/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvordan forholder man sig her?
Fra : Anders


Dato : 16-04-07 21:17

Jeg er lige blevet kontaktet af en fyr, som har set nogle billeder af
noget udstyr, jeg har, på nettet. Han er faldet over min kasse/kuffert
til udstyret.

Han havde en lignende kasse, som blev stjålet sommeren 2005 i Århus.

Jeg købte kassen brugt (vinteren 2006) på nettet (handlede personligt)
med en fyr, som selv havde købt den brugt af en.

Hvad gør man lige, hvis det nu er hans stjålne kasse, der pludselig er
dukket op? Vi bor vidt forskellige steder i landet, og kassen er ret
stor og meget tung (nok for tung til at PostDK vil have noget med den at
gøre).

Måske et underligt spørgsmål, men har han krav på at få den tilbage (er
ikke sikker på, at han har meldt den stjålet - men dette skal
selvfølgelig checkes)? Og kan jeg få fingrene i klemme ved at have købt den?

Mvh
Anders

 
 
Codexx (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 16-04-07 21:56

Anders wrote:
> Jeg er lige blevet kontaktet af en fyr, som har set nogle billeder af
> noget udstyr, jeg har, på nettet. Han er faldet over min kasse/kuffert
> til udstyret.
>
> Han havde en lignende kasse, som blev stjålet sommeren 2005 i Århus.
>
> Jeg købte kassen brugt (vinteren 2006) på nettet (handlede personligt)
> med en fyr, som selv havde købt den brugt af en.
>
> Hvad gør man lige, hvis det nu er hans stjålne kasse, der pludselig er
> dukket op? Vi bor vidt forskellige steder i landet, og kassen er ret
> stor og meget tung (nok for tung til at PostDK vil have noget med den
> at gøre).

Hentyder du til hvem der evt. skal bære omkostningerne ved at returnere den?
Det ved jeg faktisk ikke...

> Måske et underligt spørgsmål, men har han krav på at få den tilbage
> (er ikke sikker på, at han har meldt den stjålet - men dette skal
> selvfølgelig checkes)? Og kan jeg få fingrene i klemme ved at have
> købt den?

Han har som altovervejende hovedregel krav på at få genstanden tilbage, jf.
princippet i Danske Lov 6-17-5, også selvom du var i god tro. Han bærer dog
bevisbyrden for at genstanden vitterligt tilhør(t)e ham, samt at den er
stjålet. Det forhold at han ikke har politianmeldt tyveriet kan ikke i sig
selv afskære ham retten til genstandene, han skal derudover have optrådt med
betydelig uforsigtighed jf. Swane-dommen U.1975.381/2H. Du kan kræve
skadeserstatning af din sælger (og tyven, hvis man kan finde ham) med
hjemmel i Købeloven § 59, også selvom din sælger var i god tro.

Du kan kun dømmes for hæleri hvis du har optrådt groft uagtsomt ved købet af
genstanden.

/Bacher



Kim2000 (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 16-04-07 22:10


"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4623e310$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anders wrote:
>> Jeg er lige blevet kontaktet af en fyr, som har set nogle billeder af
>> noget udstyr, jeg har, på nettet. Han er faldet over min kasse/kuffert
>> til udstyret.
>>
>> Han havde en lignende kasse, som blev stjålet sommeren 2005 i Århus.
>>
>> Jeg købte kassen brugt (vinteren 2006) på nettet (handlede personligt)
>> med en fyr, som selv havde købt den brugt af en.
>>
>> Hvad gør man lige, hvis det nu er hans stjålne kasse, der pludselig er
>> dukket op? Vi bor vidt forskellige steder i landet, og kassen er ret
>> stor og meget tung (nok for tung til at PostDK vil have noget med den
>> at gøre).
>
> Hentyder du til hvem der evt. skal bære omkostningerne ved at returnere
> den? Det ved jeg faktisk ikke...
>
>> Måske et underligt spørgsmål, men har han krav på at få den tilbage
>> (er ikke sikker på, at han har meldt den stjålet - men dette skal
>> selvfølgelig checkes)? Og kan jeg få fingrene i klemme ved at have
>> købt den?
>
> Han har som altovervejende hovedregel krav på at få genstanden tilbage,
> jf. princippet i Danske Lov 6-17-5, også selvom du var i god tro. Han
> bærer dog bevisbyrden for at genstanden vitterligt tilhør(t)e ham, samt at
> den er stjålet. Det forhold at han ikke har politianmeldt tyveriet kan
> ikke i sig selv afskære ham retten til genstandene, han skal derudover
> have optrådt med betydelig uforsigtighed jf. Swane-dommen U.1975.381/2H.
> Du kan kræve skadeserstatning af din sælger (og tyven, hvis man kan finde
> ham) med hjemmel i Købeloven § 59, også selvom din sælger var i god tro.
>
> Du kan kun dømmes for hæleri hvis du har optrådt groft uagtsomt ved købet
> af genstanden.
>

Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.
mvh
Kim



John (16-04-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 16-04-07 22:21


Kim2000 formulerede:

> Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
> forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.

Og det kan man vel ikke få hvis ikke tyveriet
er anmeldt til politiet.



Martin M. Pedersen (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin M. Pedersen


Dato : 18-04-07 16:16

John wrote:
> Kim2000 formulerede:
>
>> Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
>> forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.
>
> Og det kan man vel ikke få hvis ikke tyveriet
> er anmeldt til politiet.
>
>

Jo da.

/Martin

per christoffersen (18-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 18-04-07 16:48


"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46263656$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> John wrote:
>> Kim2000 formulerede:
>>
>>> Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
>>> forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.
>>
>> Og det kan man vel ikke få hvis ikke tyveriet
>> er anmeldt til politiet.
>>
>>
>
> Jo da.

Hvilket forsikringsselskab udbetaler erstatning for tyveri, der ikke er
anmeldt til politiet?

/Per



Jesper Juul (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 18-04-07 20:26

per christoffersen skrev:
> "Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46263656$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> John wrote:
>>> Kim2000 formulerede:
>>>
>>>> Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
>>>> forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.
>>> Og det kan man vel ikke få hvis ikke tyveriet
>>> er anmeldt til politiet.
>>>
>>>
>> Jo da.
>
> Hvilket forsikringsselskab udbetaler erstatning for tyveri, der ikke er
> anmeldt til politiet?
>
> /Per
>
>

Bl.a Lærerstandens Brandforsikring

Anders (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 18-04-07 21:31

Jesper Juul skrev:
> Bl.a Lærerstandens Brandforsikring

Nu er de jo også så dyre, at man burde få noget godt for sine penge!

Anders

Jesper Juul (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 19-04-07 08:21

Anders skrev:
> Jesper Juul skrev:
>> Bl.a Lærerstandens Brandforsikring
>
> Nu er de jo også så dyre, at man burde få noget godt for sine penge!
>
> Anders

Det lader ikke til at du ved så meget om priserne hos de forskellige
selskaber?
Normalt plejer LB at være blandt de billigste selskaber.

Anders (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 19-04-07 13:33

Jesper Juul skrev:
> Det lader ikke til at du ved så meget om priserne hos de forskellige
> selskaber?
> Normalt plejer LB at være blandt de billigste selskaber.

Tro mig, jeg har lige været igennem hele møllen for at finde det
billigste selskab, da jeg lige har købt bil som første gangskøber osv.
Lb ville have mere om året bare for bilforsikringen, end min kæreste og
jeg skal betale tilsammen for alle vores forsikringer (inkl. kasko) ved
vores nuværende forsikringsselskab. Så jo, jeg ved en HEL del om
priserne hos de forskellige selskaber!

Anders

Manhatten (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Manhatten


Dato : 19-04-07 23:08


"Anders" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:46276162$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jesper Juul skrev:
>> Det lader ikke til at du ved så meget om priserne hos de forskellige
>> selskaber?
>> Normalt plejer LB at være blandt de billigste selskaber.
>
> Tro mig, jeg har lige været igennem hele møllen for at finde det billigste
> selskab, da jeg lige har købt bil som første gangskøber osv. Lb ville have
> mere om året bare for bilforsikringen, end min kæreste og jeg skal betale
> tilsammen for alle vores forsikringer (inkl. kasko) ved vores nuværende
> forsikringsselskab. Så jo, jeg ved en HEL del om priserne hos de
> forskellige selskaber!
>
> Anders

Interesandt. Hvilket selskab er det? Jeg vil da gerne have en billigere
bilforsikring :D

I øvrigt var jeg også møllen igennem for 1½ år siden og det eneste selskab
der var billigere end LB jeg kunne finde (uden ancinitet) var Trekroner og
det var kun et par 100 kr og så var betingelserne betydeligt ringere.

