udgift har
tjent sig hjem om 5-10 år.

Hvis du ønsker en støjsvag maskine, så byg hele molevitten ind i et
Antec P182.

Jesper Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-07-07 14:16

Jesper Poulsen wrote:
> Hvis du ønsker en støjsvag maskine, så byg hele molevitten ind i et
> Antec P182.

Det var selvfølgelig også en mulighed. Og måske samtidig skifte PSU'en til
en mere lydsvag?

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-07-07 17:31

Søren Nielsen wrote:

> Det var selvfølgelig også en mulighed. Og måske samtidig skifte PSU'en til
> en mere lydsvag?

Ja. Det vil koste dig mindre end det halve og det vil se _brandgodt_ ud
de næste mange-mange år

Jesper Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 18-07-07 21:17

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> vægtes relativt højt.
>
> CPU: Core 2 Duo E4300. Den må så rigeligt kunne dække mit behov.

Jeg har ikke meget forstand på de forskellige
dele og vil gerne koble mig på din tråd.

Jeg sidder selv og forsøger at sætte noget
sammen. Jeg har hørt meget rosende om Intel
Core 2 Duo E6600 "LGA775 Conroe" 2.40GHz
(1066FSB) , som jeg går ud fra er 2.4 udgaven
af din.

Den skulle kunne OC op til 3.0 Ghz. På

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=CP-128-IN&tool=3

- står mange rosende ord om den.

Det kan måske blive nyttigt, når den med tiden
bliver lidt tynd i papirerne og der er kun en
forskel på ca 300,-

Jeg tør rent ud ikke selv sætte den sammen,
så jeg har tænkt mig at bestille, noget i denne
retning.

http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=15918

Hvis nogen vil sige et eller om den (også), bliver
jeg glad.

Jeg skal bruge den til at lave musik på, typisk
med programmer som Cakewalk og Steinberg, så jeg
vil benytte dette lydkort:

http://www.xs-sound.dk/data/products/maya44mk2/indexwtop.html

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-07-07 22:43

Søren Nielsen wrote:

> [...]
>
> DVD-brænder: Genbruger min NEC ND3450.
>
> Noget jeg har glemt/overset eller andre gode forslag?

Hvad med at hoppe på den maskine Aldi sælger fra idag?
Den matcher dit bud ganske godt, og ¨så kan du bruge din anden disk som
ekstra plads

Venlig hilsen
Henrik

Fra : J

Dato : 19-07-07 09:16

On Wed, 18 Jul 2007 20:44:09 +0200, "Søren Nielsen"
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=258346
>
>Bundkort: Gigabyte GA-965P-DS3. Det skulle køre forrygende med Core 2 Duo og

Jeg ville vælge P35 udgaven af det:
http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=6&id=2313

>Køler: Original box-køler. Eller findes der bedre og mere lydløse forslag?

Ja, Scythe Infinity
Er ikke særligt dyr (300 kr) og har en 120 mm blæser, der står
verticalt. Kombineret med en bagplade blæser, der suger kold luft ind
(man lader scythe suge) så kan man opnå en koldluft-tilførsel, der
ikke suger støv ind.

Hvorfor bygger du ikke en AMD X2 2350 45 watt ?

på f.eks. dette Abit bundkort:

Det går jeg selv og pønser på. Med lidt held kører den 3 GHz.

Så med det grafikkort Jesper forelog fornylig:

Det er silent

mvh

John

Fra : Mads

Dato : 19-07-07 10:00

On Thu, 19 Jul 2007 10:16:27 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Ja, Scythe Infinity

Enig. Kanon køler. Min E6600 kører 3.33 Ghz uden at komme
over 50°C og køleren kører med kun 1250 RPM, så den kan
ikke høres.

> [...]
>verticalt. Kombineret med en bagplade blæser, der suger kold luft ind
>(man lader scythe suge) så kan man opnå en koldluft-tilførsel, der

Der er vi så ikke enige. Uanset hvor du hiver luft ind i kabinettet
får du da støv med ind. Medmindre du hiver luften ind gennem et
filter. ( som. f.eks. i et P182 kabinet )

Og hvorfor dog hive luft ind fra bagsiden af maskinen?
PSU'en hælder jo sin varme ud der, så luften bag computeren
er adskillige grader varmere end den foran.
Det ødelægger også airflowet i maskinen at hive luft ind gennem
bagpladen. Blæs varmen ud der istedet.

mvh Mads

Fra : Søren Nielsen

Dato : 21-07-07 14:22

J wrote:
> Jeg ville vælge P35 udgaven af det:
> http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=6&id=2313

Det vil jeg have med i baghovedet.

> [...]
> verticalt. Kombineret med en bagplade blæser, der suger kold luft ind
> (man lader scythe suge) så kan man opnå en koldluft-tilførsel, der

Takker. Til den pris, så kan det vist næsten ikke betale sig ikke at købe
den.

> Hvorfor bygger du ikke en AMD X2 2350 45 watt ?

Mit indtryk var faktisk, at Intels Core 2 Duo var langt overlegne hvad angår
strømforbrug.

> på f.eks. dette Abit bundkort:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206600
>
> Det går jeg selv og pønser på. Med lidt held kører den 3 GHz.

Det var jo også en mulighed. Det er sgu ikke nemt at blive klog på hvad der
er det bedste valg :)

> Så med det grafikkort Jesper forelog fornylig:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313045
>
> Det er silent

Og det ligner lige noget jeg kan bruge. Mange tak for hjælpen

Søren