DMA-Fejl?????
Fra : Fam. Lynge

Dato : 13-06-07 19:47

Hejsa.

Hvad betyder en DMA-fejl?

Jeg får den, når jeg brænder CD/DVD.

Jeg bruger Nero ver.7 sammen med Vista Ultimate.

MVH
John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-06-07 23:29

Hej Fam. Lynge, du skrev i dk.edb.hardware:

> Hvad betyder en DMA-fejl?
>
> Jeg får den, når jeg brænder CD/DVD.

Det er svært at sige uden mere detaljerede oplysninger.

Men alment: DMA står for "Direct Memory Access", dvs. der kan
kommunikeres direkte til hukommelse/drev uden alt skal bearbejdes af
CPU'en. Det går *markant* hurtigere udover at spare CPU-kraften til
andre opgaver.

(Se evt. nærmere på fx
<http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,290660,sid44_gci213903,00.html>,
hvis det skulle have interesse).

Muligvis er DMA ikke slået til på den pågældende kanal(?)

> Jeg bruger Nero ver.7 sammen med Vista Ultimate.

Jeg kender ikke Vista. Men havde det været XP (og det er formentlig
det samme) kunne du tjekke i System, Enhedshåndtering.
Klik/dobbeltklik på den nævnte kanal, vælg Avanceret og se, om der
står noget i retning af 'Brug DMA hvis muligt'. Ellers sæt det til
det.

Hvis du ikke lige ved hvilken kanal, så bare tjek dem alle.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm