Sata disk
Fra : jane

Dato : 26-06-07 19:12

Jeg kikker efter en Sata harddisk på 250 MB hos EDB-priser, Men hvorfor kan
jeg ikke finde noget om Sata diske, har de ikke nogen, eller er det mig der
ikke kan finde ud af det.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Henrik Sahl

Dato : 26-06-07 19:29

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote in message
> [...]
> kan
> jeg ikke finde noget om Sata diske, har de ikke nogen, eller er det mig

Under "avanceret" http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=16 kan
du klikke "Seriel ATA" af, så får du SATA-diske frem, men jeg synes nu
heller ikke det virker som det skal. Alternativt kan du klikke ATA-100 og
ATA-133 fra, så rammer du næsten det korrekte.

Henrik Sahl
http://www.sahlsa.dk

Fra : Hans

Dato : 26-06-07 19:29

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan
> jeg ikke finde noget om Sata diske, har de ikke nogen, eller er det mig

Det er dig, der ikke kan finde ud af det.

Fra : MN

Dato : 26-06-07 21:14

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i meddelelsen

> "jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Det er dig, der ikke kan finde ud af det.
Så hjælp hende din klovn, i stedet for din dumme kommentarer.

Fra : Hans

Dato : 26-06-07 23:30

"MN" <xxx@nospam..dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <hans@susaa.xx> skrev i meddelelsen

> Så hjælp hende din klovn, i stedet for din dumme kommentarer.

Jeg er ikke nogen dum klovn, og kommentaren er ikke dum.
Jeg svarer konkret på spørgsmålet og forsøger i øvrigt ikke at gøre mig
klog.
Noget en række herrer og damer hér kunne lære meget af.

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-06-07 19:33

> [...]
> kan
> jeg ikke finde noget om Sata diske, har de ikke nogen, eller er det mig

Hvis det er SATAII diske (300 MBps) du kigger efter, starter du her:

http://tinyurl.com/yuxsuh

SATAI diske (150 MBps):

http://tinyurl.com/2ecgeg

De er da egentlig kommet dejligt ned i pris

Fra : jane

Dato : 27-06-07 15:31

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> wrote in news:46815bb1$0$90274
$14726298@news.sunsite.dk:

Er der mere end en slags Sata diske?

Jeg vil gerne have noget af det bedste på ca 250 MB,og gerne så lydløs som
muligt. men aner ikke hvad jeg skal kikke efter.

Den skal bruges på et nyt bundkort, enten dette: MSI P35 Neo F. eller et
Asus P5B

Hvad betyder dette i forbindelse med harddiske, tror nok det er sådan "An
fluid) ?

Hvad er forskellen egenlig på en IDE diske og Sata?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 17:10

jane wrote:
> "Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> wrote in news:46815bb1$0$90274
> $14726298@news.sunsite.dk:
>

> Er der mere end en slags Sata diske?

Ja - Der er Sata-150 og 300, også kaldet Sata-I og II. Forskellen er
hastigheden på overførslen mellem disken og controlleren på bundkortet.

> Jeg vil gerne have noget af det bedste på ca 250 MB,og gerne så
> lydløs som muligt. men aner ikke hvad jeg skal kikke efter.

Seagates Barracuda ES er gode diske, og hvis du vælger 320 GB er der 16 MB
buffer:

> Den skal bruges på et nyt bundkort, enten dette: MSI P35 Neo F.
> eller et Asus P5B

Ingen problemer.

> Hvad betyder dette i forbindelse med harddiske, tror nok det er sådan
> "An fluid) ?

Det betyder lavere friktion i lejet til pladerne og dermed lavere støj.

> Hvad er forskellen egenlig på en IDE diske og Sata?

Ingen når du skriver sådan, da begge diske har IDE teknologi, men når der
skrives P-ATA og S-ATA giver det mening, da førstnævnte anvender parallel
dataoverførsel og sidstnævnte seriel. P-ATA anvender et 80-leders fladkabel
og S-ATA et tyndt 7-leders kabel.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 27-06-07 18:09

> Den skal bruges på et nyt bundkort, enten dette: MSI P35 Neo F. eller et
> Asus P5B

Så skal du have en SATA-II disk (300 MBps). Det understøtter begge bundkort.
Jeg har haft flere Seagate diske, som Hans foreslår. De er ganske glimrende
og lydløse. Du kan prøve at kigge her:

http://tinyurl.com/25zpm2

En mulighed var den her 320GB, som kun er 50-70 kr dyrere end billigste
250GB:

Fra : jane

Dato : 27-06-07 18:49

> [...]
>
> http://tinyurl.com/25zpm2
>
> En mulighed var den her 320GB, som kun er 50-70 kr dyrere end

Men er det en Sata? de skriver jo tilslutning ATA?

Den får også en dårlig omtale angående lyd, næsten alle siger den hyler som
et fjernsyn

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 19:02

jane wrote:

> Men er det en Sata? de skriver jo tilslutning ATA?

