Hej alle. Jeg skal implementere et design der hovedsageligt
benytter tre farver - sort, hvid og orange (#f90).
Se testside her: <
http://gyros.dk/usenet/temp/farvetest.html> (den
har ikke så meget med designet at gøre - det er bare
farvesammensætningen der er lagt op).
Problemet er at den visuelle fremtoning af den orange farve er
meget forskellig alt efter om den anvendes på sort eller hvid. Jeg
ved godt at det er et resultat af hvordan øjet opfatter farver.
Det jeg gerne vil vide er om man kan kompensere for den forskel som
øjet opfatter - i mit tilfælde fx ved at have to definitioner af
orange - 1 på hvid og 1 på sort - der visuelt virker som identiske.
På testsiden har jeg prøvet at lave to "mørkninger" af den orange
farve - ganske simpelt ved at trække en hex-værdi fra på r og g (de
to farver der er i spil) - og det virker i mine øjne bedre end uden
kompensering. Men jeg vil gerne høre om der er en "autoriseret"
måde at lave en sådan kompenseringsfarve på, eller om man bare
prøver sig frem.
Krydspostet til to grupper - opfølgning sat til grafikgruppen
(regner med at det primært er et spørgsmål om farveteori).
--
Jens Gyldenkærne Clausen