Hvornår har man købt medicin (skaffevare)
Fra : Jørgen

Dato : 01-05-07 16:47

Min mor døjer med svamp i mundhule/svælg.
Lægen har forsøgt med 2 forskellige pillepræparater, og har nu bestilt et
tredje præparat. Bestillingen er sket via en indtelefonereing fra lægen til
apoteket.
Præparatet var hverken på lager hos apoteket, eller hos apotekets
distributør, men er nu hjemkommet, og ligger klar til afhentning.

På apoteket hentede ekspedienten medicinen frem fra hylden til mig, og
sagde: "Det bliver kr. 6.840,-" - og denne pris er patientens andel. Da jeg
spurgte om ikke der skulle trækkes et eller andet fra var svaret "Jeg
(=ekspedienten) ved jo ikke, om lægen har søgt lægemiddelstyrelsen om
tilskud".

Deres edb-og dankortsystem var nede, så jeg kunne ikke komme til at betale,
og var nok også en kende handlingslammet. Jeg sagde at jeg jo så måtte
komme tilbage senere, og ekspedienten sagde indirekte, at nu havde de taget
det hjem på bestilling, så vi var nødt til at afhente det.

Så vidt jeg ved, har lægen aldrig talt om hvor meget medicinen kostede, og
jeg har bedt min mor om at tage en kontakt med sin læge i morgen for bl.a.
at tale om "price/performance". (Damen er 82 så ordene bliver noget
anderledes).

Det jeg funderet over er, hvornår har man har indgået en bindende
købsforpligtelse på receptmedicin, når første gang man hører om pris er ved
afhentning på apoteket? - og spiller det nogen rolle at medicinen er
specielt hjemtaget?

- jørgen

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-05-07 17:31

Jørgen skrev den 01-05-2007:
> [...]
> købsforpligtelse på receptmedicin, når første gang man hører om pris er ved
> afhentning på apoteket? - og spiller det nogen rolle at medicinen er

Selvom jeg ikke går ud fra at der er normalt på et apotek, kan du
undersøge, om de har en fortrydelsesret, har de det, er sagen ikke
længere (uanset at medicinen er bestilt hjem).

Man kunne overveje om der var tale om et fjernkøb (og at din mor derved
har en lovbestemt fortrydelsesret), da lægen, på vegne af din mor, jf.
mere herom senere, bestilte medicinen over telefonen. Dette må dog
afvises, idet I mødes fysisk i butikken for at afslutte handlen og
fordi apoteket ikke (går jeg ud fra), har et særligt system eller har
markedsført sig særligt med fjernsalg for øje.

Lægen der placerer bestillingen indgår en aftale med apoteket på vegne
af din mor. Man kan altså snakke om, at der foreligger et
fuldmagtsforhold. Din mor har givet lægen en stiltiende fuldmagt til at
binde hende. Du vil måske kunne påberåbe dig, at denne ikke omhandlede
medicin til flere tusind kr. Men ellers er udgangspunktet, at handlen
er afsluttet, når du bestiller varen.

Hvis jeg var dig, og du ikke ønsker medicinen, vil jeg sige til
apoteket, at det var lægen der bestilte medicinen, og at din mor ikke
havde accepteret at han kunne binde hende til et køb på flere tusinde
kroner.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-07 18:39

Christian Madsen skrev:

> [...]
> mere herom senere, bestilte medicinen over telefonen. Dette må dog
> afvises, idet I mødes fysisk i butikken for at afslutte handlen

Nej, ikke af den grund. Det er aftalens indgåelse der er
afgørende, ikke handelens fuldbyrdelse.

> og fordi apoteket ikke (går jeg ud fra), har et særligt system
> eller har markedsført sig særligt med fjernsalg for øje.

Kan det ikke diskuteres? Det er et led i deres normale handel at
lægen kan bestille varer over telefonen. Det er da fjernsalg.

Det er bare ikke en simpel forbrugerhandel fordi lægen jo er
erhvervsdrivende.

> [...]
> binde hende. Du vil måske kunne påberåbe dig, at denne ikke omhandlede
> medicin til flere tusind kr. Men ellers er udgangspunktet, at handlen

Hvis et erhvervsled formidler kontakten mellem en forbruger og et
firma, så er formidleren (også) ansvarlig for handelen. Er det
ikke rigtigt?

Kan man ikke sige at lægen har indgået en aftale med kunden hvor
der mangler en væsentlig oplysning, nemlig at prisen er horribel?

Det ville jeg også mene.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-05-07 19:09

Bertel Lund Hansen skrev den 01-05-2007:

> [...]
>
> Kan man ikke sige at lægen har indgået en aftale med kunden hvor
> der mangler en væsentlig oplysning, nemlig at prisen er horribel?

jeg vil ikke sige at lægen har indgået en aftale med kunden. Kunden har
igennem lægen indgået en aftale med apoteket.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-05-07 20:59

Christian Madsen <have@none.com> skrev:

> jeg vil ikke sige at lægen har indgået en aftale med kunden.
> Kunden har igennem lægen indgået en aftale med apoteket.

Det virker lidt fortænkt i mine ører, da man vist ikke rigtigt kan
kalde det en aftale når en læge udskriver medicin.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-05-07 21:02

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= skrev den 01-05-2007:

> Det virker lidt fortænkt i mine ører, da man vist ikke rigtigt kan
> kalde det en aftale når en læge udskriver medicin.

Han udskrev det vel ikke bare..? Han bestilte det på apoteket?
Hvis ikke det er en aftale, har spørgerens mor heller ikke pligt til at
købe det.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Holst

Dato : 01-05-07 21:30

Christian Madsen wrote:

> Han udskrev det vel ikke bare..? Han bestilte det på apoteket?
> Hvis ikke det er en aftale, har spørgerens mor heller ikke pligt til at
> købe det.

Han har sandsynligvis udskrevet en recept på medicinen til damen, og på
hendes foranledning har han overført den til det lokale apotek.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-05-07 21:35

Holst skrev den 01-05-2007:

> Han har sandsynligvis udskrevet en recept på medicinen til damen, og på
> hendes foranledning har han overført den til det lokale apotek.

Ja, så har han vel også bestilt det på vegne af hende?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-05-07 22:51

Christian Madsen skrev:

> Ja, så har han vel også bestilt det på vegne af hende?

Om der er indgået en aftale eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men med
hensyn til spørgsmålet om evt. fjernsalg og deraf følgende
fortrydelsesret; fortrydelsesretten gælder ikke for lægemidler. Dermed
er det spørgsmål i praksis irrelevant.

Fra : Christian Madsen

Dato : 01-05-07 22:58

Jonas Kofod skrev den 01-05-2007:

> [...]
> til spørgsmålet om evt. fjernsalg og deraf følgende fortrydelsesret;
> fortrydelsesretten gælder ikke for lægemidler. Dermed er det spørgsmål i

Det var jeg ikke klar over. Har du en henvisning?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Holst

Dato : 02-05-07 06:59

Christian Madsen wrote:

> Det var jeg ikke klar over. Har du en henvisning?

Det var jeg heller ikke klar over. Tror ikke det er rigtigt. Har forsøgt
at finde frem til det, men det er ikke lykkedes.

Medicinskab.dk påstår dog, at der ikke er returret på medicin, men det
passer sikkert ikke:

http://www.medicinskab.dk/information.php?info_id=1

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-05-07 10:04

> [...]
> at finde frem til det, men det er ikke lykkedes.
>
> Medicinskab.dk påstår dog, at der ikke er returret på medicin, men det

Lægemiddelstyrelsen henviser i en rapport (2004) til forbrugerstyrelsens
holdning, der siger at medicin er omfattet af returret. Men der er ingen
retspraksis:

Receptpligtig medicin er individuelt ordineret efter den enkelte forbrugers
behov. Selve produktet, lægemidler, er derimod industrielt masseproduceret
og kan benyttes af andre med samme behov. Forbrugerstyrelsen mener på den
baggrund, at lægemidler - receptpligtige eller ej - er omfattet af reglen om
fortrydelsesret. På nuværende tidspunkt foreligger der endnu ingen
retspraksis vedrørende internethandel med lægemidler.

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/publikationer/netpub/rapporter/rapport1/html/chapter03.htm

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-05-07 11:18

Morten Jensen skrev den 02-05-2007:

> [...]
> fortrydelsesret. På nuværende tidspunkt foreligger der endnu ingen
> retspraksis vedrørende internethandel med lægemidler.

Okay, jeg kunne heller ikke se hvorfor det ikke skulle være omfattet.
Men det kunne selvfølgelig ikke udelukkes.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-05-07 12:57

Morten Jensen <mj89@mail.dk> wrote:

> [...]
> fortrydelsesret. På nuværende tidspunkt foreligger der endnu ingen
> retspraksis vedrørende internethandel med lægemidler.

Ligger der så heri en implicit forventning om at leverandøren bør
adskille tjenesteydelsen, kontrol af recept etc, fra medicinprisen?

Flemming Rubini

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-05-07 20:56

Christian Madsen skrev:

> Det var jeg ikke klar over. Har du en henvisning?

De andre har svaret, Der er ingen retspraksis, men apotekerne kører
efter den linie. Dermed er der ikke rigtigt noget at komme efter i
praksis med fortrydelsesret.

Om det er fordi medicin er specialtilpasset ved recept - eller grundet
medicin aldrig må komme tilbage i salg efter det har forladt apoteket
(og derved ikke kan returneres i samme stand) ved jeg ikke. Men
apotekerne gør som de gør.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-07 17:57

Christian Madsen <have@none.com> skrev:

> Han udskrev det vel ikke bare..?

Spørger din læge dig om han skal udskrive en given medicintype til dig?
Og om han i det hele taget skal gøre det?

> Han bestilte det på apoteket?

Ja.

> Hvis ikke det er en aftale, har spørgerens mor heller ikke pligt
> til at købe det.

Naturligvis ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-07 19:00

Morten Bjergstrøm skrev:

> Spørger din læge dig om han skal udskrive en given medicintype til dig?
> Og om han i det hele taget skal gøre det?

Min læge spurgte mig for nylig om jeg ville have et
originalpræparat til 785 kr. eller et kopipræparat magen til til
85 kr. Hele processen var en samtale hvor jeg nemt kunne træffe
beslutninger selv og f.eks. have sagt at jeg ikke ville have
medicin overhovedet.

Hvis et præparat koster mange penge, er det indlysende at lægen
har pligt til at spørge. Der er folk i Danmark der ikke kan
undvære 6'000 kr.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-05-07 22:00

Morten ?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m= skrev den 02-05-2007:

> Spørger din læge dig om han skal udskrive en given medicintype til dig?
> Og om han i det hele taget skal gøre det?

Lægen siger at hun vil gøre det, og jeg forbeholder mig da retten til
at sige nej tak. Jeg har dog aldrig haft brug for dyr medicin, og jeg
følger naturligvis altid lægens råd.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-07 20:55

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> Min læge spurgte mig for nylig om jeg ville have et
> originalpræparat til 785 kr. eller et kopipræparat magen til til
> 85 kr.

Apoteket er vist også generelt forpligtet til at tilbyde det billigste
præparat med samme virkning.

> Hele processen var en samtale hvor jeg nemt kunne træffe
> beslutninger selv og f.eks. have sagt at jeg ikke ville have
> medicin overhovedet.

Din læges fremgangsmåde lyder som den helt rigtige og sådan det burde
være generelt. Det er desværre ikke min opfattelse, at det er sådan.
Personligt har mit medicinbehov dog været meget begrænset.

> Hvis et præparat koster mange penge, er det indlysende at lægen
> har pligt til at spørge. Der er folk i Danmark der ikke kan
> undvære 6'000 kr.

Lige netop.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-07 21:19

Jonas Kofod <news@jlkofod.dk> skrev:

> [...]
> forladt apoteket (og derved ikke kan returneres i samme stand) ved
> jeg ikke. Men apotekerne gør som de gør.

Lige indtil de får en over næsen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-05-07 21:26

Morten Bjergstrøm skrev:

> Lige indtil de får en over næsen.

Ja, nogle gange er det fra de sider hvor man forventer størst pli at de
i virkeligheden tager sig unfair friheder. Enten er det forbi denne
agtelse virker som en sovepude eller en kilde til arrogance.
Apotekerne oplevede jo det samme da de blev testet af Fødevarestyrelsen
og man fandt at de ikke fattede en pind hvad angår hverken fødevare
eller naturlægemiddel og kosttilskuds lovgivning.

Men som sagt oprindeligt - i praksis kommer man nok ikke langt i denne
sag ved at kræve fortrydelsesret.

Fra : Morten Jensen

Dato : 03-05-07 01:37

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Men som sagt oprindeligt - i praksis kommer man nok ikke langt i denne sag
> ved at kræve fortrydelsesret.

Gør man ikke det alligevel? Jørgen kan jo bare gå ned på apoteket og henvise
til forbrugerstyrelsen/lægemiddelstyrelsens opfattelse. De kan vel kun
tvinge ham til at betale gennem en retssag.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 03-05-07 08:42

Morten Jensen skrev:
> [...]
> til forbrugerstyrelsen/lægemiddelstyrelsens opfattelse. De kan vel kun
> tvinge ham til at betale gennem en retssag.

Det er det samme som at nægte modtagelse af varen og så efterfølgende
lade det være op til apoteket at søge deres retskrav gennem en domstol -
det er ikke nødvendigvis det samme som anvendelse af fortrydelsesret.
Du kan så tænke forskellen er den samme - om man kalder det ikke at
afhente eller bruge sin fortrydelsesret. Men i princippet, hvis du
vælger at kalde det fortrydelsesret, skulle det være muligt, ikke alene
at undlade afhentning, men osse at afhente betale og senere fortryde.
Det kan man ikke (i praksis) og derfor er det vigtigt ikke at kalde det
fortrydelsesret.

Fra : Jørgen

Dato : 02-05-07 19:38

Jørgen wrote:

> [...]
> købsforpligtelse på receptmedicin, når første gang man hører om pris er
> ved afhentning på apoteket? - og spiller det nogen rolle at medicinen er

Tak for en masse gode svar.

Jeg fik en opringning fra min mor, efter hun havde været hos lægen, og vist
ham kopi af sedlen med pris og præparatnavn.
Hun refererede hans reaktion som: "Jamen det er jo mixtur, det her jeg
aldrig bestilt. Bare lad være med at afhente det, så skal de lade det gå
retur til apoteket. Det har de pligt til med al uafhentet medicin".
Måske han siger "lade gå retur", fordi det lokale udleveringssted ikke er et
rigtigt apotek.

Jeg bryder mig ikke om, bare at lade som ingenting, og trods alt ligger det
på apoteket hendes CPR nummer.
I løbet af bededagsferien vil jeg forsøge at få kortlagt hvad der er hentet
hvornår, for jeg er utryg ved at apoteket tror de har en ordre på noget som
lægen siger han ikke har bestilt. (Måske apoteket bånder telefoniske
recepter.)
Hun får forskelligt medicin, og min søster har også været i byen for at
hente apoteksvarer.

- jørgen

Fra : L.Støvring

Dato : 02-05-07 23:01

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> recepter.)
> Hun får forskelligt medicin, og min søster har også været i byen for at

Der er jo også det aspekt at ingen betaler mere end 15% af medicinprisen,
når man sammenlagt indenfor det seneste "medicin-år" har købt for 2730,- kr
receptpligtig, tilskudsberettiget medicin. Og moderens alder taget i
betragtning må hun være folkepensionist, og dermed måske tilmed berettiget
til tilskud iht. medicinkort ( helbredstillæg )?
Om medicinen så er tilskudsberettiget kan vi ikke vide, da vi ikke kender
præparatet - men mon ikke det er?!

Så selvom det alligevel vil være en forholdsvis stor egenbetaling, kan
beløbet dog ikke overstige max. ca. 900,- kr. for den ordinerede medicin.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 03-05-07 07:20

L.Støvring wrote:

> Så selvom det alligevel vil være en forholdsvis stor egenbetaling, kan
> beløbet dog ikke overstige max. ca. 900,- kr. for den ordinerede medicin.

Øh ... hvordan kommer du frem til det?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-05-07 08:00

> Øh ... hvordan kommer du frem til det?

Regning. Prisen var 6.500 kr, 15% er omkring 900.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 03-05-07 08:31

Maria Frederiksen wrote:

> Regning. Prisen var 6.500 kr, 15% er omkring 900.

Nåh, sådan at forstå. Men så ville apoteket jo aldrig sige, at det
kostede 6.500 kr., hvis kunden kun skulle lægge de 900 kr. De 6.500 kr.
er kundens andel deraf, og såfremt der er noget tilskud, må de 6.500 kr.
derfor udgøre de 15 % af det egentlige pris.

Skulle jeg mene.

Fra : L.Støvring

Dato : 03-05-07 09:47

> [...]
> 6.500 kr., hvis kunden kun skulle lægge de 900 kr. De 6.500 kr. er kundens
> andel deraf, og såfremt der er noget tilskud, må de 6.500 kr. derfor

Så er vi der i debatten, hvor jeg godt kunne tænke mig at vide hvilken
medicin det drejer sig om, for så er det et helt ekstremt dyrt præparat!?

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 03-05-07 10:25

L.Støvring wrote:

> Så er vi der i debatten, hvor jeg godt kunne tænke mig at vide hvilken
> medicin det drejer sig om, for så er det et helt ekstremt dyrt præparat!?

Ja, det kunne være interessant at vide. Men når OP skriver:

"Det bliver kr. 6.840,-" - og denne pris er patientens andel.

så tyder noget jo på, at eventuelle tilskud allerede er fratrukket.

Fra : Ditte H

Dato : 03-05-07 19:41

> [...]
>
> Så selvom det alligevel vil være en forholdsvis stor egenbetaling, kan
> beløbet dog ikke overstige max. ca. 900,- kr. for den ordinerede medicin.

Hej

Præparatet er ikke tilskudsberettiget, da apoteket siger, at de ikke ved, om
der er søgt tilskud ved lægemiddelstyrrelsen.
Uden tilskud fra lægemiddelstyrrelsen, er det at betale fuld pris.
Hvis der bliver søgt tilskud, fåes det somregel med tilbagevirkende kraft,
en ringe trøst, når der skal betales 6000 kr her og nu.

Hilsen Ditte
Farmakonomelev