/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Inkasso
Fra : mfn


Dato : 15-04-07 15:03

Hvad er den "korrekte" fremgangsmåde, hvis et firma har sendt en tli inkasso
selvom man ikke mener at have modtaget den påståede vare / ydelse?

Konkret drejer det sig om en kildevands-beholder som de mener at have
leveret for mange tusinde kroner vand til, men vi er altså kun 2 i
husstanden så jeg vil gerne se noget dokumentation på dette.

Skriver jeg til firmaet eller inkasso? Kan de putte mig i RKI så længe jeg
er uenig i fordringen? OG hvad skal jeg skrive... ;) - og det skal vel
sendes anbefalet og alt muligt fint ik?



 
 
Henrik Stidsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-04-07 15:11

mfn explained on 15-04-2007 :
> Hvad er den "korrekte" fremgangsmåde, hvis et firma har sendt en tli inkasso
> selvom man ikke mener at have modtaget den påståede vare / ydelse?

Du fortæller inkassobureauet at du ikke er enig i at du skylder penge
og du fortæller firmaet der mener du skylder penge at du ikke er enig i
kravet.

> Skriver jeg til firmaet eller inkasso?

Begge.

> Kan de putte mig i RKI så længe jeg
> er uenig i fordringen?

Ikke med mindre de får rettens ord for at de har et krav mod dig.

> OG hvad skal jeg skrive... ;) - og det skal vel
> sendes anbefalet og alt muligt fint ik?

Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
dækker.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"It is our responsibilities, not ourselves, that we should take
seriously." - Peter Ustinov



mfn (15-04-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 15-04-07 15:23


> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
> dækker.
>

Ok tak... skal det sendes anbefalet?



Henrik Stidsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-04-07 15:28

mfn brought next idea :
>> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
>> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
>> dækker.
>>

> Ok tak... skal det sendes anbefalet?

Det er jo altid en god ide

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been
more specific." - Lily Tomlin



Christian Madsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 15-04-07 15:52

Henrik Stidsen frembragte:
> mfn brought next idea :
>>> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
>>> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
>>> dækker.
>>>
>
>> Ok tak... skal det sendes anbefalet?
>
> Det er jo altid en god ide

Det er altid en god ide, men ikke altid nødvendigt.
Behold dog at bevismæssige årsager en kopi af begge breve (både til
inkassofirmaet og "vandfirmaet")

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



mfn (15-04-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 15-04-07 16:01


> > Det er jo altid en god ide

Ok... hvis jeg forsøger med en mail først og de svarer på den er det så
bevis nok for at de har modtaget mit skriv inden jeg kaster for meget mønt
efter postDK?



Christian Madsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 15-04-07 16:07

Følgende er skrevet af mfn:
>>> Det er jo altid en god ide
>
> Ok... hvis jeg forsøger med en mail først og de svarer på den er det så
> bevis nok for at de har modtaget mit skriv inden jeg kaster for meget mønt
> efter postDK?

Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
Men hvis de besvarer din mail, kan de næppe påstå, at de aldrig har
modtaget den.

Print for en god ordens skyld den mail du sender til dem ud og gem den.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



mfn (15-04-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 15-04-07 16:13


> Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
> Men hvis de besvarer din mail, kan de næppe påstå, at de aldrig har
> modtaget den.
>
> Print for en god ordens skyld den mail du sender til dem ud og gem den.

Ok tak.



Brian B. Christensen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 15-04-07 16:19

On Sun, 15 Apr 2007 17:06:56 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:

>Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.

Off-topic, men det er modtagerserveren som bestemmer om afsender skal
have en ønsket kvittering. Det bestemmer man ikke bare selv.

/Brian
--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp

Christian Madsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 15-04-07 16:19

Brian B. Christensen sendte dette med sin computer:
> On Sun, 15 Apr 2007 17:06:56 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
> wrote:
>
>> Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
>
> Off-topic, men det er modtagerserveren som bestemmer om afsender skal
> have en ønsket kvittering. Det bestemmer man ikke bare selv.
>
> /Brian

Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
at modtager blot kan trykke nej).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Brian B. Christensen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 15-04-07 16:37

On Sun, 15 Apr 2007 17:19:02 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:

>Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
>modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
>at modtager blot kan trykke nej).

Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
det ellers er sat op på denne måde.

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp

Christian Madsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 15-04-07 16:40

Den 15-04-2007, skrev Brian B. Christensen:
> On Sun, 15 Apr 2007 17:19:02 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
> wrote:
>
>> Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
>> modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>> bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
>> at modtager blot kan trykke nej).
>
> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
> det ellers er sat op på denne måde.
>
> Mvh. Brian

Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan trykke
ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan retur.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Jesper Lund (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 15-04-07 20:29

Christian Madsen wrote:

>> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som
>> bestemmer hvis det ellers er sat op på denne måde.
>
> Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan
> trykke ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan
> retur.

Lidt OT, men jeg vil egentlig generelt fraråde at man beder om
afsenderkvittering via sit mailprogram. Det øger risikoen for at din
mail filtreres væk i et spamfilter uden at du får det at vide. Spammere
bruger nemlig den slags i stor stil for at validere mail adresser...

--
Jesper Lund



Christian Madsen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 15-04-07 22:52

Jesper Lund skrev den 15-04-2007:
> Christian Madsen wrote:
>
>>> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som
>>> bestemmer hvis det ellers er sat op på denne måde.
>>
>> Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan
>> trykke ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan
>> retur.
>
> Lidt OT, men jeg vil egentlig generelt fraråde at man beder om
> afsenderkvittering via sit mailprogram. Det øger risikoen for at din mail
> filtreres væk i et spamfilter uden at du får det at vide. Spammere bruger
> nemlig den slags i stor stil for at validere mail adresser...

Okay, det var jeg ikke klar over.
Jeg gør det nu heller ikke generelt. Det kan godt i det lange løb virke
irriterende for modtageren at skulle acceptere dem.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Christian Andersen (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 16-04-07 07:51

Brian B. Christensen skrev:

>> Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
>> modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>> bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
>> at modtager blot kan trykke nej).

> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
> det ellers er sat op på denne måde.

Det er ikke mailserveren (MTA - Mail Transfer Agent) der bestemmer, det
er mailprogrammet (MUA - Mail User Agent). For lige at nørde emnet
totalt til :p

Se eventuelt RFC 2298: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2298.html

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Bertel Lund Hansen (16-04-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-04-07 09:29

Christian Andersen skrev:

> Det er ikke mailserveren (MTA - Mail Transfer Agent) der bestemmer, det
> er mailprogrammet (MUA - Mail User Agent). For lige at nørde emnet
> totalt til :p

Så enkelt er det ikke. Jeg har lige forhørt mig i debatgruppen om
mail, og der er tre-fire forskellige headere der kan angive at
man ønsker kvittering, og der er visse servere der stripper de
linjer og altså forhindrer at modtageren opdager at der blev bedt
om kvittering.

Det rejste så et interessant juridisk problem:

Er det lovligt?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

per christoffersen (16-04-2007)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 16-04-07 09:52


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:1glfcn4lepovv$.ppgp89mlzkvo$.dlg@40tude.net...

> Det rejste så et interessant juridisk problem:
>
> Er det lovligt?

Grundlæggende er det da lovligt for modtageren af en mail at fjerne dele af
indholdet.
Indeholder de fjernede dele information, som forpligter afsender eller
modtager i juridisk forstand (feks. en tilbudsaccept el. lign), så er
modtageren alligevel bundet af indholdet (det er principielt kommet frem, og
burde også være kommet til hans kundskab).
Det er der ikke tale om, hvis det alene angår en anmodning om kvittering for
modtagelsen.

Jeg kan ikke lige se, at der skulle være en juridisk ret til at få en
kvitteringsanmodning frem til modtageren (endsige, at modtager skal besvare
anmodningen).

Hvis mailstripningen foretages af en leverandør (feks. mailhotel) uden
modtagers vidende eller accept, så er det formodentlig ikke i
overensstemmelse med aftalen mellem modtager og leverandøren, og derfor ikke
i orden.
Det er for så vidt afsender uvedkommende.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste