ekstern harddisc
Fra : nana sørensen

Dato : 24-06-07 14:46

Hej gruppe...

jeg skal bruge noget der kan redde mine filer, hvis min computer går ned.
Jeg har fået anbefalet at købe en ekstern harddisc, men jeg aner ikke hvad
jeg skal lede efter. En ven siger at de koster omkring tusind kr og ikke kan
betale sig at købe brugt, da de let går i stykker og ikke kan tåle bump
overhovedet. Jeg syntes det er lidt dyrt, men det er måske bare prisEN?
Nogen der kan guide mig til hvad jeg bør købe? Jeg ved nemlig absolut intet
om computere overhovedet, så det er enormt svært at lede efter noget
konkret.

Mvh Nana

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 24-06-07 15:04

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message
> [...]
> Nogen der kan guide mig til hvad jeg bør købe? Jeg ved nemlig absolut
> intet om computere overhovedet, så det er enormt svært at lede efter noget

Her kan du læse lidt om det: http://www.pcworld.dk/art/8235?a=block&i=70

/Ole

Fra : nana sørensen

Dato : 24-06-07 22:20

"/Ole (6000)" <x@xx.xxx> wrote in message

> Her kan du læse lidt om det: http://www.pcworld.dk/art/8235?a=block&i=70
>
> /Ole

Tak for link.

Fra : Søren

Dato : 24-06-07 15:49

> [...]
> Jeg har fået anbefalet at købe en ekstern harddisc, men jeg aner ikke hvad

Hvor meget skal du gemme? Hvis det kun er et par Gb, var det måske en ide at
købe en USB pen? Det er en dims, der stikkes i USB porten, og så virker
ligesom et drev.

-Søren

Fra : nana sørensen

Dato : 24-06-07 22:20

"Søren" <Sofuss@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> at købe en USB pen? Det er en dims, der stikkes i USB porten, og så virker

Jeg ved ikke helt hvad der ligger i Gb, hvor meget det svarer til og sådan.
Jeg er altså mega-mongol til det her. Jeg har MANGE billeder og en del
musik liggende.

Fra : Søren Blom

Dato : 24-06-07 18:39

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev

> [...]
> Nogen der kan guide mig til hvad jeg bør købe? Jeg ved nemlig absolut
> intet om computere overhovedet, så det er enormt svært at lede efter noget

Jeg har et par MyBook som både er med ude at køre i bil, tog samt jævnligt
med ude at flyve, det har de ikke noget problem med, så din bekymring om at
exter harddisk nemt går i stykker kan jeg nu rigtig genkende. Men jeg vil
anbefale dig at købe en rigtig extern harddisk og ikke bare en boks som
f.eks. vare nr. 425200 shg.dk (tilfældigt valgt) hvor man sætte en tilfældig
disk i, dvs. en hjemmebygget extern disk har jeg ikke gode erfaringer med.
Om 1000 kr. er meget for en ekstern harddisk, er naturligvis et spørgsmål om
økonomi, men så sandelig også om hvor vigtige ens filer er.
Personligt har jeg kritiske data lægge på mindst to separate systemer.

Udover Mybook fra Werstern Digital kan jeg anbefale Maxtor diske.
--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-06-07 19:27

On Sun, 24 Jun 2007 15:45:38 +0200, nana sørensen wrote:

> jeg skal bruge noget der kan redde mine filer, hvis min computer går ned.
> Jeg har fået anbefalet at købe en ekstern harddisc,

Det er da en udmærket idé. Den kan jo altså kun "redde dine filer" hvis du
har kopieret dem til den eksterne disk inden ulykken sker.

> men jeg aner ikke hvad jeg skal lede efter.

Det er stort set ligemeget. Den sidste købte jeg på tilbud hos aldi, virker
fint.

> En ven siger at de koster omkring tusind kr

Ja, lidt afhængig af størrelsen m.m. Eksempel:

Zitech har to serier af mærket LaCie
- en ret stor kasse: 250 GB for 750,-, større koster mere
- en smart flad model der kan gå i en lomme: 120 GB for 800,-; større
koster mere
De har også kabinetter man selv kan installere en disk i, men det kan være
ret bøvlet.

Det var bare et eksempel. De kan sikkert findes billigere på nettet eller
nste gang en kæde har tilbud.

> og ikke kan betale sig at købe brugt, da de let går i stykker og ikke kan
> tåle bump overhovedet.

Det er ikke min erfaring. Jeg har 3, den ældste er vel 4 år. To af dem har
været transporteret en del og virker stadig fint. Du skal ikke transpotere
dem mens de kører, men det gi'r vel sig selv.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 24-06-07 22:23

(Klip klip, mange gode råd. )

> [...]
> dem mens de kører, men det gi'r vel sig selv.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Er dennne her helt åndssvag?

