Briank wrote:
> Hvis jeg har modtaget en regning på et webhotel på 135 kr + en rykker på 100
> kr, den oprindelige regning må være forsvundet i posten undervejs.
>
> Men nu står jeg så med en regning på 235 kr - jeg har nu opsagt webhotelet,
> betalt 135 kr, sendt en mail til dem om at jeg ikke vil betale de 100 kr.
>
> Deres svar er at de ikke vil kreditere de 100 kr og at de har sendt "sagen"
> til Intrum (hvem er intrum?)
>
> Kan de forfølge de 100 kr i rykkergebyr? Når jeg har betalt selve
> "hovedstolen" på de 135 kr?
Ja, det kan de. Du har jo ikke betalt den oprindelige regning (flere
webhoteller fremsender disse i henhold til betingelserne pr. mail),
hvorfor de har sendt en rykker og pålagt et rykkergebyr. Dette
rykkergebyr har du også pligt til at betale.
Så skynd du dig at betale disse 100 kr.
Se eventuelt her:
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/rykkergebyr
hvor Tiscali modtager en krav, men i første omgang undlader at betale
beløbet til vedkommende. Dernæst sendes en rykker. Så betaler Tiscali
"hovedstolen", men undlader at betale rykkergebyret. Hernæst sendes
rykker 2 og rykker 3, og i sidst ende ryger den til stævning. Omsider
kommer Tiscalis advokat ind i billedet og sørger for, at Tiscali også
betaler de skyldige rykkergebyrer.