"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:466814eb$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen
> news:46681116$0$48611$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Er der tale om et køb af en telefon, med samtidig oprettelse af
>> abbonnement?
>>
> Ja, det kan man godt sige. Forlængelse og ændring af nuværende
> abb.
OK.
Der kan aftales en levering uden fortrydelsesret på specialtilpassede
tjensteydelser og varer.
Her hører abbonnementet under, så får den del af aftalen er den god nok.
Der kan ikke aftales fravigelse af fortrydelseret for standardvarer (heller
ikke selvom de er specielt hjemtagne), og det vil gælde for telefonen.
Fortrydelsesretten vil for telefonens vedkommende altså gælde i 14 dage fra
modtagelsen.
Spørgsmålet er så hvad der gælder ved en pakkebestilling af både abbonnement
og telefon.
Dette er ikke helt afklaret, men i almindelig køberet vil man gå ud fra, at
den væsentligste del af købet tillægges den største værdi*. Altså at købet
af telefonen (som betinger købet i
første omgang) betyder, at der må være fortrydelsesret for hele pakken,
eftersom fortrydelsen skal gælde for hele den indgåede aftale.
Men det er jo ikke helt sikkert, at TDC er enig i den udlægning. Det er en
fortolkning, og det står ikke præcist i loven.
Jeg ville nok på forhånd sikre mig at TDC accepterer fortrydelse efter
modtagelsen af telefonen uden sværdslag, eller købe telefonen et andet sted.
Så kan du jo også samtidig skifte det dyre TDC abbonnement ud
* se feks.
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner/mobilabonnement/
/Per