Indbetaling på spærret konto
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 09-06-07 09:00

Alle momsregistrerede virksomheder i Sydsjælland er blevet pålagt at betale
kr 840,- plus moms for muligheden i at aflevere affald til lokale
genbrugsstationer. Der er en hel del momsreg. virksomheder der ikke kan
benytte "tilbuddet".

Ved nærlæsning af miljøloven på gældende område er vi nogle stykker der
mener at der ikke er 100% lovhjemmel til opkrævning af dette gebyr.

I den forbindelse vil vi oprette en hjemmeside hvor man kan indbetale kr
1.050,- på en spærret konto. På forlangende kunne et kontoudtog dannes til
brug for dokumentation for hvem der har indbetalt.

Spørgsmålet er:
Er der nogle juridiske aspekter man skal tage højde for ved oprettelsen af
denne hjemmeside for indbetaling af gebyret på en "spærret" konto?

Jørn Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 09-06-07 09:34

"Jørn Rasmussen" skrev

> Spørgsmålet er:
> Er der nogle juridiske aspekter man skal tage højde for ved oprettelsen af
> denne hjemmeside for indbetaling af gebyret på en "spærret" konto?

Ja, det har ingen frigørende virkning overfor kommunen.
om man undlader at betale eller sætter dem på en tilfældig konto er ganske
ligegyldigt.

Hvad skulle formålet være med at sætte dem på en spærret konto, og hvad
mener du helt præcist med " spærret konto"?
Hvilken form for spærring?
Hvad skal kunne hæve spærringen?

Formentlig bliver næste træk en inkasso fra kommunen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 09-06-07 11:06

> [...]
> ligegyldigt.
>
> Hvad skulle formålet være med at sætte dem på en spærret konto,

Simpelthen at tvinge kommunerne til at komme med en bedre dokumentation for
at der er lovhjemmel for dette gebyr.
Indbetalerne tilkendegiver at de ikke modsætter sig at indbetale, men blot
ønsker en holdbar begrundelse for at dette skridt gavner miljøet og ikke
blot er en ad hoc ekstra "skatteopkrævning".

>mener du helt præcist med " spærret konto"?
> Hvilken form for spærring?
> Hvad skal kunne hæve spærringen?

Glem ordet "spærret" - det er en ganske alm konto - blot med eet bestemt
formål.

> Formentlig bliver næste træk en inkasso fra kommunen.

Det har du måske ret i. Men derved ville deres magtarrogance blive afdækket,
og så er der dog også opnået noget.

Det er for os meget betænkeligt at myndigheder kan beslutte sådanne gebyrer
med baggrund i lovgivningen om at der er udpantningsret.
Udpantningsret var oprindeligt kun tiltænkt skatteopkrævning.

/Jørn R

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-06-07 11:23

Jørn Rasmussen wrote:

> Simpelthen at tvinge kommunerne til at komme med en bedre
> dokumentation for at der er lovhjemmel for dette gebyr.

Der er vel en passende klageadgang et eller andet sted?

Jeg kender ikke området, og muligvis er domstolene den eneste udvej for
jer. Men i så fald bliver I selv nødt til at tage initiativet (læs:
betale advokater), og en spærret konto hjælper ikke noget.

Uanset hvad kan I altså ligeså godt betale først og tage kampen op
bagefter. Skulle I få medhold er kommunen nok solvent til den tid...

--
Jesper Lund

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 09-06-07 11:37

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Der er vel en passende klageadgang et eller andet sted?

Nej - der er ingen klageadgang. Der alm. lovgivning og ret - og så er der
lovgivning indenfor miljøområdet, som ofte er stødende for retsbevidstheden
og bestemt ikke gavnlig for miljøet.
Miljølove og jura går ikke godt i spænd !

/Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 09-06-07 12:26

"Jørn Rasmussen" skrev

> Simpelthen at tvinge kommunerne til at komme med en bedre dokumentation
> for at der er lovhjemmel for dette gebyr.
Nu ved jeg ikke hvilken dokumentation der er givet, så det er svært at
bedømme.

> Indbetalerne tilkendegiver at de ikke modsætter sig at indbetale,
Næh, de tilkendegiver de er i besiddelse af det ønskede beløb, det kommunen
nok ligeglad med.
Og de tilkendegiver de ikke ønsker at betale, det er kommunen nok ikke
ligeglad med.

> men blot ønsker en holdbar begrundelse for at dette skridt gavner
> miljøet og ikke blot er en ad hoc ekstra "skatteopkrævning".
Begrundelsen er at det skal medvirke til at dække kommunens omkostninger ved
erhvervsaffald, det kan man kalde miljøafgift eller skat efter ønske.
Jeg betalte erhversaffaldsafgift i min bopælskommune på trods af at mit
autoværksted lå i en anden kommune, så den ene kommune fik indtægten den
anden udgiften.
Jeg fandt det uden betydning, og ville ikke bruge tid på det.
Jeg var så det reneste autoværksted i min bopælskommune.

> Glem ordet "spærret" - det er en ganske alm. konto - blot med eet bestemt
> formål.
Det var meget hurtigt at du forlod det centrale i at betale et andet sted
end til kommunen.
Og igen hvad betyder eet bestemt formål, betyder det at banken kun må
frigive beløbet til dette formål, eller er det bare en konto hvor der kan
hæves uden videre af kontoopretteren.

> Det har du måske ret i. Men derved ville deres magtarrogance blive
> afdækket, og så er der dog også opnået noget.
Arrogance er det ikke netop ikke at ville følge de regler der gælder.
Personligt ville jeg ikke bryde mig om at læse i lokalsprøjten at der er
indledt inkassosag mod min forretning.

> Det er for os meget betænkeligt at myndigheder kan beslutte sådanne
> gebyrer med baggrund i lovgivningen om at der er udpantningsret.
Du finder det derimod ikke betænkeligt at borgerne selv vælger hvilke
gebyrer de finder rimelige og hvilke de ikke vil betale.

Som Jesper skriver, hvis I mener I har en sag, så træk kommunen i retten.
Men hvis en sag skal vindes over kommunen skal der meget mere styr på
tingene, end vi hidtil har set.

Det er nok en god ide at øve sig her i gruppen.
Hvad er kommunens begrundelse for opkrævningen, og hvad er jeres for at
nægte at godkende kommunens begrundelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 09-06-07 16:05

> [...]
> Jeg fandt det uden betydning, og ville ikke bruge tid på det.
> Jeg var så det reneste autoværksted i min bopælskommune.

Her er der tale om kunstnere, forfattere, softwareudviklere og
foredragsholdere ofte på deltidsbasis som ikke har noget erhversaffald
overhovedet. Eneste brøde er at man har et momsnr som loven påbyder.

> [...]
> Og igen hvad betyder eet bestemt formål, betyder det at banken kun må
> frigive beløbet til dette formål, eller er det bare en konto hvor der kan

Det er muligt at jeg har forklaret mig lidt misvisende, men kontoen der er
oprettet er kun et redskab til at administrere de indbetalte gebyrer, det er
det der er formålet.

> Arrogance er det ikke netop ikke at ville følge de regler der gælder.
> Personligt ville jeg ikke bryde mig om at læse i lokalsprøjten at der er
> indledt inkassosag mod min forretning.

Se ovenstående

> Du finder det derimod ikke betænkeligt at borgerne selv vælger hvilke
> gebyrer de finder rimelige og hvilke de ikke vil betale.

Vi har intet imod at betale til noget der er rimeligt. En af begrundelserne
for at oprette et sådant gebyr er faktisk "Forureneren betaler princippet"

> Som Jesper skriver, hvis I mener I har en sag, så træk kommunen i retten.
> Men hvis en sag skal vindes over kommunen skal der meget mere styr på
> tingene, end vi hidtil har set.

