Intet skærmbillede
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 23-06-07 23:48

Hey

Jeg har en P4 3.4ghz med et 64mb onboard grafikkort samt et 128mb agp kort.
Begge mine TFT-skærme har altid kørt på agp kortet via hhv. vga og dvi.

Her i formiddags fyser maskinen pludselig, og når jeg efterfølgende
forsøger at starte den op, så virker det godt nok som om, at den starter
op, men der kommer intet skærmbillede.

Jeg prøvede lidt forskellige ting, og hev bl.a. grafikkortet ud. Jeg rodede
så lidt rundt, smed grafikkortet i igen, og så var den der.20 minuttter
senere opstod samme fejl igen. Jeg forsøgte samme stunt som tidligere -
denne gang dog uden held. Jeg forsøgte efterfølgende at smide den ene skærm
på onboard, og det virkede.

Siden hen har jeg forsøgt adskillige ting omfattende onboard, agp samt pci.
Som det er pt. kan jeg ikke få liv i skærmene, men maskinen lyder som om,
at den starter op og kører fint.

Det skal tilføjes, at jeg ikke får nogle beep-codes, så der er vel ingen
system fejl.

Forslag?

--
Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek

Fra : Taba

Dato : 24-06-07 10:18

> Det skal tilføjes, at jeg ikke får nogle beep-codes, så der er vel ingen
> system fejl.

Efter min erfaring er ingen bip fejl enten fordi der er noget galt med
CPU'en eller også fordi man ikke har installeret system højtaleren
(korrekt). Går ikke ud fra at sidstnævnte scenario er aktuelt

Hvad mener ud med at du tog grafikkortet ud og "rodede lidt"? Altså hvad
rodede du med? Umiddelbart vil min primære mistanke være bundkortet den
er gal med da selv onboard grafikkortet ikke virker...

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-06-07 10:39

Taba wrote:

> Hvad mener ud med at du tog grafikkortet ud og "rodede lidt"? Altså
> hvad rodede du med? Umiddelbart vil min primære mistanke være
> bundkortet den er gal med da selv onboard grafikkortet ikke virker...

Bo skrev: "Jeg forsøgte efterfølgende at smide den ene skærm på onboard,
og det virkede."

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Taba

Dato : 24-06-07 11:27

> Bo skrev: "Jeg forsøgte efterfølgende at smide den ene skærm på onboard,
> og det virkede."

Okay ja, det ændrer dog ikke på min mistanke da det senere viser sig at
selv onboard grafikkortet ikke virker efterfølgende.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 24-06-07 11:54

[...]

> Okay ja, det ændrer dog ikke på min mistanke da det senere viser sig at
> selv onboard grafikkortet ikke virker efterfølgende.

en tilføjelse er, at jeg nu har lavet et mere dybdegående test.. jeg har
nemlig haft ALT ude omfattende IDE, PCI, AGP, ram og cpu.. jeg får ingen
beepcodes hverken undervejs eller når alt er ude.. ehm..

en anden tilføjelse er, at jeg altid har haft store problemer med, at
maskinen pludselig er gået ned - måske een gang hver tredje dag og max een
gang om dagen.. for efterfølgende at få liv i maskinen har jeg måttet
fjerne det eksterne strømkabel til kabinettet OG hive det ud af stikdåsen
(!) - alt andet har ikke villet virke.. en lokal pusher mener, at det kan
skyldes statisk elektricitet..

min maskine er diverse dele smidt ind i et ældre lownoise-kabinet, men en
måtte udenpå i bunden af kabinettet.. måske denne måtte har hindret statisk
elektricitet i at forsvinde, og måske statisk elektricitet er årsag til mit
nuværende problem?

hvordan dælen fejlsøger jeg uden beepcodes? jeg har forsøgt med nyt
grafikkort, uden ram, uden harddiske og drev - alt uden held..

jeg har desværre intet ekstra bundkort på lager, som jeg kan teste med..

god bud?

--
Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek

Fra : Taba

Dato : 24-06-07 14:55

> en tilføjelse er, at jeg nu har lavet et mere dybdegående test.. jeg har
> nemlig haft ALT ude omfattende IDE, PCI, AGP, ram og cpu.. jeg får ingen
> beepcodes hverken undervejs eller når alt er ude.. ehm..

Forudsat at system højtaleren er installeret korrekt, så det at du ikke
får beep codes når RAM eller grafikkortet er ude en meget kraftig
indikator på at det er bundkortet der er problemet.

> [...]
> (!) - alt andet har ikke villet virke.. en lokal pusher mener, at det kan

Lyder godt nok spøjst. Umiddelbart vil jeg sige det var pga din
strømforsyning, men der er det nok "kun" at trække power kablet ud af
strømforsyningen og ikke nødvendigt at hive kablet helt ud af stikket i
væggen/stikdåsen.

Om det er statisk elektricitet skal jeg lade være usagt, men lyder lidt
suspekt at det er statisk elektricitet der er skyld i en så tit
opstående fejl.

> [...]
> elektricitet i at forsvinde, og måske statisk elektricitet er årsag til mit

Måske, men jeg tror umiddelbart (hvis vi holder fast i det med den
statisk elektricitet) at det har været grund til at din bundkort er
brændt af.

> [...]
> grafikkort, uden ram, uden harddiske og drev - alt uden held..
>
> jeg har desværre intet ekstra bundkort på lager, som jeg kan teste med..

Jeg synes ikke der er behov for yderligere test. Virker det andet
hardware i en anden computer/på et andet bundkort så er det næsten
sikkert at det er bundkortet der er defekt.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-06-07 22:45

"Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grafikkort, uden ram, uden harddiske og drev - alt uden held..
>
> jeg har desværre intet ekstra bundkort på lager, som jeg kan teste med..

Jeg har set samme fejl på et par computere. Den ene gang var det cpu som var
defekt og den anden gang var det strømforsyningen.
Det var kun til at finde fejlen ved at skifte delene og så se, hvornår den
virkede.

Kurt