Jørgen skrev den 16-05-2007:
> Christian Madsen wrote:
>
>>
>> Vejlauget er nok parter, da de enkelte medlemmer vil have en væsentlig
>> individuel interesse i sagen (jeg går ud fra at i er "naboer" til
>> vejen?). Vejlauget skal i så fald partshøres (med mindre dette
>> varetages ved høringen)., jf. FVL § 19, stk. 1.
>>
>> Nu er det meget svært at sige noget, uden at kende det nærmere
>> retsgrundlag, og hvad der egentlig er sket.
>>
>> Men hvis vejen er blevet lukket efter opfordring fra jer (vejlauget),
>> og man herefter vælger at lave dette om, er der, såfremt den
>> oprindelige afgørelse ikke lider af væsentlige mangler, tale om en
>> tilbagekaldelse. En sådan tilbagekaldelse kan IKKE blot ske fordi man
>> har ændret mening. De hensyn som lovligt kan varetages er delt ind i
>> tre kategorier, og det er begrænset hvorvidt disse kan føre til
>> tilbagekaldelse.
>>
>> Hvad er grunden til at man vil kalde tilbage? (er der anden end at folk
>> har beklaget sig?)
>>
>
> Indtil i dag vidste jeg ikke at der var kræfter i gang for at tilbagekalde
> beslutningen. Ud fra referat fra udvalgsmødet, så er bevægegrundene
> beklagelsen fra erhvervsforeningen.
>
> Vil du lære mig lidt mere om de tre kategorier for tilbagekaldelse, og
> hvornår de kan anvendes?
> Hvordan vil man kunne argumentere for/imod at en beslutning o? lukning af en
> vej lider af væsentlige mangler?
>
>
> Her er lidt baggrundsinformation:
>
> Jeg er overhovedet ingen tvivl om at uden vejlauget, så var vejen ikke
> blevet lukket. Vejen er smal (5,7 m) og der kørte en mange store
> busser/lastbiler, og mange personbiler benyttede vejen som en højhastigheds
> smutvej.På vores opfordring blev der igangsat en trafikmåling primo maj
> 2006 som dokumenterede antal og hastigheder.
>
> Det meste af vor aktivitet for lukning af vejen er dokumenteret på
> vejlaugets hjemmeside
www.kongedal.dk
>
> Yderpunkterne i sagen er disse:
> D. 13-9-2005 holdt vejlauget et møde med kommunens Tekniske direktør, chefen
> for vejafdelingen, samt en ingeniør. Mødet mundede ud i et referat, hvor
> kommunen lovede et antal ting.
>
> Da der ikke var sket nævneværdigt, bad jeg d. 23-2-2006 en orientering om
> fremdriften, og fik følgende svar d. 6-3:
>
> "Hej Jørgen.
> Jeg må beklage, at jeg ikke har fået set nærmere på en forbedring af de
> trafikale forhold på Østervej endnu, men det er ikke glemt. Vi har meget
> travlt også med kommunesammenlægningen.
>
> Mht. bustrafikken har Erik Fristrøm haft kontakt med HUR igen ang. flytning
> af busserne og at der til tider stadigvæk kører 600 S busser på
> strækningen. HUR tager sig af sagen, da det ikke er meningen, at 600 S skal
> køre ad Østervej.
>
> Det sidste med, at asfalteringen er ved at fortage sig, vil jeg gerne have
> nærmere forklaring på, når du ved noget mere. Der er jo også frost
> stadigvæk, så det bedste er vel at vente til foråret rigtig er kommet for
> at vurdere det nærmere.
>
> Mvh. Hanne."
>
>
> - og som bekræftelse på at lukningen var på vej fik jeg dette, fra en
> ingeniør/projektleder:
>
> "Hej Jørgen
>
> Efter jeg meddelte HUR, at Østervej ville blive lukket
> fik jeg en forespørgsel fra HUR om, hvorvidt en bussluse
> ville kunne accepteres.
> Den henvendelse har jeg lige vendt internt. Men det er klart,
> at hele øvelsen består i, at de tunge køretøjer skal væk fra
> Østervej - herunder også busserne.