Dyreste var i øvrigt alm. brand. De ville blot have 42.000. Billigeste
trekroner med 17.000 (ansvar og kasko begge steder) for en brugt bil til
60.000 :O

/Manhatten



Anders (20-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 20-04-07 06:20

Manhatten skrev:
> Interesandt. Hvilket selskab er det? Jeg vil da gerne have en billigere
> bilforsikring :D

Ja, vi har hos Tryg! Ok, det er en speciel gruppeforsikring, men jeg
ved, at der er visse fagforeninger, der har aftaler med netop Tryg, hvor
prisen er den samme. Check om din fagforening har det (fx.
gymnasielærer, tjenestemænd, læger osv).

Vi giver som 1. gangsejere af bil (splinterny bil - direkte fra
fabrikken) 7300 inkl. kasko (med 6500 i selvrisiko). I alt i forsikring
betaler vi 12500,- om året (Alt inkl!).

Vi troede heller ikke, at vi kunne finde noget billigere, hvorfor vi
ledte efter en brugt bil, men så pludselig fik vi et nys om, at vi
skulle tage at checke fagforeningernes aftaler og vupti! Ja, og så fik
vi råd til en ny bil i stedet. Smart!

Anders

Bertel Lund Hansen (20-04-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-04-07 11:05

Anders skrev:

> Ja, vi har hos Tryg! Ok, det er en speciel gruppeforsikring

Så er det malplaceret at sammenligne prisen med normalprisen hos
andre selskaber.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Martin M. Pedersen (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin M. Pedersen


Dato : 19-04-07 19:13

per christoffersen wrote:
> "Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46263656$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> John wrote:
>>> Kim2000 formulerede:
>>>
>>>> Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
>>>> forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.
>>> Og det kan man vel ikke få hvis ikke tyveriet
>>> er anmeldt til politiet.
>>>
>>>
>> Jo da.
>
> Hvilket forsikringsselskab udbetaler erstatning for tyveri, der ikke er
> anmeldt til politiet?
>

De gør de fleste, hvis det er et mindre beløb.

/Martin

per christoffersen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 17-04-07 08:36


"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
news:4623e63f$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Og så er det dog også sådan at har han modtaget erstatning fra
> forsikringsselskabet skal denne tilbagebetales.

Hvis der er udbetalt erstatning fra forsikringen, så tilhører kufferten
forsikringsselskabet.
Om de er til at handle med, så man kan få kufferten igen mod tilbagebetaling
af erstatningen ved jeg ikke.

/Per



Anders (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 17-04-07 09:40

Tak for de mange svar!

Det var blandt andet, hvem der skulle betale for transporten osv af
kassen. Det bliver i hvert fald ikke mig!

Og ja, hvis han har meldt den stjålet og fået forsikringspenge, så skal
de vel tilbagebetales osv.

Anders

Niels Bengaard (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 17-04-07 10:11

> Tak for de mange svar!
>
> Det var blandt andet, hvem der skulle betale for transporten osv af
> kassen. Det bliver i hvert fald ikke mig!
>
> Og ja, hvis han har meldt den stjålet og fået forsikringspenge, så skal de
> vel tilbagebetales osv.
>
> Anders

Jeg vil svare ham, at du har købt den i god tro og at han ikke har
sandsynliggjort kassen er hans stjålne, principielt kan enhver jo sige det.
Hvis han vælger at gå videre med sagen og anmelde den til politiet, så
kommer de måske forbi og tjekker om det er hans, og hvis de mener det, tager
de den vel med og klarer transporten for dig.

