Rest gæld i bil
Fra : Henrik4100

Dato : 27-05-07 11:01

Hej
Jeg sad og var ved at byde på en bil på en auktion, men der står at der er
gammel restgæld i bilen, og dette kan jeg jo ikke tjekke en hellig lørdag.

Nu ved jeg ikke hvad restgælden er, er restgælden mindre end personen får
for bilen, ser jeg ikke noget problem.
Men hvad nu hvis man får 200.000 for bilen men der er restgæld for 250.000 i
bilen, vil jeg som køber, så hænge på denne restgæld (50.000) ekstra,
hvilket ikke gør bilen specielt attraktiv?

hvordan fungere dette med restgæld?, ved at jeg kan ringe og få det oplyst,
men så heller ikke mere.

mvh
Henrik

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 27-05-07 12:10

> Men hvad nu hvis man får 200.000 for bilen men der er restgæld for
> 250.000 i bilen, vil jeg som køber, så hænge på denne restgæld (50.000)
> ekstra, hvilket ikke gør bilen specielt attraktiv?

Hvis ejeren ikke bruger de 200.000 kr. du betaler på at afdrage sin
gæld, så vil banken eller hvem det nu er stadig have sit krav på 250.000
kr. i bilen.

Omvendt kan hele gælden sagtens indfries selvom du betaler mindre for
bilen end gældens pålydende.

Få en bekræftelse fra panthaver (typisk sælgers bank) på at gælden er
indfriet før du slipper kontanterne endeligt.

--
Michael

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 27-05-07 12:34

"Henrik4100" <ingen@mail.her> skrev i en meddelelse
> Nu ved jeg ikke hvad restgælden er, er restgælden mindre end personen får for
> bilen, ser jeg ikke noget problem.

Hvad er det for noget vrøvl. Lad os antage at der gæld på 50.000 i bilen og du giver
100.000 for den. Så er gælden mindre end værdien af bilen, og efter dit udsagn er der
ikke noget problem.
Jo... for hvis den tidligere ejer ikke betaler de 50.000 når han får 100.000 af dig,
så er der stadig gæld på 50.000 i bilen og panthaver kan komme og hente bilen.

Den eneste måde du kan undgå problemer på er hvis du betaler panthaver ud og giver
sælgeren resten af pengene.

Peter

Fra : Henrik4100

Dato : 27-05-07 16:49

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> komme og hente bilen.
>
> Den eneste måde du kan undgå problemer på er hvis du betaler panthaver ud

Hej Peter

Tak for svaret.
Det jeg mente med at jeg ikke var bekymret for, hvis restgælden var mindre,
end jeg betalte for bilen, var jo netop, at jeg kunne sikre mig at gælden
blev betalt på bilen, ved at ringe til panthaver og evt. først betale ham ud
og så rest til bil ejer.
Men hvis jeg nu kun betalter 200.000 for bilen, men der er pantebrev for
250.000 så kan jeg jo ikke betale panthaver ud? også har jeg jo et problem
eller hvad?
Det har jeg så ikke ifølge Michael Kjærsgård.

mvh
Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-07 18:09

> [...]
> eller hvad?
> Det har jeg så ikke ifølge Michael Kjærsgård.

Jo, du skal bare læse indlægget igen.

Mvh Maria

Fra : Henrik 4100

Dato : 27-05-07 21:02

> Jo, du skal bare læse indlægget igen.

Hej Maria

Det gjorde jeg så (læste indlægene igen)

Michael Kjærsgård skriver:
> [...]
>
>Få en bekræftelse fra panthaver (typisk sælgers bank) på at gælden er
>indfriet før du slipper kontanterne endeligt.

Peter Albrecthsen skriver:
>Den eneste måde du kan undgå problemer på er hvis du betaler panthaver ud
>og giver sælgeren resten af pengene.

Hvordan kan jeg give panthaver 250.000 med kun 200.000 ? sådan som Michael
skriver?
Er det fordi at panthaver, så godtager de 200.000 og selv vil forsøge at
inddrive de 50.000
(alle tal er fiktive og jeg har ikke nogen handel igang endnu)

mvh
Henrik
-Som måske er lidt tungnem, men heller det, end fattig

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-05-07 10:53

Henrik 4100 wrote:

> [...]
> at inddrive de 50.000
> (alle tal er fiktive og jeg har ikke nogen handel igang endnu)

Du er måske ikke tungnem, men snarere lidt naiv.

Den sikkerhed som panthaver har for lånet, er selve bilen. Hvis du køber
bilen uden at pantebrevet er aflyst, hæfter du dermed med bilens værdi,
dvs. panthaver kan kræve bilen til dækning af restgælden. Så står du
uden bil og købesummen fattigere.

Du bør derfor sikre dig enten at evt. pantebreve er aflyst inden
handelen indgås. Kun på den måde kan du sikre dig 100%.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-07 22:25

> Hvordan kan jeg give panthaver 250.000 med kun 200.000 ? sådan som Michael
> skriver?

Du betaler 200.000 og nuværende ejer betaler selv 50.000. Dermed er bilen
gældfri.

Men du har ret, den var noget snørklet formuleret.

Mvh Maria

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 27-05-07 19:01

"Henrik4100" <ingen@mail.her> skrev i en meddelelse
> Men hvis jeg nu kun betalter 200.000 for bilen, men der er pantebrev for 250.000 så
> kan jeg jo ikke betale panthaver ud? også har jeg jo et problem eller hvad?

Ja, så skylder du panthaver 50.000 efter at du har betalt 200.000. Der står jo stadig
en gæld tilbage.
Du kan godt checke restgælden over nettet hvis du har stelnummeret.
Det gør du på: http://domstol.fe1.tangora.com/page10242.aspx

Peter.

Fra : Ivar

Dato : 28-05-07 12:54

Henrik4100 skrev:

> Men hvad nu hvis man får 200.000 for bilen men der er restgæld for 250.000 i
> bilen, vil jeg som køber, så hænge på denne restgæld (50.000) ekstra, hvilket
> ikke gør bilen specielt attraktiv?

Jeg vil blot gentage hvad andre har skrevet.
Hvis du ikke passer på, kan du ende med at betale 450.000 kr for
bilen, eller du kan komme til at betale 200.000 kr uden at få bilen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/