> Vi har bl.a. anlagt Frederiksborgvej (forlængelsen) og har
> fjernet de tunge biler fra Rådhus Alle.
> Nu kommer turen så til Østervej, som vil blive lukket - ingen
> bussluser - og det gælder for alle ruterne.
> Men terminen er den, at de to busstoppesteder på først skal
> anlægges, og den del står Hanne Dam Andreasen og Vejvæsenet
> for.
> Der er således ingen udestående punkter, der kan blokere for
> flytningen at stoppestederne fra Østervej til Ny Toftegårdsvej.
> Når buslommerne og dertil hørende stoppesteder er anlagt, kan
> Østervej lukkes som vedtaget af Teknisk Udvalg den 17/8 2006.
> Så du kan godt begynde at glæde dig.
>
> Med venlig hilsen
> Erik F.
Hej Jørgen,
Ved du med hvilken hjemmel (iht. hvilken bestemmelse) lukningen af
vejen blev foretaget? Der kan her stå noget konkret som kan udvide
adgangen til at tilbagekalde denne lukning, og såfremt der gør dette,
vil det naturligvis være lovligt.
Jeg ville kontakte kommunen og bede om aktindsigt, og samtidig få en
kopi af de bestemmelser iht. hvilken lukningen af vejen er sket, og
evt. oplysninger om der findes en særlig hjemmel til at tilbagekalde
denne.
Såfremt der ikke er en sådan særlig tilbagekaldelsesadgang (som i
øvrigt skal fortolkes), må man falde tilbage på de almindelige
grundsætninger om tilbagekaldelse, jf. nedenfor.
Såfremt den oprindelige tilladelse lider af væsentlige mangler, (f.eks.
manglende hjemmel, partshøring eller lignende), vil forvaltningsakten
(lukningen) kunne måske annulleres (dette afhænger af en række
momenter), men gør den ikke det, falder vi igen tilbage på
tilbagekaldelsesadgangen.
Jeg kan kort forklare dig hvad der gælder om tilbagekaldelse, men hvis
du vil vide mere, kan jeg anbefale dig: Forvaltningsret - Almindelige
emner: Jens Garde m.fl., 4. udgave, s. 519 - 558.
Selvom tilbagekaldelsen sker til gunst for erhvervsforeningen, sker den
til ugunst for jer, og adgangen hertil er altså ikke fri. Det faktum at
kommunen, efter de har lukket vejen, ændrer mening, kan IKKE alene
begrunde en tilbagekaldelse.
Tilbagekaldelsesgrundende kan som nævnt inddeles i kategorier: (bemærk
dog, at de ikke skal benyttes ukritisk)
Kat. 1 (de stærke): hensyn til menneskers liv, sundhed og velfærd,
statens sikkerhed osv. osv.
Kat. 2 (de svage): Hensynet til det offentliges økonomi, hensynet til
lighed (lighedsgrundsætningen)
Kat. 3: Udenrigspolitiske interesser, privates økonomiske eller
miljømæssige interesser.
Kat. 1 vil ofte kunne begrunde tilbagekaldelse, mens kat. 2 ofte ikke
vil kunne begrunde tilbagekaldelse. Kat. 3 kan i nogle tilfælde, men
dog ikke ligeså ofte som kat. 1, begrunde tilbagekaldelse.
De hensyn som jeg kan forstå på dig, at kommunen vil begrunde deres
tilbagekaldelse med, er kat. 3.
En tilbagekaldelse vil bero på en afvejning, og heri vil bl.a. indgå
jeres berettigede forventninger med stor vægt. Jeg mener ikke, at det
faktum, at kommunen efterfølgende bliver opmærksom på andre som er i
mod denne lukningen, kan begrunde en tilbagekaldelse, allerede fordi,
det var hensyn som de kunne have taget i betragtning ved lukningen af
vejen.
Desuden indgår jeres berettigede forventninger som sagt med en vis
vægt.
Men det bliver svært at sige mere, uden at have retsgrundlaget og deres
begrundelse.
Bemærk igen, at der kan være særlig hjemmel for tilbagekaldelse.
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen