Forslag til NAS ??
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-07-07 22:13

Jeg vil ud og købe en NAS, men ved ikke så meget om dem. Jeg skal bruge
den til et lokalt netværk, og brugervenligheden må gerne være stor.
Skulle der være en HD i, er det selvfølgelig ikke nogen ulempe. Har du
evt. en du vil sælge, ja så kunne vi jo lige skrive sammen.

Mvh.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 23:04

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skulle der være en HD i, er det selvfølgelig ikke nogen ulempe. Har du
> evt. en du vil sælge, ja så kunne vi jo lige skrive sammen.

Jeg må tilstå, at jeg har heller ikke stor erfaring med NAS, men du kan jo
prøve at kigge her:
http://www.iogear.com/main.php?loc=dm&manual&Item=GNS1000120#display

Og hvis det ligner noget der kan bruges, så kan du evt. maile mig privat.

mvh Ebbe

Fra : Kent

Dato : 03-07-07 19:41

> [...]
> der være en HD i, er det selvfølgelig ikke nogen ulempe. Har du evt. en du
> vil sælge, ja så kunne vi jo lige skrive sammen.

Er du ikke bedre stillet med en NIS - eller eventuelt SER?

Kent.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-07-07 19:49

Kent skrev:
> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er du ikke bedre stillet med en NIS - eller eventuelt SER?
>
> Kent.

NU kender jeg desværre ikke begreberne "NIS" og "SER", så dem må du godt
lige forklare mig, både med fordele og ulemper.

Jesper

Fra : Kent

Dato : 03-07-07 20:11

> NU kender jeg desværre ikke begreberne "NIS" og "SER", så dem må du godt
> lige forklare mig, både med fordele og ulemper.
>
> Jesper

Tjaaeh..., måske giver det mening, hvis jeg skriver
dem sammen: "NISSER" .

Ulempen er, at vi normalt kun ser dem ved juletid... Ja, det er sådan
set også fordelen.

He he - bare lige en lille finte til dig om, at når du skriver en
forkortelse
som "NAS", er det nødvendigvis ikke alle, der forstår det .

Kent.

Fra : Hauge

Dato : 03-07-07 20:20

Kent wrote:
> He he - bare lige en lille finte til dig om, at når du skriver en
> forkortelse
> som "NAS", er det nødvendigvis ikke alle, der forstår det .

Men så er der jo den fordel at det kun er dem der ved hvad NAS står for, der
svarer..
Resten hopper jo nok bare hen over indlægget, ikk'?

/Hauge

Fra : Flottenheimer

Dato : 09-07-07 14:01

> Men så er der jo den fordel at det kun er dem der ved hvad NAS står for,
> der svarer..
> Resten hopper jo nok bare hen over indlægget, ikk'?
>
> /Hauge

Av det gjorde nas

Fra : -=JF=- priv

Dato : 03-07-07 21:31

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i meddelelsen

> som "NAS", er det nødvendigvis ikke alle, der forstår det .

En af branchens svøber... Forkortelser en masse!
Bare tænk på USB, PS/2, Mbit, MB, GB - og cirka en zillion andre
I dette tilfælde står NAS for 'Network Attached Storage'.

Min personlige favorit er TWAIN som ofte bliver oversat til Technology
Without An Interesting Name

For 10-15 år siden var der et akronym der hed VROOM. Jeg kan ikke helt huske
hvad det stod for. Noget med Very Rapid-et eller andet. (Nogen med en bedre
hukommelse end jeg?)

Fra : Kent

Dato : 03-07-07 21:47

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bare tænk på USB, PS/2, Mbit, MB, GB - og cirka en zillion andre
> I dette tilfælde står NAS for 'Network Attached Storage'.

<klip>

Nu er NAS godt nok meget mindre kendt end fx USB, MB osv. .

Fra : -=JF=- priv

Dato : 03-07-07 21:49

> Nu er NAS godt nok meget mindre kendt end fx USB, MB osv. .

Helt enig! Personligt havde jeg ikke hørt udtrykket før for et par måneder
siden (Bortset fra at det gør NAS at daske sig over fingrene med en hammer

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-07-07 05:21

-=JF=- priv wrote:

> Min personlige favorit er TWAIN som ofte bliver oversat til Technology
> Without An Interesting Name

Min favorit er PCMCIA - People Can't Memorize Complicated Industrial
Acronyms

Jesper Poulsen

Fra : -=JF=- priv

Dato : 04-07-07 15:42

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Min favorit er PCMCIA - People Can't Memorize Complicated Industrial
> Acronyms

Fed
Kunne godt risikere at blive min nye favorit - forudsat at jeg kan huske det
komplicerede akronym ))

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 04-07-07 15:16

Kent skrev:
> [...]
> forkortelse
> som "NAS", er det nødvendigvis ikke alle, der forstår det .

Når du nu ikke ved hvad det er, så er der to ting du kan gøre.

1. Ignorere indlægget.

2. Finde ud af hvad en NAS egentlig er, og så svare derud fra.

Skal du ud og kigge på en vare, så sætter du dig vel ind i, hvad det er
du vil købe, for ikke at få bundet et eller andet tilfældigt på ærmet,
og så nok også noget du slet ikke har brug for.

Jesper

Fra : Kent

Dato : 04-07-07 16:57

> [...]
> vil købe, for ikke at få bundet et eller andet tilfældigt på ærmet, og så
> nok også noget du slet ikke har brug for.

Du forstår jo slet ikke, hvorfor jeg skrev indlægget .

Fra : Hauge

Dato : 04-07-07 19:52

Kent wrote:
> Du forstår jo slet ikke, hvorfor jeg skrev indlægget .

Han er da vist ikke den eneste der ikke forstår noget så...

/Hauge

Fra : Kent

Dato : 04-07-07 19:54

> Han er da vist ikke den eneste der ikke forstår noget så...
>
> /Hauge

Tillykke

Fra : Hauge

Dato : 04-07-07 20:05

Kent wrote:
> Tillykke

Ok, er du så fatsvag?

/Hauge

Fra : -=JF=- priv

Dato : 03-07-07 21:10

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der være en HD i, er det selvfølgelig ikke nogen ulempe. Har du evt. en du
> vil sælge, ja så kunne vi jo lige skrive sammen.

Jeg har netop købt en WorldBoolk, og er meget meget tilfreds!!
Den er med 500 Gb disk og kostede vist 1.700,-

Den har desuden den store fordel at den etablerer en slags VPN som gør a du
kan tilgå din disk fra enhver anden computer, bare den har netforbindelse.
Desuden har du mulighed for at tilgå til egen computer bare den er tændt.
Der er også indbygget en slags fjernskrivebord så du kan styre din computer
fra enhver anden computer.

Du kan invitere andre brugere til at måtte bruge din disk, og kan graduere
deres adgang så nogle kan læse, nogle kan læse og skrive og andre igen har
'ejerskab' overdisken...

Kort sagt - Fed disk!

Fra : Heine - h-foto.dk

Dato : 04-07-07 10:30

On 2 Jul., 23:12, Jesper Jacobsen <jesper.jacob...@host.cybercity.dk>
wrote:
> [...]
> Skulle der være en HD i, er det selvfølgelig ikke nogen ulempe. Har du
> evt. en du vil sælge, ja så kunne vi jo lige skrive sammen.

For mig er et NAS opbevaring såvel som backup - derfor ville jeg vælge
en med RAID også. Jeg går meget op i foto og da en del printere stadig
leveres, af uforklarlige grunde, uden netværkskort, har jeg valgt en d-
link dns 323. Den har raid 0,1 og 2 samt mulighed for usb printer
tilslutning således at du kan gøre en hvilken som helst printer til en
netværksprinter.

Mvh

Heine

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 04-07-07 11:26

"Jesper Jacobsen" skrev:
> [...]
> der være en HD i, er det selvfølgelig ikke nogen ulempe. Har du evt. en du
> vil sælge, ja så kunne vi jo lige skrive sammen.

Hej Jesper.

Jeg har en Synology Disk Station 106J som du gerne må købe. Den er fra
januar måned, og kvittering fra SHG haves naturligvis. Evt. kan der medfølge
en 300GB disk.

Se her for en oversigt over alle de muligheder man har med den..
http://www.synology.com/enu/products/DS106j/index.php

Sælges kun pga. jeg har opgraderet til en større model fra Synology.. den
har kørt perfekt mens jeg har brugt den.

Mvh.
Peter Bak
Erstat "invalid" med "dk" i mailadressen
Replace "invalid" with "dk" in the mailadress

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 04-07-07 15:13

Peter (8464) skrev:

> [...]
>
> Sælges kun pga. jeg har opgraderet til en større model fra Synology.. den
> har kørt perfekt mens jeg har brugt den.

Hmm -- har prøvet at skrive en mail, men det virker ikke rigtig. Erstat
"host" med "post", så kommer er min mail gyldig.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-07-07 15:54

Peter (8464) wrote:

> Jeg har en Synology Disk Station 106J som du gerne må købe. Den er fra

Kan du ikke holde dit salgsgas ude af diskussionsgrupperne?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 04-07-07 17:07

Jesper Poulsen skrev:

> Kan du ikke holde dit salgsgas ude af diskussionsgrupperne?

Læs lige mit indlæg igen -- > Har du evt. en du vil sælge, ja så kunne
vi jo lige skrive sammen

Det betyder faktisk jeg gerne vil høre fra nogen der vil sælge !!

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-07-07 20:22

Jesper Jacobsen wrote:
> Læs lige mit indlæg igen -- > Har du evt. en du vil sælge, ja så kunne
> vi jo lige skrive sammen

Læs mit igen. Køb og salg af effekter hører til i markedsgrupperne -
punktum!

FUT:dk.admin.netikette

Jesper Poulsen

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-07 21:42

> Jeg vil ud og købe en NAS, men ved ikke så meget om dem. Jeg skal bruge
> den til et lokalt netværk, og brugervenligheden må gerne være stor.

Hvor mange brugere, hvor store datamængder - kort sagt hvad skal du bruge
den til ?

Privat har jeg en linksys nslu2 kørende 24/7 med en alternativ firmware så
den også er webserver mm - men ud af kassen er den nem at gå til, men der
skal dog en ekstern disk på. Det var så den billige ende.

I den lidt dyrere ende venter jeg på en linksys nss 6000 (efter at den
første var DOA) - Den understøtter raid5 og er en relativt billig måde at få
et sådan online med gigabit ethernet.

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Promotion_C1&childpagename=US%2FLayout&cid=1175230866532&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=6653227773B06

Imho er det umuligt at foreså dig et specifikt produkt medmindre du skriver
lidt mere om hvad du skal bruge det til.

Et forslag til lidt læsestof kunne være :
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29946/75/

/A