Vi har rimelig styr på miljølovgivningen

<<beginsnip>>
Renovationsgebyrer
Kommunerne har med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens §48 i bekendtgørelse
nr. 753 af 25. august 2001 af lov om miljøbeskyttelse
(miljøbeskyttelsesloven) ret til at opkræve gebyrer hos borgere (husstande)
og pligt til at opkræve gebyrer hos virksomheder til dækning af udgifter
til:
<<endsnip>>
..... ... ... ... ...
<<beginsnip>>
De kommunale renovationsgebyrer fastsættes ud fra tre hovedprincipper: Hvile
i sig selv-princippet, lighedsprincippet og forureneren betaler-princippet.
Hvile i sig selv-princippet
Anvendelse af gebyrer indebærer, at betalingen (gebyret) for en ordning skal
svare til de faktiske omkostninger ved ordningen. Heraf følger også, at
gebyret for hver enkelt ordning skal fastsættes efter hvile i sig
selv-princippet, dvs. at der over en kort årrække skal være balance mellem
(gebyr)indtægterne fra og udgifterne ved ordningen. Hver enkelt ordning
behøver således ikke i hvert enkelt regnskabsår at udvise balance, blot
dette generelle princip efterleves.
Princippet har til formål at hindre urimelige avancer i
forsyningsmonopolerne og at sikre, at udgifterne kan dækkes med sikkerhed.
Lighedsprincippet
Lighedsprincippet betyder, at borgere, der får stillet den samme ydelse til
rådighed, betaler den samme pris.
Forureneren betaler-princippet
Forureneren betaler-princippet betyder, at affaldshåndteringen betales af
affaldsproducenten/affaldsindehaveren
Disse tre principper er udmøntet i en række krav til fastsættelsen af
renovationsgebyrer, som kort omtales nedenfor og i det følgende afsnit. I
øvrigt henvises til publikationslisten i højre kolonne:
I bemærkningerne til miljøbeskyttelseslovforslaget af 1991, §47 (den
nuværende §48) er det anført, at kommunerne kun bør fastsætte samlegebyrer
for affaldsbortskaffelsen, hvis den udarbejder en detaljeret redegørelse for
beregningen af gebyrernes størrelse og forudsætningerne herfor. Dette er
udbygget i Miljøprojekt nr. 465, 1999, "Råd og Vink om gebyrfastsættelse på
affaldsområdet". Der henvises generelt til denne publikation for uddybning
af spørgsmål om fastsættelse af gebyrer.
Der kan fastsættes gebyrer også for virksomheder, der i øvrigt ikke benytter
de kommunale affaldsordninger, til dækning af virksomhedernes andel af
omkostninger til kommunernes generelle administrative funktioner på
affaldsområdet. Gebyrer for renovationsordninger for erhverv i øvrigt skal
differentieres på en måde, så de afspejler omkostningerne ved den reelle
affaldshåndtering fra virksomheden eller virksomhedsgruppen. Der kan således
ikke anvendes en enkelt, ikke-affaldsrelateret fordelingsnøgle som antal
ansatte eller virksomhedens grundareal eller etageareal for alle
virksomheder under ét.
<<endsnip>>

Specielt Forureneren betaler-princippet
finder vi at kommunerne har et problem med

Til spørgsmålet
"Er der nogle juridiske aspekter man skal tage højde for ved oprettelsen af
en hjemmeside for indbetaling af gebyrer på en (ikke spærret) men almindelig
bankkonto"
kan vi stadigvæk godt bruge nogle råd

På forhånd tak

/Jørn R

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-06-07 16:34

Jørn Rasmussen wrote:

> [...]
> oprettelsen af en hjemmeside for indbetaling af gebyrer på en
> (ikke spærret) men almindelig bankkonto"

Du skal have tilladelse til en indsamling
http://borger.dk/forside/politiet-ret-og-forsvaret/politi/tilladelser/offentlig-indsamling

Da I ikke kan betale jeres gebyrer med frigørende virkning til denne
spærrede (eller ikke-spærrede) bankkonto, og da betingelserne for at
erstatte betaling med deponering tydeligvis ikke er opfyldte, må jeres
forehavende karakteriseres som en indsamling. Det kræver en tilladelse
fra den lokale politimester.

