Opsætning af printer under DOS
Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-06-07 09:43

Jeg har et problem med at få et DOS opsætningsprogram til en printer
til at virke. Programmet siger det ikke kan kommunikere med printeren.

Her er det jo så oplagt at tro at det drejer sig om noget
tovejs-kommunikation der ikke fungerer. Jeg har prøvet med forskellige
opsætninger af parallelporten, forskellige I/O'er og IRQ'er, og for en
sikkerheds skyld også med 2 forskellige kabler. Uden held. Og jeg har
forsøgt på 4 forskellige pc'er...

En sjov detalje er, at man godt kan få lov at køre opsætnings-
programmet alligevel. Man kan få lov at sende ændringer af opsætningen
til printeren, som tilsyneladende også modtager ændringerne (lamper
blinker m.m.) - men ændringerne bliver ikke gemt. Når man printer ud
igen er intet ændret (kvalitet, codepage, font, osv er det samme).

Det sidste her forvirrer mig. Efter at have foretaget ændringer i
programmet, SENDER det jo rent faktisk 'noget' til printeren.

Én ting er at programmet (måske) ikke kan modtage oplysninger om den
aktuelle opsætning FRA printeren, og at det er det der får programmet
til at sige det ikke kan kommunikere mede printeren, men når man
SENDER ændringer til printeren, og programmet siger at nu er printeren
opdateret, hvorfor bliver de ændringer så ikke gemt?

Jeg synes jeg svagt kan huske noget med at sådan et printerkabel fås i
en- og to-vejs udgaver... eller er det mig der husker forkert? Kunne
jeg have to printerkabler af den forkerte type?

Hvis ikke det er kablet, hvad kan det så være?

Iøvrigt, hvad er den sikreste opsætning af printerporten (tovejs, EPP,
ECP) når man har med et ældre DOS program at gøre? Hvilken I/O adresse
og IRQ er bedst at bruge til LPT1?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-06-07 10:09

Thomas Jensen wrote:

> Iøvrigt, hvad er den sikreste opsætning af printerporten (tovejs, EPP,
> ECP) når man har med et ældre DOS program at gøre? Hvilken I/O adresse
> og IRQ er bedst at bruge til LPT1?

Tovejs, 0x378 og 7.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-06-07 07:57

On Sun, 24 Jun 2007 11:09:29 +0200, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

>Tovejs, 0x378 og 7.

Tak for dit svar. Jeg kan bare ikke få lortet til at virke, så jeg
tror jeg skrotter den lorteprinter og prøver med en anden.

Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-06-07 15:58

Thomas Jensen wrote:

> Tak for dit svar. Jeg kan bare ikke få lortet til at virke, så jeg
> tror jeg skrotter den lorteprinter og prøver med en anden.

Hvad er det for en printer?
Hvad skal den bruges til?

Jesper Poulsen