Barselsregler i Industriens funktionærover~
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 22:44

Hej alle.

Er der nogle som kender reglerne for barsel i Industriens
funktionæroverenskomst ordenligt? Da jeg ikke har 9 måneders anciennitet
(kun 8 mdr og 24 dage), kan jeg ikke få løn i de 14 dages forældreorlov. Det
fremgår ret klart af paragrafferne, men... er jeg berettiget til op til 6
ugers "delvist" betalt fravær? Jeg synes det er svært at gennemskue, om det
også kræver 9 måneders anciennitet.

Jeg er medlem af IDA, men de mener ikke, at det er deres job at svare på et
sådan spørgsmål (det synes jeg er for dårligt - hvad har jeg ellers en
fagforening til?!?)

PS: Her er barselsreglerne. Der er altså stykke 14c, som jeg ikke ved, om er
gældende for mig.

Industriens Funktionæroverenskomst 2004-2007

IV Barsel
Stk. 14 Barsel

a) Arbejdsgiveren betaler til medarbejdere,
der på det forventede fødselstidspunkt har 9
måneders anciennitet, løn under fravær på
grund af barsel i indtil 14 uger efter fødslen
(barselsorlov). Fra 1. juli 2004 ydes tillige
løn under fravær pga. af graviditet i op til 4
uger før forventet fødselstidspunkt (graviditetsorlov).
Til adoptanter udbetales løn under barsel i
14 uger fra barnets modtagelse.
Beløbet indeholder den ved lovgivningen
fastsatte maksimale dagpengesats.

b) Under samme betingelser betales der i indtil
2 uger løn under "fædreorlov".

c) Pr. 1. juli 2004 yder arbejdsgiveren i umiddelbar
forlængelse af de 14 ugers barselsorlov
betaling under fravær i indtil 6 uger.
Betalingen i disse 6 uger svarer til den løn,
den pågældende ville have oppebåret i perioden,
dog max. 20.041 kr. pr. måned.
Denne betaling kan ydes til enten faderen
eller moderen.
Det er en forudsætning for betalingen, at
arbejdsgiveren er berettiget til refusion svarende
til den maksimale dagpengesats.
Såfremt refusionen måtte være mindre, nedsættes
betalingen til medarbejderen tilsvarende.

d) Alle eventuelt eksisterende ordninger med
arbejdsgiverbetaling ved barsel kan opsiges
til bortfald efter reglerne i § 19.
Anm.
Der henvises i øvrigt til protokollat om etablering
af barselsordning i industrien af 20. februar 1995
med senere ændringer.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-05-07 22:53

a skrev den 10-05-2007 23:44:
> [...]
> sådan spørgsmål (det synes jeg er for dårligt - hvad har jeg ellers en

Hvad er det for en fagforening som har overenskomsten?

Er det en HK-overenskomst? så kan jeg godt forstå, at IDA ikke kan/vil
svare.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kong Gulerod

Dato : 11-05-07 08:44

<a> wrote in message news:46439228$0$14006$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
et
| sådan spørgsmål (det synes jeg er for dårligt - hvad har jeg ellers en

gem din fagforening, jeg er medlem af www.dff.net og de hjalp mig en smule
mere ved at sende den folder som staten har lavet.