--
Jesper Lund

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 10-06-07 08:48

> [...]
> erstatte betaling med deponering tydeligvis ikke er opfyldte, må jeres
> forehavende karakteriseres som en indsamling. Det kræver en tilladelse fra

Tak for henvisningen.
Dog synes jeg ikke at din konklusion, at kalde det en indsamling, er
korrekt.
Dem der indbetaler på kontoen står stadigvæk som de retsmæssige ejere.
Saldoen vil til enhver tid være den samlede gæld til dem der har indbetalt.
Det kan jeg ikke se vedkommer den lokale politimester.

/Jørn R

Fra : alexbo

Dato : 10-06-07 09:39

"Jørn Rasmussen" skrev

> [...]
> virksomheder under ét.

> Specielt Forureneren betaler-princippet
> finder vi at kommunerne har et problem med

Det vil de have hvis alle betaler det samme, men hvis alle virksomheder
betaler 1050 kr. til dækning af administration, og virksomheder med
erhvervsaffald derudover betaler for håndtering af deres eget affald eller
deres virksomhedsgruppes affald, er gebyret lige efter bogen.

Hvis man danner en forening, foreningen mod gebyrer, med tilhørende
foreningskonto, vil man komme uden om problemer med ejerskab og beskatning
af kontoen.

En hjemmeside man kan betale på lyder som en PBS ting,
jeg vil foreslå en hjemmeside hvor man kan tilmelde sig foreningen og et
kontonummer hvortil man kan betale.
Det kan jeg ikke se vil give problemer, lige udover med kommunen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 10-06-07 11:37

> [...]
> erhvervsaffald derudover betaler for håndtering af deres eget affald eller
> deres virksomhedsgruppes affald, er gebyret lige efter bogen.

I det her tilfælde dækker kr 1050,- det hele både admin og brug.
Man må så til gengæld kun komme en gang om dagen, hvilke nogle
entrepreniører er meget utilfreds med.

> [...]
> kontonummer hvortil man kan betale.
> Det kan jeg ikke se vil give problemer, lige udover med kommunen.

Tak for ovenstående - det synes jeg lyder fornuftigt.
Vi arbejder videre med dine forslag

mvh Jørn R

Fra : Torben E

Dato : 09-06-07 10:05

"Jørn Rasmussen" <joernras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale kr 840,- plus moms for muligheden i at aflevere affald til lokale
> genbrugsstationer. Der er en hel del momsreg. virksomheder der ikke kan

Ja det minder jo lidt om det jeg skal betale i licens, for at
have muligheden for at se fjernsyn, selvom jeg ikke ejer et
sådant.

Torben E.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-06-07 10:19

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> writes:

>Ja det minder jo lidt om det jeg skal betale i licens, for at
>have muligheden for at se fjernsyn, selvom jeg ikke ejer et
>sådant.

Licensen er jo ikke kun en fjernsyns-licens længere:

   § 1 Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive
   billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
   almenheden, forstås

   1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere,

   2) pc'ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og
   gengive billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der
   samtidig via apparatet er adgang til internet, eller
   andet netværk, med en hastighed på 256 Kbit/s eller
   derover,

   3) pc'ere med modtageenheder, der kan modtage og gengive
   billedprogrammer og -tjenester via radiobølger eller
   netværk (tv-tunere), eller

   4) andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive
   billedprogrammer og -tjenester, der er udsendt til
   almenheden, herunder f.eks. PDA'ere, mobiltelefoner med
   internetadgang mm.

(fra "Bekendtgørelse om licens")

Mvh.
   Klaus.

