Drikke alkoholholdige drikkevarer offentli~
Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 16-04-07 18:59

Hej

Jeg har netop talt med en nordmand om ovenstående emne. I Norge er det
strengt forbudt at drikke alkoholholdige drikkevarer i det offentlige
rum.
Er det tilladt at drikke offentligt i Danmark eller er det også her
ulovligt uden af blive håndhævet.
I tilfælde af at det er lovligt i Danmark. Findes der da en
begrænsning på hvilke typer og hvor høj alkoholprocent der er lovligt.
Kan man f.eks. gå på en bar og bestille en long island icetea for
derefter at tage den med ud på fortovet? Hvis man altså ikke bliver
stoppet af dørmanden

På forhånd tak for hjælpen.

Carsten

Carsten Hjerresen
Cre8ing.dk - Vi gør noget ved Danmark
www.cre8ing.dk - Hjemmesidedesign fra 1.000 kr.

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-04-07 19:05

Cre8ing.dk - Carsten Hjerresen skrev den 16-04-2007:
> [...]
> Kan man f.eks. gå på en bar og bestille en long island icetea for
> derefter at tage den med ud på fortovet? Hvis man altså ikke bliver

Jeg har aldrig set eller hørt om et forbud herimod, men skal ikke kunne
udelukke at det findes (selvom jeg tvivler).
Når dette er sagt, skal du være opmærksom på, at de enkelte instutioner
i vidt omfang har en forudsat hjemmel til at kunne fastsætte interne
regler for den pågældende instution.
F.eks. kan rektoren på en skole (såfremt der er en saglig begrundelse
herfor), forbyde alkoholindtagelse på skolen.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 16-04-07 19:18

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig set eller hørt om et forbud herimod, men skal ikke kunne
> udelukke at det findes (selvom jeg tvivler).

Politiet kan i medfør af politiloven (og med justitsministeren i hånden)
udstede lokale ordensbekendtgørelser, som forbyder det.
Eks.:
http://www.politi.dk/Oestjylland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/drikkeforbud/
(Jeg ved ikke om det findes andre steder, og egentlig heller ikke hvorfor
det lige er nødvendigt i Århus...)

Den overordnede landsdækkende Ordensbekendtgørelse forbyder kun at man er
beruset hvis det er til ulempe for andre (men altså ikke selve drikkeriet).

Der er altså ikke en egentlig lov imod det, men kun lokale
ordensbestemmelser.

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-04-07 19:26

per christoffersen skrev den 16-04-2007:
> [...]
> beruset hvis det er til ulempe for andre (men altså ikke selve drikkeriet).
>
> Der er altså ikke en egentlig lov imod det, men kun lokale

Okay, det var også lidt det jeg sigtede til. Altså at der kan være
fastsat regler for enkelte steder / områder, men noget generelt findes
der ikke. Jeg havde dog ikke tænkt på at politiet også kunne - godt
set!

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Erik

Dato : 16-04-07 19:28

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Jeg ved ikke om det findes andre steder, og egentlig heller ikke hvorfor

Der er også steder i Frederikshavn med forbud.
Det er for at holde de lokale sutter væk fra de steder
hvor turisterne færdes.

MVH
Erik

Fra : Char Lee

Dato : 16-04-07 19:33

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> [...]
eforbud/
> (Jeg ved ikke om det findes andre steder, og egentlig heller ikke hvorfor

Jeg kiggede lige listen igennem, og grinende kunne jeg konsatatere, at
forbudet bestemt ikke håndhæves. Netop området ved Klostertorv og Bispetorv
er nok det mest druk-tætte ikke-autoriserede område i Århus.
Men så tjener sutterne da til skræk og advarsel for alle, der kommer igennem
med bussen, i denne trafikhovedåre. Og jeg har da heller aldrig set dem
genere nogen.

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-04-07 19:19

"Cre8ing.dk - Carsten Hjerresen" <FJERNch@cre8ing.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rum.
> Er det tilladt at drikke offentligt i Danmark eller er det også her

Det er ikke ulovligt at drikke offentligt i Danmark.

> I tilfælde af at det er lovligt i Danmark. Findes der da en
> begrænsning på hvilke typer og hvor høj alkoholprocent der er lovligt.

Der findes ingen begrænsning mht. styrke eller lignende. Dog må man ikke
være så påvirket af alkohol (eller andet), at det kan give anledning til
ulempe for andre, jf. Ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 3.

> Kan man f.eks. gå på en bar og bestille en long island icetea for
> derefter at tage den med ud på fortovet? Hvis man altså ikke bliver
> stoppet af dørmanden

Hvis restaurationen er ligeglad, er der ikke noget problem i det.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 18-04-07 19:06

On Mon, 16 Apr 2007 19:59:11 +0200, Cre8ing.dk - Carsten Hjerresen
<FJERNch@cre8ing.dk> wrote:

Mange tak for de gode svar.
Endnu en grund til at han nu er misundelig på mig

Med venlig hilsen