"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.e3677d75fb1246dc.66904@allspam.dk...
> Hans Poulsen skrev den 28-05-2007:
>
>
>> Nej, men jeg prøver et øjeblik at tænke højt:
>>
>> "..Typisk 2 dage før en optagelse bliver der sat skilte op, samt et
>> opslag på opgangsdørene..".
>>
>> Hvis navn står på disse opslag? Vejejerens? Kommunens?
>
> Navnet på opslagene er fra filmselskabet, og de skriver at de har
> indhentet de nødvendige tilladelser fra Politi og Brandvæsen.
>>
[SNIP]
Ifølge denne:
http://www2.kk.dk/of/dagsorden.nsf/print/7E787E628FB92137C1256F85003DF38B er
det kun politiet der må flytte biler jf. færdselslovens §123, Københavns
kommune beder dog i ovenståede fra 2005, om lov til at overtage denne ret,
så måske de har fået lov i mellemtiden.
Men som Københavns kommune skriver skal det så ske jf. forvaltningslovens §
19, samt 19 stk. 2 (når det drejer sig om redningskøretøjer....)
Så.....
Jeg betvivler at man kan betragte partshøringen jf. forvaltningslovens § 19
er udført med de omtalte opslag, og frem for
alt, så skal der jo i en sådan partshøring følge en klagevejledning, og det
er næppe gjort med et opslag.
Såfremt at det er politiet som er inde og fjerne bilerne, jf. §123 i
færdselsloven ad 1) køretøj, der er henstillet i strid med gældende
bestemmelser om standsning eller parkering, betyder dette at bilerne skal
stå i strid med gældende bestemmelser.
Reglerne for parkering i gaden er en sag mellem kommune og beboere, og man
kan ikke bare male gule streger, eller erklære at der ikke må parkeres på
nogle givne dage fordi der skal laves film - der skal både partshøres, og
laves lokalplaner........
Umiddelbart ville jeg bruge forvaltningsloven aktivt overfor henholdsvis
kommune og politi, nærmere aktiv anvendelse af forvaltningslovens § 7 og §9.
§ 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og
bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for
myndighedens sagsområde. Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en
skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes
henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.
§ 9. Den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet
afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt
med sagens dokumenter. Begæringen skal angive den sag, hvis dokumenter den
pågældende ønsker at blive gjort bekendt med.
Eks. Tilladelse til fjernelse af køretøjer på X-vej i København X-dag d. XX
/ YY 200x, idet jeg er beboer på vejen og dermed part i sagen.......
Derudover er det i forbindelse med al kommunikation med
forvaltningsmyndigheder praktisk at huske forvaltningslovens kapitel 6 og 7:
Den vejledning har de pligt til at give dig (-; (Det er godt nok træls at
være forvaltnings myndighed idag......)
Kapitel 6
Begrundelse m.v.
§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en
begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part
medhold.
§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få
en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver
den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for
myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om
afgørelsen.
Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares
snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at
begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette
parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.
§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de
retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang,
afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal
begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for
skønsudøvelsen.
Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort
redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder,
som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.
Stk. 3. Begrundelsens indhold kan begrænses, i det omfang partens interesse
i at kunne benytte kendskab til denne til varetagelse af sit tarv findes at
burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre
private eller offentlige interesser, jfr. § 15.
Kapitel 7
Klagevejledning
§ 25. Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed, skal,
når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang
med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgivelse
af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis
afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at klagevejledning på nærmere angivne sagsområder, hvor
særlige forhold gør sig gældende, kan undlades eller ske på anden måde end
nævnt i stk. 1.
§ 26. Afgørelser, der kun kan indbringes for domstolene under iagttagelse af
en lovbestemt frist for sagens anlæg, skal være ledsaget af oplysning herom.
Så skriv til kommune og politi jf. §7 i forvaltningsloven, og bekendtgør dig
som part i sagen fordi du bor i gaden, og kræv derefter aktindsigt og
begrundelse og klagevejledning jf. kapitel 6 og 7. (Du bliver vildt
populær - de skal lave dit juridiske forarbejde til et civilt søgsmål
gratis......)
Det svar du får, kan du så passende få checket hos en jurist, som sikkert
kan gennemskue, hvor der ikke er helt rent mel i posen.....
Dernæst, hvis du kan konstatere at flytningerne er sket på et løst, eller
intet grundlag, så er bilerne jo beskadiget, medens de uretmæssigt er bragt
i andens varetægt, og den handling hæfter den der har bestilt fjernelsen
for, selvom at det formentligt bliver et civilt søgsmål.
På den måde, kan jeres gade så blive kendt i filmkredse for at det er et
"træls sted" at arbejde, og så flytter problemet til et sted hvor det er
mindre bøvlet.....
Skal i forøvrigt betale for den fjernelse af bilerne der er foretaget, og i
så fald til hvem ?
Best regards !
Bo