De skriver "Seriel ATA-300", altså er det en Sata-300, eller Sata-II om du
vil.

> Den får også en dårlig omtale angående lyd, næsten alle siger den
> hyler som et fjernsyn

Vælg hellere én i ES serien som jeg foreslog tidligere:

Hans

Fra : jane

Dato : 27-06-07 19:14

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in

> De skriver "Seriel ATA-300", altså er det en Sata-300, eller Sata-II
> om du vil.
Ok nu forstår jeg det :)

> Vælg hellere én i ES serien som jeg foreslog tidligere:
Det vil jeg så gøre, men hvad betyder ES, er det en højer standard?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 19:36

jane wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in

> Det vil jeg så gøre, men hvad betyder ES, er det en højer standard?

Det er en serie som kan tåle og køre i døgndrift, hvilket stiller højere
krav til både diskens elektronik og mekaniske dele. De anvender også PMR
(Perpendicular Magnetic Recording) til læsning og skrivning på pladerne, og
det i sig selv giver en bedre sikkerhed, da sandsynligheden for ødelagte
data er langt mindre end ved brug af den konventionelle metode.

Hans

Fra : jane

Dato : 27-06-07 20:29

> [...]
> på pladerne, og det i sig selv giver en bedre sikkerhed, da
> sandsynligheden for ødelagte data er langt mindre end ved brug af den
Tak skal du have Hans, nu forstår jeg det :)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 19:15

jane wrote:

> Men er det en Sata? de skriver jo tilslutning ATA?
>
> Den får også en dårlig omtale angående lyd, næsten alle siger den
> hyler som et fjernsyn

Mens vi lige taler om harddiskstøj, så kan det færdige resultat blive så
godt som støjfrit ved at vælge det rigtige kabinet.

Antec har f.eks. lige lanceret deres nyeste model i Sonata serien, hvor
hardiskene står på gummiringe, og selv en Western Digital Raptor harddisk
kan stort set ikke høres i dette kabinet:

http://www.tweakup.dk/article/1195/dk/

Hans

Fra : Mads

Dato : 27-06-07 20:03

On Wed, 27 Jun 2007 20:14:32 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Antec har f.eks. lige lanceret deres nyeste model i Sonata serien, hvor
>hardiskene står på gummiringe, og selv en Western Digital Raptor harddisk
>kan stort set ikke høres i dette kabinet:

Det samme gælder Antec P180 og P182
Jeg har selv lige samlet en maskine i et P182 kabinet og med en
74 G Raptor som systemdisk. Den kan kun lige akkurat høres når
den arbejder og kun hvis man anstrenger sig for at høre den.

Og så er der jo plads til dejligt mange diske i sådan et P180/182
kabinet

mvh Mads

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 20:27

Mads wrote:

> [...]
> den arbejder og kun hvis man anstrenger sig for at høre den.
>
> Og så er der jo plads til dejligt mange diske i sådan et P180/182

Enig. Jeg har selv et P180, men nævnte det ikke da det stiller noget større
krav til montering af hardwaren, hvor imod Sonata'en er yderst let at
montere, og så er det ret elegant hvor P180/2 er en klods af rang at slæbe
rundt på.

Ydermere mener jeg at Antec har lavet et par bøffer med P180/2. Dels er det
et par cm. for lavt, da bundkortet stort set står på bunden af det øverste
kammer. Det betyder at kablingen til fronten ikke kan gemmes i plan med
bagpladen, men ligger og flyder sammen med resten af kablingen fra PSU'en.
Ydermere er det næsten en umulighed at få plads til en SLI opstilling, da
det nederste grafikkort kommer op og slås med kablerne fra PSU'en. Endelig
fatter jeg ikke at de har placeret blæseren til det nederste kammer bagved
harddiskene, hvor den stjæler pladsen mellem harddiskskuffen og PSU'en. Der
er næsten plads til en slim-line blæser foran harddiskene, så der skulle
ikke være ret meget mere plads før en normal 120 mm. kunne sidde der, ganske
som den øverste skuffe.

Bortset fra det, så er som du jeg ganske tilfreds med P180.

Hans

Fra : jane

Dato : 27-06-07 20:27

> [...]
> hvor hardiskene står på gummiringe, og selv en Western Digital Raptor
> harddisk kan stort set ikke høres i dette kabinet:

Det lyder meget godt, men der er ingen FireWire i fronten, og det vil jeg
gerne have, det må også gerne være lidt større, så det er nemmer at komme
til, men sort glasagtig front, er perfekt til mig, hvis du har andre
muligheder må du gerne fortælle mig de. :)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 20:35

jane wrote:
> [...]
> at komme til, men sort glasagtig front, er perfekt til mig, hvis du
> har andre muligheder må du gerne fortælle mig de. :)

Det har både USB2, FireWire og eSATA på fronten, så noget kunne tyde på at
din skærm er for lille.

Hans

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 20:40

Hans wrote:

> Det har både USB2, FireWire og eSATA på fronten, så noget kunne tyde
> på at din skærm er for lille.

Ups! Du har helt ret, så det er nok mig som skal have pudset min skærm.

Det har ingen fireWire på fronten.

Hans

Fra : jane

Dato : 27-06-07 20:55

> Det har både USB2, FireWire og eSATA på fronten, så noget kunne tyde
> på at din skærm er for lille.

Nåååå er den det, :) :) :) jeg har ellers lige fået min nye skærm i dag
20`Samsung 203BW den er bare helt fantastisk, nå det var et sidespring

Når jeg læser på Edp-Pr. under stik front, står der "2 x USB
2,0/Mikrofon/Sata/Hovedtelefoner, Jeg syntes ikke jeg kan finde noget om
FireWire

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hans

Dato : 27-06-07 21:14

jane wrote:

> Nåååå er den det, :) :) :) jeg har ellers lige fået min nye skærm i
> dag 20`Samsung 203BW den er bare helt fantastisk, nå det var et
> sidespring

Du har ret - Der er ingen FW.

> Når jeg læser på Edp-Pr. under stik front, står der "2 x USB
> 2,0/Mikrofon/Sata/Hovedtelefoner, Jeg syntes ikke jeg kan finde noget
> om FireWire

Pas lidt på med Edbpriser, da nogle af deres oplysninger er forkerte eller
mangelfulde. Gå hellere på producentens hjemmeside.

Den tidligere Sonata model II har til gengæld FW på fronten, og har den
samme støjdæmpning til harddiske:

http://www.computergeil.dk/?artikelid=4479

Hans

Fra : jane

Dato : 27-06-07 22:21

> [...]
> eller mangelfulde. Gå hellere på producentens hjemmeside.
>
> Den tidligere Sonata model II har til gengæld FW på fronten, og har
Det er bare ikke lige så pænt som Sonata III, men uden FW på fronten er det
ikke meget bevendt, Jeg syntes også det er besværligt at man skal åbne en
låge for at brænde eller sætte en dvd i, Medion har nogle flotte og smarte
kabinetter, alt på fronten, og man skal blot røre ved den lille næsten
usynelige låge, som man vil have adgang til, f.eks brænder, DVd, eller ubs
FW og instikskort, så åbner lågen automatisk, B&O agtig, men et sådan
kabinet kan man sikkert ikke købe i løs salg, jeg ved ikke hvor de får dem
fra. Jeg syntes designet på alle dem jeg har set indtil nu er utroligt
grimme, og med besværlige funktioner

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Mads

Dato : 28-06-07 17:45

On Wed, 27 Jun 2007 19:26:59 +0000 (UTC), jane
> [...]

>til, men sort glasagtig front, er perfekt til mig, hvis du har andre
>muligheder må du gerne fortælle mig de. :)

Hej

De Antec P180 / P182 kabinetter jeg nævnte har Firewire i fronten,
sammen med lyd og 2 stk USB og de er også rigtigt pæne at kigge på,
især det nye P182 som er holdt helt i sort.

Som Hans nævnte er det et stort og tungt kabinet, men det har jo
kun noget at sige hvis man tit skal flytte rundt med maskinen.
Til gengæld ser det pænt ud under skrivebordet.

Hvad de indvendige design-problemer angår kan jeg kun give Hans
delvis ret. Hvis man ikke har fyldt alle drevpladser op, så kan
"kabelrodet" nemt pakkes sammen og placeres under floppydrevet
hvis man har sådan et. Jo, en SLI opsætning med 2 store grafikkort
kan måske give problemer.

Men der hvor Antec P kabinettet virkeligt gør en forskel er i støjen,
eller rettere, manglen på støj. Min nye PC støjer så lidt at jeg
virkeligt skal lytte efter for at høre om den er tændt og det selvom
der kører 6 store blæsere inde i den. Til gengæld er den næsten
ved at vælte hvis jeg smider en skive i DVD brænderen, en helt
ny Samsung SATA brænder. Mage til raslende og vibrerende møg
skal man lede længe efter. Jeg spår den en kort levetid.

mvh Mads

Fra : Per Nielsen

Dato : 27-06-07 20:02

> Den får også en dårlig omtale angående lyd, næsten alle siger den hyler
> som
> et fjernsyn

Næsten alle? Det er første gang jeg hører om det, så der har nok været en
dårlig serie. Har altid læst godt om Seagate, og har selv haft 3 uden
problemer. Men praktisk taget alle mærkerne har haft problemer af en eller
anden art på et eller andet tidspunkt. Lige nu har jeg en Samsung SATA, og
den kan jeg da også varmt anbefale.

Fra : jane

Dato : 27-06-07 20:47

> [...]
> en eller anden art på et eller andet tidspunkt. Lige nu har jeg en
> Samsung SATA, og den kan jeg da også varmt anbefale.

Jeg har læst det under anbefalinger Edb-Priser og der er mange
anmeldelser

--
Venlig hilsen
Jane