Overtrædelse af §266b?
Fra : El Trabajador

Dato : 10-05-07 07:10

Er det ikke "racisme", overtrædelse af §266b samt overtrædelse af "diverse
konventioner" at ville sætte en grænse på højst 50% "tosprogede" elever i
folkeskolen?

Hvis det i dag er okay at lave sådan en grænse, hvorfor blev vi der kom med
lignende forslag i 1990'erne så udskrevet som racister (eller det der var
værre)?
--
El Trabajador

Fra : markens

Dato : 10-05-07 08:18

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det ikke "racisme", overtrædelse af §266b samt overtrædelse af "diverse
> konventioner" at ville sætte en grænse på højst 50% "tosprogede" elever i
> folkeskolen?

Hvad er definitionen på "tosprogede" elever?
En der taler både svensk og dansk,
eller dansk og engelsk?
Eller mener man i virkeligheden muhamedanere?

> Hvis det i dag er okay at lave sådan en grænse, hvorfor blev vi der kom
> med
> lignende forslag i 1990'erne så udskrevet som racister (eller det der var
> værre)?

Igen må det siges at være "når bare vi er mange nok" eller i det her
tilfælde "når bare de er for mange" - er alt tilladt-reglen der træder i
kraft.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-07 10:02

markens skrev:

> Hvad er definitionen på "tosprogede" elever?

Det er et dårligt udtryk. Det burde hedde "dobbelt halvsprogede".

> En der taler både svensk og dansk,
> eller dansk og engelsk?
> Eller mener man i virkeligheden muhamedanere?

Nej, man tænker ikke på religion. Man tænker på mennesker der er
vokset op med to sprog uden at have lært nogen af dem ordentligt.

Man burde have reserveret "tosproget" til dem der behersker to
sprog - sådan som det var da jeg var barn - men det har man
desværre ikke gjort. Ordet bruges dog stadig i den betydning.

Der er i udtrykket ikke taget stilling til hvilke to sprog det
drejer sig om, men i Danmark i dag drejer det sig primært om folk
med østeuropæiske, afrikanske eller arabiske rødder.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-07 10:06

El Trabajador skrev:

> Er det ikke "racisme", overtrædelse af §266b samt overtrædelse af "diverse
> konventioner" at ville sætte en grænse på højst 50% "tosprogede" elever i
> folkeskolen?

Nej. forhold:

Der er ikke tale om at true, forhåne eller nedværdige.

§ 266 siger ikke noget om sprog.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 10-05-07 19:19

El Trabajador wrote:

> Hvis det i dag er okay at lave sådan en grænse, hvorfor blev vi der
> kom med lignende forslag i 1990'erne så udskrevet som racister (eller
> det der var værre)?

Grænserne for hvad der er tilladt eller overtrædelse kan ændre sig igennem
tiden.

Tag fx. blufærdighedskrænkelse - før i tiden var det strafbart at vise bare
bryster på stranden - det er det ikke mere. Folks blufærdighed ændres.

Ligesom samfundets syn på diskriminering ændres igennem tiden.

Tendensen er nok - at der skal mere og mere til for at vi forarges og at
ting bliver strafbare. Vi må tåle mere.

/Per