Hvem styrer afdødes bo?
Fra : Jens Nissen

Dato : 18-04-07 10:02

A var gift med B og de har to børn. A blev alvorligt syg og B ville skilles.
Det blev de så og B flyttede med børnene.
Kort efter dør A og B bliver pludselig den sørgende enke. Børnene skal arve
fra A, men hvem skal passe på A's ting og sørge for at der ikke forsvinder
noget før boet gøres op? Nok er B værge for børnene, som vel arver, men
samtidigt virker det absurd at personen først forlader A og derefter
returnerer og skal være den der bestyrer boet. Kan det ikke være en hvilken
som helst person i familien, blot børnenes interesser varetages?

Fra : Jubii

Dato : 18-04-07 10:31

"Jens Nissen" <a@b.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter returnerer og skal være den der bestyrer boet. Kan det ikke være
> en hvilken som helst person i familien, blot børnenes interesser

Bobestyrer udpeges af skifteretten, og normalt er det en advokat. Der kan så
i visse boudlæg ansøges om at en bestemt person bliver bobestyrer.
Snak hellere med skifteretten, da oplysninger om boet skal være mere præcis
for at få et svar her.

Fra : per christoffersen

Dato : 18-04-07 10:58

> [...]
> derefter returnerer og skal være den der bestyrer boet. Kan det ikke være
> en hvilken som helst person i familien, blot børnenes interesser

Hvem der skal passe på A's ting mens boet gøres klar til skifte er klart
nok:
Skifteloven:
§ 8. Indtil beslutning om boets behandlingsmåde er truffet, påhviler det
enhver, der er i besiddelse af den afdødes aktiver, at opbevare disse på
betryggende måde. Kan opbevaringen ikke ske uden væsentlige ulemper eller
omkostninger, fritager skifteretten den pågældende for pligten.

Hvad der herefter skal sek afhænger af skiftemåden.

Da det ser ud som om, at der er flere arvinger en børnene vil det kunne ske
som et privat skifte. Ved privat skifte udpeges en bestyrer iblandt
arvingerne, og denne bestyrer kan ikke være en værge (det udelukker altså
B).

Det kan også ende med en proffessionel bobestyrer (Skifte med bobestyrer).
Bobestyreren er en advokat der af skifteretten er udpeget til at kunne
varetage denne opgave.

B kan altså ikke blive bestyrer af boet i nogen af disse situationer.

B er dog stadig værge for børnene og skal varetage deres interesser overfor
boet. En evt. kontant arv er stadig børnenes og vil, ihvertfald hvis den er
af en vis størrelse, skulle hensættes på en konto til børnene selv kan
disponere over den.

I kan trygt tale med skifteretten om dette, - de kender til alle situationer
ifbm. dødsfald, og som jeg har oplevet det, er de også til at tale med.

/Per