Bil-regning.
Fra : Stefanie

Dato : 04-06-07 20:25

Hej NG.
Min mor er kommet i noget af en bil-pine.
Hun købte en bil sammen med sin kæreste, men min mor tog alle lån og var
derfor ejer af bilen, forsikringen stod dog i kærestens navn og kæresten har
kørt i bilen. Han står også som bruger på registrerings-attesten.
Så kørte han bilen til mekaniker, imellem-tiden er min mor gået fra ham.
Regningen lød på 12.000kr. Kæresten har både afleveret og hentet bilen.
Nu efter bruddet har min mor fået bilen og er ved at sælge den.
Pludselig ringer bilmekanikeren at kæresten ikke har betalet (den ca. 2mdr
gamle regning) men han har givet nummeret til min mor og sagt at hun skulle
betale regningen, fordi det var hendes bil.
Hun forklarede at hun jo på ingen måde har haft noget med bilmekanikeren at
gøre. Han ville snakke med sin advokat.
Vendte tilbage dagen efter og siger at hans advokat (mekanikerens) siger at
de skal betale halvdelen hver?

Kan dette på nogen måde være rigtigt? Min mor har på tidspunktet hvor bilen
er afleveret og hentet slet ikke haft nogen daglig brug af bilen.
Det må da være kæresten som har afleveret bilen den hænger på??

Venligst
Stefanie

Fra : alexbo

Dato : 05-06-07 01:30

"Stefanie" skrev

> [...]
> bilen er afleveret og hentet slet ikke haft nogen daglig brug af bilen.
> Det må da være kæresten som har afleveret bilen den hænger på??

Dette med halvdelen tror jeg mekanikeren selv har fundet på, nu står
kæresten som bruger, og det kan måske få indflydelse.
Netop det med bruger, forsikring og måske et bensinkort i kærestens navn,
kan betyde at han står for driften af bilen og dermed også
værkstedregningen.

Men der findes afgørelser hvor bilejeren kom til at hænge på en
værkstedsregning som en låner havde arrangeret.
Dels mente retten at låneren optrådte på ejerens vegne, dels var det ejeren
der havde gavn af reparationen.

Der er helt klart hvis f.eks en murer sætter sin firmabil på værksted, så
skal værkstedet ikke først henvende sig til murermesteren for at høre om det
nu også er i orden.
Der er heller ikke nogen værksteder der kontrollere identiteten på en person
der henvender sig med en bil for at få den repareret.

Jeg har så ikke hørt om nogen sager hvor en lejer lader en udlejningsbil
reparere, det kunne nok give anledning til polemik.

Det er ikke noget særlig klart svar, men din mor skal ikke regne for sikkert
med at slippe, muligvis vil det bedste være at betale de 6.000 kr., og lade
værkstedet om at få resten hos ekskæresten.

mvh
Alex Christensen