Mvh Niels



Bertel Lund Hansen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-04-07 10:13

Anders skrev:

> Og ja, hvis han har meldt den stjålet og fået forsikringspenge, så skal
> de vel tilbagebetales osv.

Hvis han har fået forsikringspenge, så skal du ikke give ham
kufferten. Det er i så fald hverken din eller hans men
forsikringsselskabets.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

per christoffersen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 17-04-07 10:39


"Anders" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:462487f7$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Tak for de mange svar!
>
> Det var blandt andet, hvem der skulle betale for transporten osv af
> kassen. Det bliver i hvert fald ikke mig!

Det er du næppe heller forpligtet til. Men han skal have en rimelig mulighed
for at komme og hente den.

> Og ja, hvis han har meldt den stjålet og fået forsikringspenge, så skal de
> vel tilbagebetales osv.

Hvis det er hans kuffert, så skal han have den, - længere er den jo ikke.
Det kræver, at han kan sandsynliggøre at det er hans og at han ikke har
solgt den, men at den er blevet stjålet.
Hvis han har fået forsikringspenge for den er det principielt ikke hans, men
forsikringens. det kan dog være meget svært for dig at afgøre, om det evt.
er tilfældet. Jeg ville nu spørge ham direkte inden jeg udleverede den.

/Per



joke (17-04-2007)
Kommentar
Fra : joke


Dato : 17-04-07 11:46


"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen
news:462495a5$0$48628$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Anders" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> news:462487f7$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Tak for de mange svar!
>>
>> Det var blandt andet, hvem der skulle betale for transporten osv af
>> kassen. Det bliver i hvert fald ikke mig!
>
> Det er du næppe heller forpligtet til. Men han skal have en rimelig
> mulighed for at komme og hente den.
>
>> Og ja, hvis han har meldt den stjålet og fået forsikringspenge, så skal
>> de vel tilbagebetales osv.
>
> Hvis det er hans kuffert, så skal han have den, - længere er den jo ikke.
> Det kræver, at han kan sandsynliggøre at det er hans og at han ikke har
> solgt den, men at den er blevet stjålet.
> Hvis han har fået forsikringspenge for den er det principielt ikke hans,
> men forsikringens. det kan dog være meget svært for dig at afgøre, om det
> evt. er tilfældet. Jeg ville nu spørge ham direkte inden jeg udleverede
> den.
>
Man skal vel også se hans købskvittering som vel er den eneste dokumentation
for at det har været hans kuffert. Og selvom han en bør politiet vel stadig
blandes ind da det stadig ikke er sikkert det 100 procent sikkert er netop
den kuffert.


Hilsen

Johnny



Bertel Lund Hansen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-04-07 12:09

joke skrev:

> Man skal vel også se hans købskvittering

Nej, det er ikke et rimeligt krav. Hvis mit hus blev tømt og jeg
kun kunne få det tilbage som jeg har kvittering på (hvis vi
forudsætter at de var efterladt), så ville jeg være skidt
stillet.

> som vel er den eneste dokumentation
> for at det har været hans kuffert.

En detaljeret beskrivelse kunne vel sandsynliggøre det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Anders (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 17-04-07 16:38

Har lige snakket med ham, der mener, det er hans kasse. Han har ikke
meldt den stjålet til politiet og har derfor ikke fået noget forsikring
for den.

Det er sgu lidt roddet det her, synes jeg.

Anders

Niels Bengaard (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 17-04-07 16:43

> Har lige snakket med ham, der mener, det er hans kasse. Han har ikke meldt
> den stjålet til politiet og har derfor ikke fået noget forsikring for den.
>
> Det er sgu lidt roddet det her, synes jeg.
>
> Anders

Jeg synes du involverer dig for meget, sig til ham at du naturligvis ikke
udleverer noget du mener er din ejendom, til en anden.
Hvis han er seriøs anmelder han det naturligvis til politiet, og så må de
tage stilling til om har er seriøs eller ej.

Mvh Niels



Anders (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 18-04-07 06:12

Yes!

Nu gik fyren, jeg købte den af, ind i sagen. Han har billeder og
kvittering på kassen. Han købte den fra ny i 2003. Sådan!

Så jeg beholder bare kassen

Tak for alle de gode råd!

Anders

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste