Harddisk, ny computer
Fra : Soren

Dato : 01-07-07 14:55

Jeg går og overvejer en ny computer, men vil have min gamle harddisk
monteret i den nye som slave-disk. Så er det jeg går og spekulerer på om
det er samme stik, som bruges i dag som for 5 år siden. Min gamle harddisk
er vistnok en ide harddisk, som hedder IBM Deskstar 41 GB, 7200 RPM. Er der
noget som jeg skal være opmærksom på, når jeg køber en ny, eller er det
ingen problem at montere den gamle i den nye computer.

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 15:13

Soren wrote:
> [...]
> GB, 7200 RPM. Er der noget som jeg skal være opmærksom på, når jeg
> køber en ny, eller er det ingen problem at montere den gamle i den

De flete bundkort i dag har en enkelt IDE port, men ellers er nok noget som
er på vej til at blive udfaset.

Hvis det er for at overføre dine data fra den gamle harddisk til en ny kan
jeg godt følge dig, men at bruge en så gammel harddisk i en ny maskine er en
rigtig dårlig idé, da dens forventede levetid må siges at være overskredet.

Hans

Fra : Soren

Dato : 01-07-07 15:27

Det er såmænd bare fordi at jeg vil have kopieret den gamle over på den ny
og gemme den gamle i tilfælde af at noget skulle svigte engang, så er det jo
rart at have den som back up og kunne bruges sammen med den nye.

Fra : Hans

Dato : 01-07-07 15:28

Soren wrote:
> [...]
> den ny og gemme den gamle i tilfælde af at noget skulle svigte
> engang, så er det jo rart at have den som back up og kunne bruges
Fint nok - Så er vi enige.

Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-07-07 15:18

Soren skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> og spekulerer på om det er samme stik, som bruges i dag som
> for 5 år siden. Min gamle harddisk er vistnok en ide harddisk,

IDE harddiske er lidt på vej ud og er erstattet af SATA på de
nyere computere.

Men de fleste har stadig både IDE (ATA) og SATA, så der vil du
sagtens kunne bruge din gamle harddisk - både alene eller som
disk 2.

Den bliver så ikke slave, hvis du bruger den sammen med en SATA,
da de kører på hver sin controller.

Men check lige at den nye computer stadig understøtter IDE/ATA
diske - men ellers kan du få en løs controller til at sætte i et
PCI slot.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mads

Dato : 01-07-07 15:58

On Sun, 1 Jul 2007 16:17:56 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Men check lige at den nye computer stadig understøtter IDE/ATA
>diske - men ellers kan du få en løs controller til at sætte i et
>PCI slot.

Eller som endnu en alternativ løsning, købe en ekstern box til
disken som så sluttes til den nye PC med USB. Så har man
en dejlig transportabel 41 GB harddisk som kun har kostet
et par hundrede kroner.

mvh Mads

Fra : Dorph

Dato : 02-07-07 15:31

> Eller som endnu en alternativ løsning, købe en ekstern box til
> disken som så sluttes til den nye PC med USB. Så har man
> en dejlig transportabel 41 GB harddisk som kun har kostet
> et par hundrede kroner.

Aldi havde for nyligt et usb 2.0 ide & s-ata kabel til 69,- tror jeg
nok - det købte jeg og det virkede perfekt til at overføre data fra
en ældre harddisc til min nye.
http://www.the-gadgeteer.com/review/brando_usb_2_0_to_sata_ide_cable

Det var i sidste uge jeg købte den - de har sikkert nogen liggende endnu...

Dorph