Larm i beboelsesområde
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-07 07:04

Hvor finder jeg noget om grænser for larm i beboelsesområder? Det drejer
sig om et udsugningsanlæg som larmer lidt vel rigeligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Neuman

Dato : 06-05-07 10:06

> Hvor finder jeg noget om grænser for larm i beboelsesområder? Det drejer
> sig om et udsugningsanlæg som larmer lidt vel rigeligt.

Det er miljøstyrelsen som har med det at gøre. Jeg fandt et dokument her som
beskriver 85 dB. Det synes jeg selv er forfærdelig højt
De 85 dB er nemlig et _gennemsnit_ over hele 30 minutter - noget der ikke
kan holde håndværkere fra at larme særdeles meget i et kvarter, derefter
drikker bajere i et kvarter og så fortsætte igen i 4 måneder i træk. Fuck
det var træls.

Men hvis udsugningsanlægget kører konstant er der måske mulighed for at det
kommer over grænsen. Bemærk, det skal være 85 dB ved din facade ellers er
der ingen kære mor.

Det du gør i praksis for at få målt støjen er at melde din mistanke til
miljøstyrelsen som forhåbenligt gider sende en mand der kan komme med sine
instrumenter. Held og lykke.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-07 13:43

Den 06-05-07 11.05 skrev Neuman følgende:

> Det er miljøstyrelsen som har med det at gøre. Jeg fandt et dokument her som
> beskriver 85 dB. Det synes jeg selv er forfærdelig højt

Jeg fandt kun denne side:
http://www.mst.dk/St%C3%B8j/St%C3%B8jgr%C3%A6nser/
hvor det fremgår, at grænsen for virksomheder er 40 dB (udsugningen
kører 24/7). I dette tilfælde er der dog ikke tale om en virksomhed, men
udsugningen i en beboelsesejendom. Nogen der ved, om det gør nogen
forskel?

> Bemærk, det skal være 85 dB ved din facade ellers er
> der ingen kære mor.

Udsugningen sidder på taget på min egen boligblok og kan tydeligt høres
via udluftskanalen i badeværelsen og på min terrasse. Jeg tror ikke, vi
kommer op på 40 dB , fordi lyden ikke går så meget nedad. Men jeg kan
forestille mig, at nabohusene i femte sals højde hører larmen mere
tydeligt (den er ret voldsom, når man går op på taget!). Nå, men jeg må
hellere sætte min lid til at kunne overtale ejerforeningen om at dæmpe
eller slukke udsugningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.