regning tidsfrist
Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 20-04-07 08:31

Er der nogen tidsfridst for at sende en regning.

Vi sad nogle stykker og talte om tidsfrister for regninger.

Hvornår skal man senest sende en regning, for noget arbejde man har udført ?

Må man foreksempel godt sende en regning efter 1-2 år ?

Håber der er nogle der kan afklare vores spørgsmål

Anita

Fra : Jubii

Dato : 20-04-07 10:40

"Søren & Anita Andersen" <info@torsted-hundepension.dk> skrev i en
meddelelse news:46286c0b$0$872$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er der nogen tidsfridst for at sende en regning.

Ja

> [...]
> ?
>
> Må man foreksempel godt sende en regning efter 1-2 år ?

Ja.

> Håber der er nogle der kan afklare vores spørgsmål
>
> Anita

Der er ingen lov der direkte handler om hvornår en regning skal sendes, men
der er en Forældelsesloven af 1908,
som bla.a. siger noget om forældelse og den almindelige forældelse er 20 år.
ellers er det kun 5 år, alt efter omstændighederne.

Den normale juridiske definition af forældelse er, at " forløbet af et
bestemt tidsrum bringer fordringen til ophør, når den ikke holdes i kraft
ved dertil egnede handlinger af kreditor eller debitor", jfr. Karnovs note 1
til DL 5-14-4. Eksempelvis vil det betyde, at hvis en kreditor ikke gør en
fordring omfattet af Forældelsesloven af 1908 gældende indenfor 5 år, vil
den ikke længere bestå.

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 20-04-07 17:01

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en fordring omfattet af Forældelsesloven af 1908 gældende indenfor 5 år,

Skal det forståes sådan, at jeg godt kan sende en regning, til en, op til 5
år efter at jeg har udført arbejdet ?

Anita

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 20-04-07 19:54

Søren & Anita Andersen wrote:
> Skal det forståes sådan, at jeg godt kan sende en regning, til en, op til 5
> år efter at jeg har udført arbejdet ?

Ja

mvh
johan

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-04-07 15:42

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]

Ikke nødvendigvis. Forældelsesreglerne suppleres af dansk rets almindelige
passivitetsbetragtninger.

/Karina

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 22-04-07 11:46

Hvad betyder det passivitetsbetragtninger ??

Anita

Fra : Jubii

Dato : 22-04-07 13:41

"Søren & Anita Andersen" <info@torsted-hundepension.dk> skrev i en
meddelelse news:462b3c93$0$883$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad betyder det passivitetsbetragtninger ??

Hvis vi sammenligner med forældelsesloven af 1908 så vil en kreditor der er
passiv i 5 år, d.v.s. undlader at kræve debitor for den ydelse debitor
skylder, miste retten til at kræve og få ydelsen.

Skulle retsvæsenet have generelle regler om passivitet må det fremgå af de
love det vedrører.
F.eks. har lejeloven en passivitetsregel der siger, at hvis en udlejer ikke
har gjort et krav på flyttevedligeholdelse gældende inden 14 dage efter
lejerens faktiske fraflytning af lejemålet, mister han retten til at kræve
beløbet.
Der er en tilsvarende bestemmelse i den almene lejelov.

Der står ikke direkte i loven at det skyldes passivitet, det må man tænke
sig til ud fra teksten og virkning deraf. (man tolker passivitet)

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-04-07 14:40

"Søren & Anita Andersen" <info@torsted-hundepension.dk> skrev i en
meddelelse news:462b3c93$0$883$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad betyder det passivitetsbetragtninger ??
>
> Anita

Hejsa Anita

Passivitet er et udtryk for, at en kreditor i visse tilfælde kan tabe sit
krav tidligere end den frist, der står i loven, f.eks. tidligere end de 5
år, der fremgår af 1908-loven.

Der er altså forskel på forældelse og passivitet. Passivitet er det, der
kaldes en retsgrundsætning, og gælder ved siden af lovgivningen.

Hvad det nærmere indhold af denne passivitetsgrundsætning er, kan man ikke
definere helt præcist. Men som nævnt betyder den, at en kreditor i visse
tilfælde ved at forholde sig passivt kan risikere at miste et krav, som
ellers først forældes efter 5 eller 20 år.

Derfor er svaret til dit oprindelige spørgsmål, at en kreditor ikke i alle
tilfælde blot kan vente med at sende en regning, når der er gået 5 år og så
forvente, at kravet stadig består. Det kan være bortfaldet som følge af
passivitet.

/Karina

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-04-07 15:23

Karina og Christian skrev:
> [...]
> forvente, at kravet stadig består. Det kan være bortfaldet som følge af

Hvorledes har det indflydelse på bestridte påkrav og man ikke hører
noget fra inkasso efter at man beder dem om at tage sagen i retten hvis
de vil afklare stridsspørgsmålet?

Fra : Jubii

Dato : 23-04-07 20:31

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorledes har det indflydelse på bestridte påkrav og man ikke hører noget
> fra inkasso efter at man beder dem om at tage sagen i retten hvis de vil
> afklare stridsspørgsmålet?

Jeg tror ikke at påkrav efterfulgt af bestridning kan pågå i mere end 5 år
uden at kreditor mister retten til ydelsen der kræves, fordi passiviteten
her består i at kreditor ikke går til retten med kravet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-04-07 21:23

Jubii skrev:
> [...]
> uden at kreditor mister retten til ydelsen der kræves, fordi passiviteten
> her består i at kreditor ikke går til retten med kravet.

Jo, det skal nok passe. Jeg tænker måske osse at fristen kunne være
endnu lavere end 5 års grænsen. Hvis man har en retslig tvist ville jeg
syntes det var lidt i overkanten at vente 5 år med at smide en stævning
for retten.