Fisk og lejligheder
Fra : Mikkel Skou

Dato : 01-06-07 10:25

Goddag!

En forespørgsel;

Da der netop er dumpet et brev ind fra udlejer (DAB) i samtlige lejligheder
i opgangen angående husdyrhold, har jeg følgende spørgsmål;

I reglementet står således;
"Det er ikke tilladt at have husdyr, såsom hunde, katte, kaniner, høns, duer
m.v. Overtrædelse medfører opsigelse af lejemålet efter lejelovens
bestemmelser."

Jeg har søgt på googlegroups, men svarene ser ud til at være meget rettet
mod den enkelte boligforening - hvordan vil I tolke ovenstående? Er det
muligt at fisk falder under m.v. - selvom det i mine øjne virker underligt,
da der - som en skriver på google groups - jo ikke ville være noget galt i
at have et akvarie med planter stående?

Vh.
Mikkel Skou

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-06-07 11:59

Mikkel Skou skrev den 01-06-2007:
> [...]
> som en skriver på google groups - jo ikke ville være noget galt i at have et

Prøv at læse her:
http://www.familieadvokaten.dk/emner/745.html

Vær opmærksom på, at såfremt du har fiskene i forvejen (og det ikke før
har været forbudt), kan udlejer ikke forlange at du skaffer dig af med
dem (men du må ikke købe nye når de dør).

Kontakt din udlejer og spørg om forbuddet også gælder Fisk, gør det
det, er der ikke så meget at gøre!

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-06-07 12:00

Christian Madsen skrev den 01-06-2007:

> [...]
> du må ikke købe nye når de dør).
>
> Kontakt din udlejer og spørg om forbuddet også gælder Fisk, gør det det, er

Men hvis du læser til slut i ovenstående link, er fisk nok ikke
omfattet at "husdyr", men kontakt hellere udlejer, det er en del
lettere end at skulle igennem en retssag. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 01-06-07 18:53

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
> Men hvis du læser til slut i ovenstående link, er fisk nok ikke omfattet at
> "husdyr", men kontakt hellere udlejer, det er en del lettere end at skulle igennem
> en retssag. :)

Men alligevel er der flere steder forbud mod at anskaffe sig et akvarium, simpelhen
af sikkerhedsmæssige årsager.
Tænk dig hvilken skade et smadret 1000 liters akvarium på fjerde sal kan afstedkomme.
Det samme gælder for øvrigt forbud mod vandsenge som jeg har set i en del
huslejekontrakter.

Peter

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-06-07 20:04

Peter Albrecthsen skrev den 01-06-2007:
> [...]
> afstedkomme. Det samme gælder for øvrigt forbud mod vandsenge som jeg har set

det kunne jeg godt forestille mig. :)
Som jeg også skrev, er det letteste at kontakte udlejer og spørge ham.
:)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Davidsen

Dato : 01-06-07 21:20

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> afstedkomme. Det samme gælder for øvrigt forbud mod vandsenge som jeg har

Holder det virkelig vand (tø-hø)?

Udlejeres eventuelle "forbud" mod rygning, badning om natten o. lign. er jo
fx. uden gyldighed. Er der virkelig hjemmel i lejeloven til også at bestemme
over lejers inventar, som en vandseng eller et akvarie (uden fisk) jo er?

Mvh
Davidsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-06-07 21:24

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> afstedkomme. Det samme gælder for øvrigt forbud mod vandsenge som jeg har

ja jeg har set en der havde 3 store akvarier, de var vel ca. 4meter*0,6*0,6
indeholdende piratfisk og andet godt i en lille bitte lejlighed Det var
dog i stueetage, men det kan da vist være godt farligt i hvertfald på 4sal