En afgørrelse fra en A-kasse
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 30-05-07 19:06

Jeg (min kone) har en lille hygge tvist med sin A-kasse som er kommet med
følgende afgørelse på en sag

Da det ugentlige timetal på kurset er 30 timer, kan vi derfor ikke godkende
din ret til dagpenge under kurset.

Ovenstående stå på sin egen linie i brevet.

Der klages her efter over afgørelse, hvorefter at de kommer med følgende
(såkaldte) præcisering

.. hvis fx den normale undervisning suppleres med et weekendseminar eller en
temaaften, men det kursus, du deltager i er *tilrettelagt* til afholdelse
inden for normal arbejdstid - selvom det kun er to uger - med et timetal,
der overskrider bekendtgørelsens bestemmelse om max. 19 timer.

Teksten mellem * er med fed

Er det samme afgørelse eller er det to forskellige afgørelser?

/AB

Hvis der mangler informationer, så spørg gerne

Fra : alexbo

Dato : 30-05-07 19:28

"news.cybercity.dk" skrev

> Er det samme afgørelse eller er det to forskellige afgørelser?

Umiddelbart samme afgørelse.
Der findes et cirkulære til alle offentlige instanser, der kraftigt
anbefaler at et brev med en
afgørelse starter med afgørelsen i klart sprog.

F.eks ansøgning godkendt, afvist, o.s.v.
Så borgeren med det samme kan se og forstå hvilken afgørelse der er truffet.
Senere kommer så en præcisering der fortæller hvorfor.

Tidligere kunne et brev indeholde mange linier med love, regler,undtagelser,
henvisninger, o.s.v. og måske slutte med at ansøgningen kan ikke nyde
fremme.
Det var der ingen alm. menesker der forstod ret meget af.

mvh
Alex Christensen

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 30-05-07 19:50

> [...]
> truffet.
> Senere kommer så en præcisering der fortæller hvorfor.

Hov, vent stop lige op.

Den første afgørelse er fra ultimo februar, lyder: Da det ugentlige timetal
på kurset er 30 timer, kan vi derfor ikke godkende
din ret til dagpenge under kurset.

Der klages over denne afgørelse primo marts.

Medio marts kommer denne afgørelse så: . hvis fx den normale undervisning
[...]

Det er altså ikke samme brev, men et svar på en klage over den første
afgøresle.

Indrømmet, det kan være svære skrivelser at læse, men det har jeg temmelige
god træning i, igennem mit arbejde til dagligt. Årsagen til at jeg ikke
mener at det er samme afgørelse (eller en præcisring) er

ugentlige timetal på kurset er 30 timer

vs

Fra : alexbo

Dato : 30-05-07 20:10

"news.cybercity.dk" skrev

> ugentlige timetal på kurset er 30 timer

> men det kursus, du deltager i er *tilrettelagt* til afholdelse inden for
> normal arbejdstid

Som jeg læser det er kursus tilrettelagt i arbejdstiden og er over 19 t. og
det er derfor kan man ikke få dagpenge.
Måske fordi man ikke står til rådighed, eller fordi det regnes som arbejde.

Til at begynde med skriver de bare at når kursus er på 30 t. kan man ike få
dagpenge,
næste gang kommer så at det er fordi 30 er mere end 19.

Det der mangler synes jeg er en henvisning til hvilken lov eller
bekendtgørelse, der er grundlaget for denne bestemmelse

mvh
Alex Christensen

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 30-05-07 21:20

> Som jeg læser det er kursus tilrettelagt i arbejdstiden og er over 19 t.
> og det er derfor kan man ikke få dagpenge.
> Måske fordi man ikke står til rådighed, eller fordi det regnes som
> arbejde.

To uger ud af 9 uger er over 19 timer, 1 uge er på 17 timer og 6 uger er på
under 10 timers hjemmearbejde.

> [...]
>
> Det der mangler synes jeg er en henvisning til hvilken lov eller
> bekendtgørelse, der er grundlaget for denne bestemmelse

Det er her de (a-kassen) begynder at blive lidt svage i deres henvisninger.

Hvis det har interesse, kunne jeg sende en kopi, af noget af
kommmunikationen

/AB

Fra : alexbo

Dato : 30-05-07 22:27

"news.cybercity.dk" skrev

> Hvis det har interesse, kunne jeg sende en kopi, af noget af
> kommmunikationen

Det vil ikke gavne noget jeg har ingen særlig viden om A-kasse lovgivning,
jeg skrev bare ud fra en generel vurdering af de oplysninger du gav.
Jeg ønsker forøvrigt heller ikke, og har heller ikke den nødvendige
baggrund, til at svare privat på konkrete problemer, hvis man skriver til
mig får man et pænt intetsigende svar.

Dett er der muligvis andre i dette forum der kan hjælpe meget bedre, men jeg
vil forslå dig at skrive hvad der er relevant, nu her i tredie indlæg bliver
sagen udvidet fra 2 til 9 uger.
Men du skriver ikke noget om hvorvidt det er alle 9 uger der er afvist eller
kun de 2.

Man må gå ud fra at dette kursus er et din kone selv har fundet uden hjælp
eller henvisning fra A kassen, og formentlig ikke"godkendt" som
støtteberettiget, men igen hvis du vil have konkret hjælp, skal du skrive
konkret selv.

Du starter med et spørgsmål om en vurdering af et brev, og så kommer det
lidt efter lidt, det gør det svært at hjælpe for dem der kan.

mvh
Alex Christensen