Aflønning af stikkere under besættelsen?
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 24-04-07 22:32

I gruppen dk.videnskab.historie spørger en person:
> Blev stikkere under besættelsen betalt for at angive mennesker,
> i så fald hvor meget?

Ved I her i gruppen om der eventuelt - i retssager mod stikkere efter
besættelsen - er blevet afklaret ud fra hvilke motiver de begik deres
stikkeri?

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Codexx

Dato : 24-04-07 23:02

Poul Erik Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Ved I her i gruppen om der eventuelt - i retssager mod stikkere efter
> besættelsen - er blevet afklaret ud fra hvilke motiver de begik deres

Næh, men jeg ved hvor du kan finde ud af det. Du skal på biblioteket finde
de gamle læder-indbundne udgaver af Ugeskrift for Retsvæsen fra 1945-49.
Her findes en stor række domme fra retsopgøret efter besættelsen. Der findes
også fyldig litteratur om emnet.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-04-07 00:11

Codexx skrev den 25-04-2007:

> [...]
> findes en stor række domme fra retsopgøret efter besættelsen. Der findes også

Dette er faktisk et af emnerne der kan vælges i mit forestående
bachelorprojekt (selvom det "kun" er min 3. prioritet). I oplæget er
nævnt dommen: UfR 1947.1040 HD - den er måske værd at kigge på.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-04-07 23:11

On Tue, 24 Apr 2007 23:32:05 +0200, Poul Erik Jørgensen wrote:

> [...]

> Ved I her i gruppen om der eventuelt - i retssager mod stikkere efter
> besættelsen - er blevet afklaret ud fra hvilke motiver de begik deres

Hvis du vil have primærkilder og detaljer, skal du nok snarest til

Niels Alkil (red): Besættelsestidens Fakta : dokumentarisk Haandbog med
Henblik paa Lovene af 1945 om landsskadelig Virksomhed m.v., 1945ff, fl.
bind med bilag

Ellers:

Det er sædvanligt at efterretningstjenester honorerer oplysninger,
antagelig særligt for en besættelsesmagts efterretningstjeneste.

Jørgen Hæstrup m.fl. (red.): Besættelsen 1940-45. Politik, modstand,
befrielse. Politiken 1979. S. 232f (Henning Poulsen):

"Nogle stikkere var organiseret i særlige grupper, som f.eks.
Schalburgkorpsets E.T. Andre havde en individuel aftale med tysk politi,
som enten honorerede de enkelte oplysninger eller udbetalte et fast - stor
eller lille - månedligt vederlag".

Indtil aug. 1943 var anmeldelse til dansk politi borgerpligt og blev fulgt
op.

http://huse-i-naestved.dk