Hænger man på bindende aftaler ved ophør a~
Fra : Morten

Dato : 24-04-07 09:38

Hej

2 personer har et Intersentskab (I/S) sammen, og indgår en aftale som er
bindende f.eks. 12 måneder.

Efter 6 måneder afmelder man firmaet som ophører ifølge CVR registret.

Jeg er af den opfattelse at man personligt (da det var personligt ejet)
hænger på eventuelt ubetalte regninger - men hænger man også på aftalen, og
er man nød til personligt at betale 6 måneder frem fordi aftalen er
bindende?

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 24-04-07 10:58

On 24 Apr, 09:37, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> hænger på eventuelt ubetalte regninger - men hænger man også på aftalen, og
> er man nød til personligt at betale 6 måneder frem fordi aftalen er

Enig.

Hvis firmaets "afmeldelse" af aftalen er misligholdelse (hvilket det
jo nok er, når du siger at aftalen var bindende i 12 måneder), så vil
modparten kunne rette pengekravet mod begge interessenter, der jo
hæfter solidarisk over for krav mod I/S'et.

Fra : Morten

Dato : 24-04-07 11:07

<xxxfoo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>modparten kunne rette pengekravet mod begge interessenter, der jo
>hæfter solidarisk over for krav mod I/S'et.

Det er jo ikke selve aftalen der afmeldes, det er selve firmaet - altså
Intersentskabet.

Burde en aftale ikke automatisk blive opsagt når firmaet der har indgået den
lukker - også selvom det er personligt ejet?

Fra : per christoffersen

Dato : 24-04-07 11:40

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Burde en aftale ikke automatisk blive opsagt når firmaet der har indgået
> den
> lukker - også selvom det er personligt ejet?

Ikke ved et I/S eller anden personligt drevet virksomhed.
Her hæfter indehaverne personligt for aftaler.

Man kan i øvrigt heller ikke slippe uden om indgåede aftaler ved at lukke et
firma.
Selv et Aps eller AS er forpligtigede til at opfylde deres aftale, hvis de
lukker.
Her er der dog ikke nogen personlige hæftelser, og en evt. kreditor må hente
pengene i konkursboet.

/Per

Fra : xxxfoo@gmail.com

Dato : 24-04-07 11:48

On 24 Apr, 11:07, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

[klip]

> Burde en aftale ikke automatisk blive opsagt når firmaet der har indgået den
> lukker - også selvom det er personligt ejet?

Aftalen misligholdes ikke i og med interessentskabet afmeldes fra et
eller andet register. Efter min mening er selskabet stadig et civilt
retssubjekt med selvstændig retsevne, og så længe penge fortsat
indbetales opstår der ingen misligholdelsesvirkninger.

Selskabet ophører først i og med interessenterne indgår aftale herom.
Hvis interessenterne ifm. "likvidationen" henlægger en reserve mhp.
opfyldelse af eksisterende kreditorer, så mener jeg dog heller ikke,
der indtræder nogen misligholdelsesvirkninger.

Det er selvfølgelig en noget teoretisk sondring, idet pengekravet,
straks ved en eventuel misligholdelse kan rettes mod samtlige
tidligere interessenter.