Befordingsfradrag og kørselsgodtgørelse
Fra : Søren

Dato : 08-06-07 06:45

Hej allesammen

Jeg skal have lavet en aftale med min arbejdsplads vedr.
kørselsgodtgørelse, da mit arbejde indebærer kørsel med egen bil.

Her er lidt facts:

- Jeg bor 50 Km fra mit kontor
- Jeg kommer kun kun kontoret når det er nødvendigt - ellers arbejder
jeg hjemmefra.
- Jeg kan blive sendt ud til kunder over hele landet.

Spørgsmålene er så:

Hvordan bør en kørselsaftale se ud?
Hvornår skal jeg indraportere kilometer til henholdsvis arbejdsgiver /
stattevæsen?

mvh Søren

Fra : SoL

Dato : 08-06-07 07:05

Hvis dit normale 'arbejdssted' er hjemme må det være der du tager
udgangspunkt.
Du skal så have afregnet kilometre iht. din kørselsordning via
arbejdsgiveren for hver eneste kilometer du kører i tjenstligt ærinde.

Knud

Fra : Søren

Dato : 11-06-07 07:39

SoL skrev:
> Hvis dit normale 'arbejdssted' er hjemme må det være der du tager
> udgangspunkt.

Det lyder også mest fornuftigt i mine ører.

> Du skal så have afregnet kilometre iht. din kørselsordning via
> arbejdsgiveren for hver eneste kilometer du kører i tjenstligt ærinde.

Dvs. for hver kilometer jeg kører ud til en kunde. Hvis jeg derimod
bliver kaldt til kontoret (hjemmefra), er det vel bare en alm "day at
the office", hvilket kun vil udløse alm. befordringsfradrag hos Skat?
Jeg gætter på at man ikke kan får beforsringsfradrag for en kilometer,
som man samtidigt for kørselsgodtgørelse for.

... og hvis nu min arbejdsgiver vil spare lidt penge - hvis jeg skal på
en tur der passerer nogenlunde forbi kontoret, så ville han vel kunne
starte med at kalde mig på kontoret, for derefter at sende mig videre.
Lidt "uartigt", men vel ok?

mvh Søren

Fra : S o L

Dato : 11-06-07 08:07

Enten har du 'fast arbejdssted' hjemme eller også har du det på kontoret -
du skal ikke blande det. Ellers hedder det skiftende arbejdssteder.

Er dit faste sted hjemme er en tur til kontoret i princippet et 'kundebesøg'
og du må lade arbejdsgiveren betale turen.

Administrativt ville det nok være lettest at du fik 'fri bil' - det er dog
ikke sikkert det er den økonomisk bedste løsning.
Det afhænger af sammensætningen af privat kørsel og tjenstlig kørsel og
naturligvis omfanget heraf

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-07 19:42

> Enten har du 'fast arbejdssted' hjemme eller også har du det på kontoret -
> du skal ikke blande det. Ellers hedder det skiftende arbejdssteder.

Og jeg vil anbefale at læse det skat skriver på deres hjemmeside om emnet.
søg f.eks på 60 dages reglen.

For hvis søren kan forudse at han kommer "for tit" på kontoret kunne skat jo
også få den ide at hans arbejdssted var kontoret og ikke hjemmet. Men det er
dagens første mødested der er afgørende - så hvis søren eller har tilpas
mange kunder og han kun kører omkring kontoret efter dem undgår han også
bøvlet.

Det vil helt sikkert være mest fordelagtigt at få skattefri godtgørelse for
samtlige km - eller hvis over knækket i satsten ved 20000km/år så måske
firmabil.

Fra : Søren

Dato : 12-06-07 10:52

Anders Majland skrev:

> Og jeg vil anbefale at læse det skat skriver på deres hjemmeside om emnet.
> søg f.eks på 60 dages reglen.

Det vil jeg lige prøve.

Tak for tippet.

mvh Søren

Fra : Søren

Dato : 12-06-07 10:51

Ok .. så lagt så godt, men lad os så prøve et andet scenarie:

Hvis nu kontoret var mit faste arbejdssted, og jeg skulle ud til en
kunde der lå 5 km fra mit hjem og 45 fra kontoret. I så fald ville jeg
næppe møde ind på kontoret den pågældende dag, men blot køre sammenlagt
10 km.

Spørgsmålet er så om jeg skal skrive 10 eller 90 km kørselsgodtgørelse
på? og hvad med befordringsfradrag på en sådan dag? Er det 0, 10 eller
100 km?

Ja det er sørme indviklek.

mvh Søren

Fra : per christoffersen

Dato : 12-06-07 11:00

> Spørgsmålet er så om jeg skal skrive 10 eller 90 km kørselsgodtgørelse på?
> og hvad med befordringsfradrag på en sådan dag? Er det 0, 10 eller 100 km?

Kørselsgodtgørelsen må du aftale med din arbejdsgiver (ansatte i mit firma
ville få for 10 km.).
Befordringsfradrag kan ikke komme på tale, hvis du får kørselsgodtgørelse.

/Per

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-07 12:27

> Hvis nu kontoret var mit faste arbejdssted, og jeg skulle ud til en kunde
> der lå 5 km fra mit hjem og 45 fra kontoret. I så fald ville jeg næppe
> møde ind på kontoret den pågældende dag, men blot køre sammenlagt 10 km.

Du kan kun få befordringsgodtgørelse for faktiske kørte (og dokumenterbare)
km - Der er nogle ret firkantede krav til registrering af kørte km der skal
være opfyldt.

Det samme gælder også befordringsfradraget - Det gives også kun for faktisk
kørte km. Så dage du har ferie, arbejder hjemme eller er syg giver ikke
fradrag. Og du kan heller ikke både få fradrag og godtgørelse på samme tur.
Men f.eks godt

Køre hjemmefra til kontoret - og få fradrag. Derfra omkring en kunde og hjem
med godtgørelse
Køre hjemmefra til kunde og derfra til kontoret med godtgørelse - og fradrag
for turen hjem

> Ja det er sørme indviklek.

Husk igen at det er de faktisk kørte km der er afgørende for godtgørelse.
Det duer altså ikke "at lade som om" man er kørt fra kontoret istedet for
hjemmet selvom det måske er det kunden skal faktureres (Det er jo kunden
uvedkommende hvor medarbejderen kommer fra, og det er derfor almindeligt i
nogle brancher at kunderne faktureres en fast pris for kørsel uanset om
medarbejderen måske kommer fra en anden landsdel eller bor lige om hjørnet)

Men har du fradrag og/godtgørelse der afviger bare en smule fra almindelig
lønmodtager arbejde, så sørg for at have din dokumentation på plads.
Chancen/risikoen for et torskegilde er meget stor - specielt hvis fradrag
for færge og/eller bro indgår.