Depositum tilbage fra udlejer
Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-06-07 20:58

Hej gruppe.

Min kæreste og jeg, har endelig fundet os et lille rækkehus i stedet
for vores tidligere lejet lejlighed.
Vi har været meget utilfredse med udlejer (mange manglende fejl og
mangler mv, men dette vedrører ikke sagen) og ønsker for så vidt
muligt at få vores depositum med igen, men hvordan gør vi bedst dette?

Jeg mener at have læst, at efter vi har afleveret nøglerne, ment i en
sådanne forstand at vi er ude af lejligheden og udlejer er opmærksom
på dette, så skal udlejer inden for 14 dage skriftligt varsle hvor
meget af depositum de skal bruge på maling mv., hvis denne tidsfrist
ikke overholdes har vi 100% ret til at få depositummet?
Er dette korrekt forstået?

Hvis ikke, ellers nogle muligheder for at få bare en bid af
depositummet med? Foruden at spørge pænt om dem :)

Håber nogle kan oplyse os mere omkring sagen.

Mvh
Stig & Louise

Fra : S o L

Dato : 11-06-07 21:10

Når 14 dages fristen er overstået (i var forhåbentlig deltagere på det syn)
og det endelige beløb er kendt bør/skal dulejer da bare betale dvs. inden
for de efter følgende 14 dage - alt i alt bør i have Jeres depositum retur
indenfor en måned regnet fra den dato, hvor jeres kontrakt ophørte.
Jeg har selv lige prøvet det - jeg stod for lejemålet til 30. april og en af
de sidste dage i maj fik jeg mine 11.000 kr. uden problemer.

Knud

Fra : Jubii

Dato : 11-06-07 22:22

Det ville være bedst hvis folk citerede fra loven i stedet for at gætte.
De 2 ugers frist for udlejer er for at gøre sine krav gældende, ikke at
komme med de endelige regnskaber.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.
Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed,
skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om
adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På
lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på
grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne
have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende
sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om
udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

Som du ser fremgår det af fraflytningsrapporten eller en seddel med udlejers
krav, hvad der evt. skal laves i lejligheden. Det er ikke det samme som at
lejer inden 14 dage skal have en præcis regning på udgifterne. Udlejer skal
jo først kontakte håndværkere og de skal først være færdige og sende deres
regning og først derefter kan udlejer sende regnskabet til lejer. Der kan jo
gå lang tid med det. (privat udlejning som du formentlig snakker om)

"S o L" <sseenn@bit.lk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget af depositum de skal bruge på maling mv., hvis denne tidsfrist
> ikke overholdes har vi 100% ret til at få depositummet?

Du er noget uklar her. Du skriver ikke om i har opsagt lejemålet med
sædvanligt varsel og flyttet før den normale flyttedag eller hvad
betingelserne er omkring jeres flytning.
Der kunne måske være andre frister end blot fra den dag i afleverede
nøglerne.

> Hvis ikke, ellers nogle muligheder for at få bare en bid af
> depositummet med? Foruden at spørge pænt om dem :)
>

> Håber nogle kan oplyse os mere omkring sagen.

Er de 14 dage gået uden at i har fået et istandsættelseskrav? Har der evt.
været omstændigheder der forhindrer udlejer i at stille et sådant krav?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-06-07 22:03

> [...]
>meget af depositum de skal bruge på maling mv., hvis denne tidsfrist
>ikke overholdes har vi 100% ret til at få depositummet?

Nej, ikke helt. Du skal inden for 14 dage have besked om hvilke arbejder,
der skal udføres. Holder I flyttesyn, vil det typisk fremgå af
fraflytningsrapporten og de 14 dage er overholdt. Nægter du at skrive den
under (så udlejer ikke kan bevise overholdelsen af 14.dages fristen), så får
du den bare sendt med posten.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 11-06-07 22:24

> [...]
> under (så udlejer ikke kan bevise overholdelsen af 14.dages fristen), så

Så vidt jeg forstår, så kan man underskrive rapporten uden at underskrive
for rigtigheden af kravet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-06-07 21:04

> Så vidt jeg forstår, så kan man underskrive rapporten uden at underskrive
> for rigtigheden af kravet.

Du kan godt have ret, men giver det mening? Og hvad skriver man så under på?

Mvh Maria

Fra : S o L

Dato : 12-06-07 21:11

> Du kan godt have ret, men giver det mening? Og hvad skriver man så under
> på?

Man kan jo godt kvittere for at synet er gennemført iht. reglerne. Man kan
også kvittere for at man har modtaget/læst synsrapporten (rettidigt).
Det behøver jo ikke være udtryk for at man er enige om indholdet eller bare
nogen af punkterne.

Har man kvitteret for det som er ok og fraskrevet sig det andet ved man jo
præcis hvad der skal fightes om, når sagen i værste fald ender i
boligretten.

Knud

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-06-07 21:12

Maria Frederiksen wrote:

> Du kan godt have ret, men giver det mening? Og hvad skriver man så
> under på?

Modtagelsen.

--
Venlig hilsen