/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
hacking af bankkonto
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-07 18:14

Jeg har en ven der igennem min. 1 år er blevet svindlet via netbank. Han har
først fundet ud af det nu. Der er blevet hævet adskellige beløb til
telefirmaet telia og billetnet. Banken siger nu at de kun vil betale 3
måneder tilbage. Hvad er reglerne for dette og kan man evt. gå videre med
sagen.

Håber på svar hurtigst



 
 
Kasper Jensen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Jensen


Dato : 12-06-07 18:36

"Trine Møller" <*> skrev i en meddelelse
news:466ed45f$0$52153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en ven der igennem min. 1 år er blevet svindlet via netbank.
> Han har først fundet ud af det nu. Der er blevet hævet adskellige
> beløb til telefirmaet telia og billetnet. Banken siger nu at de kun
> vil betale 3 måneder tilbage. Hvad er reglerne for dette og kan man
> evt. gå videre med sagen.
>
> Håber på svar hurtigst
>
Svindel via netbank kan vel ikke vedrøre andet end, at andre har fået
adgang til både koden og nøglen, og derefter overført beløb til andre
konti.

Det er ganske ganske usandsynligt, at f.eks. Telia eller BilletNet
skulle
udføre denne slags aktiviteter.

Hvis en anden person har fået adgang til netbanken og har overført penge
til disse firmaer, så er det blot et spørgsmål om at kontakte firmaerne
og anmode om at få pengene refunderet. Der bliver næppe nogle problemer
i den retning.

Mit bedste bud er derfor, at sagen drejer sig om noget helt andet, end
det, du beskriver.


Ukendt (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-07 18:56


"Kasper Jensen" wrote in message
news:466ed98b$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Svindel via netbank kan vel ikke vedrøre andet end, at andre har fået
> adgang til både koden og nøglen, og derefter overført beløb til andre
> konti.
>
> Det er ganske ganske usandsynligt, at f.eks. Telia eller BilletNet skulle
> udføre denne slags aktiviteter.
>
> Hvis en anden person har fået adgang til netbanken og har overført penge
> til disse firmaer, så er det blot et spørgsmål om at kontakte firmaerne og
> anmode om at få pengene refunderet. Der bliver næppe nogle problemer i den
> retning.
Mit bedste bud er derfor, at sagen drejer sig om noget helt andet, end det,
du beskriver.

Banken er ikke sikker på hvordan det er foregået, men han har fået hævet
penge fra sin konto om det er netbank eller dankort svindel er der ingen der
ved endnu



Kim Ludvigsen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 12-06-07 19:00

Den 12-06-07 19.36 skrev Kasper Jensen følgende:

> Hvis en anden person har fået adgang til netbanken og har overført penge
> til disse firmaer, så er det blot et spørgsmål om at kontakte firmaerne
> og anmode om at få pengene refunderet. Der bliver næppe nogle problemer
> i den retning.

Kan du henvise til en relevant paragraf?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.
http://kimludvigsen.dk

Kasper Jensen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Jensen


Dato : 12-06-07 19:29

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:466edf3b$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Den 12-06-07 19.36 skrev Kasper Jensen følgende:
>
>> Hvis en anden person har fået adgang til netbanken og har overført
>> penge
>> til disse firmaer, så er det blot et spørgsmål om at kontakte
>> firmaerne
>> og anmode om at få pengene refunderet. Der bliver næppe nogle
>> problemer
>> i den retning.
>
> Kan du henvise til en relevant paragraf?
>
Som sagen er fremstillet (som jeg umiddelbart tolker den), så er der af
uransagelige årsager overført penge til firmaer uden modydelse. Disse
firmaer skulle derfor slet ikke have modtaget disse penge og burde selv
have opdaget det i deres bogføring.

Som jeg skrev senere i mit oprindelige svar, så er sagen givetvist
anderledes, end den var fremlagt. Uden at kende dine fortolkninger, så
gætter jeg på, at du fortolker mit svar i retning af, at en anden har
bemægtiget sig adgang til den pågældendes netbank og dermed betalt egne
regninger til de angivne firmaer. Da det ikke er dette, som jeg har
svaret på, så har jeg følgeligt heller ingen paragrafhenvisninger til
din af mig formodede fortolkning.


Kim Ludvigsen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 12-06-07 20:00

Den 12-06-07 20.29 skrev Kasper Jensen følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
>> Den 12-06-07 19.36 skrev Kasper Jensen følgende:
>>
>>> så er det blot et spørgsmål om at kontakte firmaerne
>>> og anmode om at få pengene refunderet.
>>
>> Kan du henvise til en relevant paragraf?
>>
> Som sagen er fremstillet (som jeg umiddelbart tolker den), så er der af
> uransagelige årsager overført penge til firmaer uden modydelse.

Mon ikke der er leveret taletid og billetter. Og firmaerne har ingen
mulighed for at tjekke, om det er den rette person, der har modtaget det
bestilte [1].

> gætter jeg på, at du fortolker mit svar i retning af, at en anden har
> bemægtiget sig adgang til den pågældendes netbank og dermed betalt egne
> regninger til de angivne firmaer.

Nej, jeg efterlyser blot den paragraf, der kræver, at en virksomhed
tilbagebetaler penge for en leveret ydelse, hvis betaleren efter mange
måneder påstår, han ikke har bestilt og fået ydelsen.

[1] Mig bekendt kan virksomheden ikke sammenstille kortnummeret med
leveringsadressen. Og selv hvis de kan, er det vist ikke usædvanligt, at
nogle bestiller og betaler for produkter, der leveres til andre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.
http://kimludvigsen.dk

S o L (12-06-2007)
Kommentar
Fra : S o L


Dato : 12-06-07 19:05


"Trine Møller" <*> skrev i en meddelelse
news:466ed45f$0$52153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en ven der igennem min. 1 år er blevet svindlet via netbank. Han
> har først fundet ud af det nu. Der er blevet hævet adskellige beløb til
> telefirmaet telia og billetnet. Banken siger nu at de kun vil betale 3
> måneder tilbage. Hvad er reglerne for dette og kan man evt. gå videre med
> sagen.
>
> Håber på svar hurtigst

Hvis det er billetnet og telia vi taler om må det da være meget nemt at
finde ud af hvem der har modtaget varerne. Billetterne må jo være
udleveret/tilsendt en eller anden og hos telia må det jo være taletid eller
lignende til et givet tlfnr.
Kontakt dem da og undersøg, hvorfor der er trukket epnge til det.

Knud
>



Hansen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 12-06-07 21:09

"Trine Møller" <*> skrev i en meddelelse
news:466ed45f$0$52153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en ven der igennem min. 1 år er blevet svindlet via netbank. Han
> har først fundet ud af det nu. Der er blevet hævet adskellige beløb til
> telefirmaet telia og billetnet. Banken siger nu at de kun vil betale 3
> måneder tilbage. Hvad er reglerne for dette og kan man evt. gå videre med
> sagen.
>
> Håber på svar hurtigst

Det med de 3 måneder skyldes nok at man har pligt til at reagere så hurtigt
som muligt. Jeg var for nylig udsat for det samme, men reagerede i løbet af
få dage. Det drejede sig om et hollandsk "betalingsfirma" der håndterede
betalinger til erotisk webchat. Jeg skrev til det hollandske firma som
lukkede "min" konto og betalte alle pengene tilbage.

Senere oplevede jeg at f.eks. på Jensens Bøfhus går tjeneren ud med mit
Visa/Dankort og kommer tilbage med noget jeg skal skrive under på. Denne
person kan derved få alle de oplysninger han/hun har brug for for at kunne
købe ind via nettet på min konto. På mit nuværende dankort har jeg derfor
med rettelak slettet kontrolcifrene, så dette ikke længere er muligt.
Frisøren og pizzamanden ville have lige så nemt ved at aflure mine
oplysninger. Om det er nok at skjule kontrolcifrene ved jeg ikke, men så har
jeg da gjort hvad jeg kunne.



"Morten Bjergstrøm" (13-06-2007)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 13-06-07 19:28

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev:

> Det med de 3 måneder skyldes nok at man har pligt til at reagere
> så hurtigt som muligt.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen tre måneders grænser i lov om
visse betalingsmidler, og det må anses som tvivlsomt, at banken ikke
skulle hæfte for misbruget.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Ukendt (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-07 20:25

1000 tak for de mange fine svar, det vil jeg gå videre med. Jeg tror også
som flere af jer har skrevet at det er kort svindel, tænk at man allligevel
skal passe SÅ meget på.

tak til alle Trine



Carsten Feltman (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Feltman


Dato : 13-06-07 10:47

> Banken er ikke sikker på hvordan det er foregået, men han har fået hævet
> penge fra sin konto om det er netbank eller dankort svindel er der ingen der
> ved endnu

Hvordan kan man ikke vide dette?

Selvfølgelig kan man se om der er foretaget overførsler eller
korttransaktioner.

Mit bud er at det har været korttransaktioner, da man har mulighed for
at gøre indsigelse imod disse ( i modsætning til overførsler), og
sagen derfor slet intet har med internetbanken at gøre, men derimod
kortsvindel.

Hæftelses og ansvarsregler for brug af kort findes i lov om visse
betalingsmidler § 11. For eksempler på afgørelse af tvister i
Pengeinstitutankenævnet, se
http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/Kendelser.htm?verdictGuid1=%7b433F6778-3BBD-47A0-996B-EDE0FC710905%7d#L

Mvh
Carsten


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste