Erstatning fra staten ?
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 10:16

Hejsa,

For ca1½ år siden blev en gut dømt til at betale mig 8500,- pga han havde
stjålet min knallert. Problemet er at han kort efter er flyttet til UK(hans
familie bor derover - det blev nævnt i retten), uden at efterlade adresse.
Jeg har prøvet at opspore ham derovre men uden held.

Er det bare øv for mig eller er der mulighed for at få erstatning fra staten
eller nogen andre? Hvis ja, hvor skal man henvende sig ?

På forhånd tak

Christian Holst

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-04-07 13:10

"Christian Holst - 3650" <poppe AT easyfrag DOT denmark> skrev i en
meddelelse news:463310d2$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Er det bare øv for mig eller er der mulighed for at få erstatning fra
> staten eller nogen andre? Hvis ja, hvor skal man henvende sig ?

Det offentlige indtræder ikke i skadevolders erstatningspligt i sådanne
tilfælde. Derfor er svaret nej. Du har et erstatningskrav mod din
skadevolder - og ikke mod det offentlige.

/Karina

Fra : Codexx

Dato : 28-04-07 14:15

Karina og Christian wrote:
> [...]
> sådanne tilfælde. Derfor er svaret nej. Du har et erstatningskrav mod
> din skadevolder - og ikke mod det offentlige.

Se dog § 3 i Offererstatningsloven:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2004/0068829.htm

/Bacher

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-04-07 14:57

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> Se dog § 3 i Offererstatningsloven:
> http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2004/0068829.htm

Bestemmelsen handler om tingsskade, der forvoldes af personer, der er
tvangsindlagt, indsat i fængsel m.v.

Hvorfor er den bestemmelse relevant at nævne i denne sammenhæng?

/Karina

Fra : Codexx

Dato : 28-04-07 15:08

Karina og Christian wrote:
> [...]
> tvangsindlagt, indsat i fængsel m.v.
>
> Hvorfor er den bestemmelse relevant at nævne i denne sammenhæng?

Jeg ville blot pointere at der altså er undtagelser til hovedreglen, så man
i visse tilfælde /kan/ rette sit krav mod staten. Loven kan umidlbart ikke
bruges i det konkrete tilfælde.

/Bacher

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-04-07 15:17

> Karina og Christian wrote:>

> Jeg ville blot pointere at der altså er undtagelser til hovedreglen, så
> man i visse tilfælde /kan/ rette sit krav mod staten. Loven kan umidlbart
> ikke bruges i det konkrete tilfælde.

Jeg er enig. Af samme årsag skrev jeg også indledningsvist, at det
offentlige ikke indtræder i skadevolders erstatningspligt i *sådanne
tilfælde*. I øvrigt er bestemmelsen i § 3 i offererstatningsloven ikke den
eneste bestemmelse i offererstatningsloven, der beskriver en
indtrædelsespligt for det offentlige i skadevolders erstatningspligt. § 3.

/Karina

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 17:37

> Det offentlige indtræder ikke i skadevolders erstatningspligt i sådanne
> tilfælde. Derfor er svaret nej. Du har et erstatningskrav mod din
> skadevolder - og ikke mod det offentlige.

Jamen stort øv, så må jeg håbe arbejdet snart sender mig til UK igen og jeg
tilfældigt ser ham - eller også skulle jeg bruge min nødplan at ringe til
samtlige "Jittla" i UK, og håbe en af dem er i familie med min Jittla

Christian Holst