Fra : Torben E

Dato : 09-06-07 21:46

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Licensen er jo ikke kun en fjernsyns-licens længere:

Jo tak, det ved jeg, men jeg _vil ikke_ se de fordummende
pogrammer, hverken på TV, min mobil, eller computer, og
har ikke bedt om at få adgang til dem på internettet, forøvrigt
i en skræmende dårlig kvalitet.

Torben E.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-06-07 22:13

>Jo tak, det ved jeg, men jeg _vil ikke_ se de fordummende
>pogrammer, hverken på TV, min mobil, eller computer,

Det er jo også ligemeget. Afgiften er der - præcis som der er
afgift på at eje en bil, hvis den KAN bruges til at køre på
vejene (lovligt forstås). Den skal ikke nødvendigvis ud at
køre, før afgiften skal betales. Alene muligheden er nok.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Torben E

Dato : 09-06-07 22:28

> [...]
> vejene (lovligt forstås). Den skal ikke nødvendigvis ud at
> køre, før afgiften skal betales. Alene muligheden er nok.

Okay klaus, har du en bil ? hvad vil du sige til en extra skat på
2000 kr fordi din bil kan køre til østervej 1 i østre bøvelse.
Vil du synes det er urætfærdigt ? du kommer der jo ikke, har
aldrig været der, og vil ikke dertil.

Min puter / inet, er til informationssøgning / i net, ikke TV

Torben E

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-06-07 09:00

> [...]

>2000 kr fordi din bil kan køre til østervej 1 i østre bøvelse.
>Vil du synes det er urætfærdigt ? du kommer der jo ikke, har

Jeg synes, afgifter i bund og grund er uretfærdige. Jeg er også
ret utilfreds med, at min indbetaling af afgifter ikke er 100%
øremærket til at vedligeholde veje og øge trafiksikkerheden.

Licensen på tv og pc eksisterer, og sådan er det bare. Hvorvidt
den er retfærdig eller skal væk, er et emne for dk.politik.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 22:20

> har ikke bedt om at få adgang til dem på internettet, forøvrigt
> i en skræmende dårlig kvalitet.

Hvor ved du det fra ?

Jan

Fra : Torben E

Dato : 09-06-07 23:39

<s> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du det fra ?
>
> Jan

Prøv at læs på i nettet, der er utallige beretninger om folk der smides
af, sort skærm, ikke mulighed for at se tv pga. overbelastning.

http://newz.dk/forum/item/68724/

Find selv flere

Desuden er det højeste stream 1 m/bit prøv lige at se det på et almindeligt
tv !

Og hvorfor skal medielicensen betales hvis man har inet over 256 Kbit,
når der streames i 1 Mbit

Men det er OT, så EOD.

Torben E

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-06-07 13:13

> [...]
>
> Ved nærlæsning af miljøloven på gældende område er vi nogle stykker der
> mener at der ikke er 100% lovhjemmel til opkrævning af dette gebyr.

Velkommen til.. Det har vi der bor lidt længere nord på måtte betale igennem
nogle år efterhånden.

Landsretten mener at opkrævningen er OK:
http://www.kavo.dk/regado.jsp?type=document&id=22

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 13-06-07 16:58

"Henrik Nielsen" <henrik@configdata.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Velkommen til.. Det har vi der bor lidt længere nord på måtte betale
> igennem nogle år efterhånden.

> Landsretten mener at opkrævningen er OK:

Det er "Forureneren betaler-princippet" vi gerne vil have afprøvet i retten
hvis det når så vidt.

På kavo's hjemmeside er man da også klar over at man skal være OPS på dette
"Gennem undersøgelser af erhvervslivets brug af genbrugsstationerne
bestræber KAVO sig på at fastsætte virksomhedernes andel af omkostningerne
så nøjagtigt som muligt. "KAVO er for øjeblikket i dialog med repræsentanter
for erhvervsforeningerne i de 12 kommuner om, hvordan gebyrerne kan
fastsættes mest fornuftigt i forhold til virksomhedernes branche og
størrelse," slutter Bertel Stenbæk."

/Jørn R