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=IM-1410580-DK

Hvor meget kan der være på den? altså jeg tænker, ca hvor mange billeder og
musikfiiler kan de være på den?

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-06-07 22:34

On Sun, 24 Jun 2007 23:22:41 +0200, nana sørensen wrote:

> Er dennne her helt åndssvag?

> http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=IM-1410580-DK

Nej. Måske lidt dyr pr MB, men o.k. hvis du ikke har brug for mere.

> Hvor meget kan der være på den?

60 GB

> altså jeg tænker, ca hvor mange billeder og musikfiiler kan de være på
> den?

Det kan jeg ikke lige svare på. Det kommer an på hvor meget dine billed- og
musikfiler fylder.

Billeder i jpg fra mit kompaktkamera fylder i snit ca. 2 MB. Det giver
plads til ca. 30.000 billeder. Mange af mine musikfiler (mp3) fylder i snit
lidt mere - det giver plads til ca. 20.000.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 25-06-07 00:03

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> wrote in message

> Nej. Måske lidt dyr pr MB, men o.k. hvis du ikke har brug for mere.

jeg er sådan lidt ude på at få noget okay billiigt, der ike er overkill til
mit behov. Jeg har måske 30 tekstfiler, 400 musikfiler og omkring 1000
billeder eller derover. Kan der være det og er det en okay pris til det
formål? Der skal i hvertfald være plads til det jeg har, plus det ekstra jeg
finder en gang imellem.

> 60 GB

> Det kan jeg ikke lige svare på. Det kommer an på hvor meget dine billed-
> og
> musikfiler fylder.

Yrk, og det er sådan noget jeg ikke ved noget om. LOL

> [...]
> snit
> lidt mere - det giver plads til ca. 20.000.

Det er godt nok svært at vurdere... Hmmm...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-06-07 06:11

> Er dennne her helt åndssvag?
> http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=IM-1410580-DK

Ja, den er alt for dyr. Se hos www.bjtrading.dk edbpriser eller TDC,
elgiganten og fona. Du skal ikke købe under 250 gb.

Claus

Fra : nana sørensen

Dato : 25-06-07 16:41

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Ja, den er alt for dyr. Se hos www.bjtrading.dk edbpriser eller TDC,
> elgiganten og fona. Du skal ikke købe under 250 gb.
>
> Claus

Jeg har bare hørt at over 120 GB, så bliver den pissevarm og derfor ustabil?
det har måske ikke noget på sig?
jeg tager lige et kig på linket. Problemet med det er, at jeg ved så
lidt om det at allt ser godt ud og jeg reelt baserer bedømmelsen på
billedet. LOL

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-06-07 18:49

On Mon, 25 Jun 2007 17:40:45 +0200, nana sørensen wrote:

> Jeg har bare hørt at over 120 GB, så bliver den pissevarm og derfor ustabil?
> det har måske ikke noget på sig?

Det er ikke min erfaring. Men min store kører heller ikke så længe ad
gangen - bare lige til en backup; og det er vel også det du efterspørger.
Ellers findes de også med effektiv blæser.

> Problemet med det er, at jeg ved så lidt om det

Som jeg ser det, er problemet at du gør dig helt unødvendige berkymringer

> at allt ser godt ud

Som flere her har gjort opmærksom på, er (stort set) alt (lige) godt. Ca.
700 kr er da en slat penge, men så er det vel heller ikke værre.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Mikael

Dato : 25-06-07 20:29

> Ja, den er alt for dyr. Se hos www.bjtrading.dk edbpriser eller TDC,
> elgiganten og fona. Du skal ikke købe under 250 gb.

Ifølge edbpriser.dk
(http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237393) kan man p.t. få
den samme disk for ca. 515,- inkl. forsendelse. Men hvis du er mere tryg ved
at handle hos Dell er det også noget værd. Jeg har dog kun gode erfaringer
med både MidtData og SHG som er nogle af de billigste her.

Som Peter Loumann også skriver i sit svar, så er den lidt dyr per MB og jeg
regner også med at det er det Claus mener når han ovenfor skriver, at du
ikke skal købe under 250 GB.

Du skriver andetsteds at du har ca. 30 tekstfiler og jeg vil tro at de ikke
fylder mere end 30 MB = 0,03 GB.
Med hensyn til musik så fylder musik fra f.eks. musik.tdconline.dk omkring
5,5 MB per nummer så dine 400 numre vil fylde 2200 MB = 2,2 GB.
Jeg kan støtte op om Peters mht. billed størrelsen på ca. 2 MB per billede,
så dine 1000 fylder ca. 2000 MB = 2,2 GB.
Du har altså p.t. brug for knap 4,5 GB og den disk du har kig på har plads
til 60 GB. Altså kan du udvide din samling af tekst, musik og billeder 10
gange uden at du får problemer.

Som du kan se, har du slet ikke brug for en disk i 250 GB størrelsen selv om
den er billigere per MB.

Nu håber jeg ikke det forvirrer dig endnu mere, men den disk du har kig på
tager strøm fra USB kablet. Det vil sige, at den ikke har egen
strømforsyning. Den skal altså kun kobles til din computer - den virker
fatisk som en USB-pen hvis du kender sådan en. Det kan være smart hvis du
f.eks. har en bærbar computer og vil bruge disken selv om du ikke lige er i
nærheden af strøm. Denne type eksterne diske bruger ofte en lidt mindre disk
end normalen.
Alternativet kan være en alm. disk i et eksternt kabinet. Disse har ofte
egen strømforsyning - enten intern som giver en større "disk-kasse" eller
ekstern så du både har ekstern disk og ekstern strømforsyning. Til gengæld
er de som regel lidt billigere (end en tilsvarende lille ekstern harddisk
som du har kig på) og man har mulighed for diske med mere plads.

Med venlig hilsen,
Mikael

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-06-07 20:47

On Mon, 25 Jun 2007 21:28:31 +0200, Mikael wrote:

> Du har altså p.t. brug for knap 4,5 GB og den disk du har kig på har plads
> til 60 GB.

Godt du udtrykkelig skriver p.t. ...

> Altså kan du udvide din samling af tekst, musik og billeder 10
> gange uden at du får problemer.

> Som du kan se, har du slet ikke brug for en disk i 250 GB størrelsen selv om
> den er billigere per MB.

Altsammen rigtigt. Men fremtidigt behov for lagerplads er svært
forudsigeligt og typisk meget større end forventet. Og når man nu har
proppen af og det ikke koster alverden.

> Nu håber jeg ikke det forvirrer dig endnu mere, men den disk du har kig på
> tager strøm fra USB kablet. Det vil sige, at den ikke har egen
> strømforsyning.

Den lille fikse Medion i lommeformat med etui på 120 GB jeg købte i Aldi i
marts i år for 799,-, har dobbelt usb-kabel: ét til data og ét til strøm.
Det har jeg godtnok ikke set før, men det funker indtil nu.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-06-07 21:53

Hej Peter Loumann, du skrev i dk.edb.hardware:

> [...]
> i Aldi i marts i år for 799,-, har dobbelt usb-kabel: ét til data
> og ét til strøm. Det har jeg godtnok ikke set før, men det funker

Den 'smarte flade 120 GB LaCiemodel' du snakkede om i
<news:o94ccf1mb062.1kw1yhhdoigqf.dlg@40tude.net> har faktisk det samme.
Forudsat det er deres 120 GB LaCie Mobile Drive
(<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=162547>), du tænkte på.

Jeg bruger den selv til at have siddende fast i maskinen, omend det dér
med det ekstra strømkabel til USB ikke anvendes. Det er mere en
nødløsning, hvis en given maskine ikke leverer strøm nok gennem det
"egentlige" USB-kabel (altså dataoverførselskablet).

Den er fiks og rap. Man er fri for endnu en stribe kabler, strømkasse
etc., ligesom den (som du nævner) hurtigt kan pilles af og smides i
tasken, hvis man skal væk nogen tid.

Dermed har man på én gang sine datafiler/sikkerhedskopieringer med,
dataplads til noget man måske vil snuppe på rejsen, ting man måske vil
bruge, vise etc. Og som du nævner alt i en lille boks, der kan ligge i
en jakkelomme og ude dikkedarer alle steder klappes i et USB-stik og
anvendes.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-06-07 00:01

> [...]
> jeg bør købe? Jeg ved nemlig absolut intet om computere overhovedet,
> så det er enormt svært at lede efter noget konkret.

Det er dybest set ligegyldigt, hvad du køber. De er mere eller mindre ens.

Claus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-06-07 21:57

Hej Claus Tersgov, du skrev i dk.edb.hardware:

> Det er dybest set ligegyldigt, hvad du køber. De er mere eller
> mindre ens.

Yeps. Og tilmed: Kigger man efter egenskaber for disken (Egenskaber,
Hardware), er fx føromtalte 120 MB LaCie faktisk en Samsung. En anden
af mine er også en lille fiks Lacie, men disken er en Maxtor. En
tredje... etc.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm