Må vi det?
Fra : Kim2000

Dato : 04-06-07 11:39

Må vi på skolens bibliotek (til cirka 130 elever) indkøbe en masse brugte
blade, såsom Hulk, Edderkoppen (da han hed det), Bamse osv osv, sætte dem i
samlemappe og udlåne dem til eleverne? Her tænker jeg primært på Illustreret
klassiskere, Sølvpil og andre udgået blade, som altså ikke gør os til
konkurrenter for de allerede eksisterende hæfter?
mvh
Kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-06-07 11:53

Kim2000 skrev den 04-06-2007 12:38:
> [...]
> klassiskere, Sølvpil og andre udgået blade, som altså ikke gør os til
> konkurrenter for de allerede eksisterende hæfter?

Der kan være ophavsrettigheder som I overtræder i den sammenhæng.
Mit umiddelbare svar er: nej!

Biblioteks-udlånsmateriale er dyrt i anskaffelse netop fordi
ophavsrettighedshaverne ikke tjener på, at lånerne ikke betaler at låne.
Prøv du at få en regning på en videofilm du har lånt. Du vil opdage, at
bibliotekets genanskaffelsespris ligger langt over det du kan købe
filmen for i butikkerne. Og det er ikke fordi bibliotekerne tjener
kassen...men netop ophavsrettighedshaveren sætter en anden pris på
biblioteks-materiale end butiksmateriale.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : PerX ...

Dato : 04-06-07 20:09

In article <4663ef1e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>,
carsten.riis@gmail.com says...

> [...]
>

> Biblioteks-udlånsmateriale er dyrt i anskaffelse netop fordi
> ophavsrettighedshaverne ikke tjener på, at lånerne ikke betaler at låne.

De tjener rigelig i forvejen på den lov.

Fra : A R:nen

Dato : 05-06-07 07:59

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

> [...]

> kassen...men netop ophavsrettighedshaveren sætter en anden pris på
> biblioteks-materiale end butiksmateriale.

Filmværker (og edb-programmer) er nu tilfældigvis en undtagelse når
det gælder retten til udlån, OHL § 19 stk 3, jf hovedregel i stk 1.
For andre typer af værker er der altså intet i vejen for at lovlige
eksemplarer (herunder "en masse brugte blade") kan udlånes, selv til
almenheden (og man skal vist regne med at en skoles elever allerede
betragtes som almenheden). (Udlejning er så en anden sag, § 19 stk 2.)

(Jeg er ikke helt sikker på om loven i sin nuværende form er i
overensstemmelse med udlåns- og udlejningsdirektivet, så der kan være
ændringer på vej (vel mest sandsynligvis i form af en vederlagsordning
for al udlån til almenheden). Men det er da også muligt at den nuværende
ordning med bibliotekspenge er tilstrækkelig.)