/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Regler om opsigelse?
Fra : Henning Lund


Dato : 16-04-07 19:21

En bekendt af os har fået et job som hun troede lige var sagen.
Hun blev ansat efter funktionærreglen men de første 2 mdr var en
slags prøvetid, så der var der 14 dages opsigelse fra
arbejdsgiver og tager.
Hun kan bare slet ikke med chefen efter nogle uoverensstemmelser,
så jeg blev bedt om at finde ud af hvad der sker, hvis hun
udebliver fra jobbet efter opsigelsen er indgivet fra hende?
Det er et par dage siden hun skriftligt afleverede opsigelsen,
men det er slet ikke blevet bedre med forholdet dem imellem, så
jeg kan levende forestille mig et dilemma det må være.

Hvad sker der hvis hun bliver væk?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


 
 
Codexx (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 16-04-07 19:46

Henning Lund wrote:
> En bekendt af os har fået et job som hun troede lige var sagen.
> Hun blev ansat efter funktionærreglen men de første 2 mdr var en
> slags prøvetid, så der var der 14 dages opsigelse fra
> arbejdsgiver og tager.

Jep.

> Hun kan bare slet ikke med chefen efter nogle uoverensstemmelser,
> så jeg blev bedt om at finde ud af hvad der sker, hvis hun
> udebliver fra jobbet efter opsigelsen er indgivet fra hende?
> Det er et par dage siden hun skriftligt afleverede opsigelsen,
> men det er slet ikke blevet bedre med forholdet dem imellem, så
> jeg kan levende forestille mig et dilemma det må være.
>
> Hvad sker der hvis hun bliver væk?

Arbejdsgiver kan hæve ansættelsesforholdet med øjeblikkelig virkning, da
funktionæren groft har misligholdt aftalen. Altså ingen løn fra den dag hun
stopper med at møde. Derudover kan Arbejdsgiver kræve erstatning:

Funktionærlovens § 4:
§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller
forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af
grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har arbejdsgiveren
ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I tilfælde af ulovlig
udeblivelse eller forladen af tjenesten har arbejdsgiveren, medmindre
særlige omstændigheder foreligger, mindst krav på en erstatning svarende til
en halv måneds løn.
--------

Det antages dog, at når funktionæren er ansat på prøve med 14 dages
opsigelse kan arbejdsgiveren kun kræve en udokumenteret erstatning for de
resterende dage indtil funktionæren ville være stoppet. Hvis hun således har
7 dage tilbage kan arbejdsgiver kræve erstatning, i form af 7 dages løn,
uden dokumentation.

/Bacher



Henning Lund (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 16-04-07 19:51

Codexx skrev:
> Det antages dog, at når funktionæren er ansat på prøve med 14
> dages opsigelse kan arbejdsgiveren kun kræve en udokumenteret
> erstatning for de resterende dage indtil funktionæren ville
> være stoppet. Hvis hun således har 7 dage tilbage kan
> arbejdsgiver kræve erstatning, i form af 7 dages løn, uden
> dokumentation.
> /Bacher

Hvis hun bliver syg, forlænges opsigelsen så?


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Jesper Lund (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 16-04-07 19:56

Henning Lund wrote:

> Hvis hun bliver syg, forlænges opsigelsen så?

Nej.

--
Jesper Lund



Henning Lund (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 16-04-07 20:01

Jesper Lund skrev:

> Nej.

Ok og det er der 100% garanti for?
Jeg vil ikke lade det gå videre til hende, hvis det viser sig at
hun melder sig syg for ikke at døjes med uoverensstemmelserne
dem imellem, og evt så alligevel kommer i klemme..



--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Codexx (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 16-04-07 20:19

Henning Lund wrote:
> Jesper Lund skrev:
>
>> Nej.
>
> Ok og det er der 100% garanti for?
> Jeg vil ikke lade det gå videre til hende, hvis det viser sig at
> hun melder sig syg for ikke at døjes med uoverensstemmelserne
> dem imellem, og evt så alligevel kommer i klemme..

Så er hun jo næppe berettiget til at sygemelde sig!

/Bacher



Henning Lund (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 16-04-07 20:28

Codexx skrev:

> Så er hun jo næppe berettiget til at sygemelde sig!
>
> /Bacher

Det kan jeg ikke udtale mig om, men nogle er mere sarte end andre
rent psykisk, så måske?


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


joke (17-04-2007)
Kommentar
Fra : joke


Dato : 17-04-07 07:55


"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i meddelelsen
news:4623ce6e$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Codexx skrev:
>
>> Så er hun jo næppe berettiget til at sygemelde sig!
>>
>> /Bacher
>
> Det kan jeg ikke udtale mig om, men nogle er mere sarte end andre rent
> psykisk, så måske?
>
Nu ved jeg ikke om hun er medlem af en akasse, såfremt hun er det vil hun
muligvis rende ind i en karantæne da hun selv har sagt op. hvad der sker
hvis man er på kontanthjælp aner jeg ikke
..
med læs evt her
http://www.prosa.dk/akasse/raadighed_selvforskyldt_ledighed.shtml


hilsen

Johnny



Henning Lund (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 17-04-07 16:51

joke skrev:

> Nu ved jeg ikke om hun er medlem af en akasse, såfremt hun er
> det vil hun muligvis rende ind i en karantæne da hun selv har
> sagt op. hvad der sker hvis man er på kontanthjælp aner jeg
> ikke .
> med læs evt her
> http://www.prosa.dk/akasse/raadighed_selvforskyldt_ledighed.shtml

Lige en opfyldning på div. svar, der står intet om sygdom i
hendes kontrakt har hun oplyst, ang. a kasse, så er hun ikke i
nogen, men tog jobbet for at komme hjemmefra.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Jesper Lund (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 16-04-07 20:43

Henning Lund wrote:

> Ok og det er der 100% garanti for?

Der er "garanti" for at opsigelsesvarslet ikke forlænges pga sygdom.

> Jeg vil ikke lade det gå videre til hende, hvis det viser sig at
> hun melder sig syg for ikke at døjes med uoverensstemmelserne
> dem imellem, og evt så alligevel kommer i klemme..

Man skal selvfølgelig være syg for at melde sig syg.

Du kan overveje at checke hendes kontrakt. Står der at arbejdsgiveren
kan kræve lægeerklæring ved mere end 4 sygedage? Ellers kan
arbejdsgiveren først kræve en lægeerklæring efter 14 dage, jf.
funktionærlovens §5, stk. 4.

--
Jesper Lund



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste