|
| Inkasso Fra : mfn |
Dato : 15-04-07 15:03 |
|
Hvad er den "korrekte" fremgangsmåde, hvis et firma har sendt en tli inkasso
selvom man ikke mener at have modtaget den påståede vare / ydelse?
Konkret drejer det sig om en kildevands-beholder som de mener at have
leveret for mange tusinde kroner vand til, men vi er altså kun 2 i
husstanden så jeg vil gerne se noget dokumentation på dette.
Skriver jeg til firmaet eller inkasso? Kan de putte mig i RKI så længe jeg
er uenig i fordringen? OG hvad skal jeg skrive... ;) - og det skal vel
sendes anbefalet og alt muligt fint ik?
| |
Henrik Stidsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 15-04-07 15:11 |
|
mfn explained on 15-04-2007 :
> Hvad er den "korrekte" fremgangsmåde, hvis et firma har sendt en tli inkasso
> selvom man ikke mener at have modtaget den påståede vare / ydelse?
Du fortæller inkassobureauet at du ikke er enig i at du skylder penge
og du fortæller firmaet der mener du skylder penge at du ikke er enig i
kravet.
> Skriver jeg til firmaet eller inkasso?
Begge.
> Kan de putte mig i RKI så længe jeg
> er uenig i fordringen?
Ikke med mindre de får rettens ord for at de har et krav mod dig.
> OG hvad skal jeg skrive... ;) - og det skal vel
> sendes anbefalet og alt muligt fint ik?
Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
dækker.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"It is our responsibilities, not ourselves, that we should take
seriously." - Peter Ustinov
| |
mfn (15-04-2007)
| Kommentar Fra : mfn |
Dato : 15-04-07 15:23 |
|
> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
> dækker.
>
Ok tak... skal det sendes anbefalet?
| |
Henrik Stidsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 15-04-07 15:28 |
|
mfn brought next idea :
>> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
>> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
>> dækker.
>>
> Ok tak... skal det sendes anbefalet?
Det er jo altid en god ide
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Hot or Not" for fugle: http://fuglemarkedet.dk/galleriet/
"I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been
more specific." - Lily Tomlin
| |
Christian Madsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 15-04-07 15:52 |
|
Henrik Stidsen frembragte:
> mfn brought next idea :
>>> Skriv det som det er - pænt, sagligt, sobert osv - at du ikke er enig i
>>> kravet og at du derfor gerne vil se dokumentation for hvad kravet
>>> dækker.
>>>
>
>> Ok tak... skal det sendes anbefalet?
>
> Det er jo altid en god ide
Det er altid en god ide, men ikke altid nødvendigt.
Behold dog at bevismæssige årsager en kopi af begge breve (både til
inkassofirmaet og "vandfirmaet")
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
mfn (15-04-2007)
| Kommentar Fra : mfn |
Dato : 15-04-07 16:01 |
|
> > Det er jo altid en god ide
Ok... hvis jeg forsøger med en mail først og de svarer på den er det så
bevis nok for at de har modtaget mit skriv inden jeg kaster for meget mønt
efter postDK?
| |
Christian Madsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 15-04-07 16:07 |
|
Følgende er skrevet af mfn:
>>> Det er jo altid en god ide
>
> Ok... hvis jeg forsøger med en mail først og de svarer på den er det så
> bevis nok for at de har modtaget mit skriv inden jeg kaster for meget mønt
> efter postDK?
Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
Men hvis de besvarer din mail, kan de næppe påstå, at de aldrig har
modtaget den.
Print for en god ordens skyld den mail du sender til dem ud og gem den.
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
mfn (15-04-2007)
| Kommentar Fra : mfn |
Dato : 15-04-07 16:13 |
|
> Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
> Men hvis de besvarer din mail, kan de næppe påstå, at de aldrig har
> modtaget den.
>
> Print for en god ordens skyld den mail du sender til dem ud og gem den.
Ok tak.
| |
Brian B. Christensen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian B. Christensen |
Dato : 15-04-07 16:19 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 17:06:56 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:
>Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
Off-topic, men det er modtagerserveren som bestemmer om afsender skal
have en ønsket kvittering. Det bestemmer man ikke bare selv.
/Brian
--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp
| |
Christian Madsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 15-04-07 16:19 |
|
Brian B. Christensen sendte dette med sin computer:
> On Sun, 15 Apr 2007 17:06:56 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
> wrote:
>
>> Ja. Du kan evt. indstille dit mailprogram til at bede om en kvitering.
>
> Off-topic, men det er modtagerserveren som bestemmer om afsender skal
> have en ønsket kvittering. Det bestemmer man ikke bare selv.
>
> /Brian
Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
at modtager blot kan trykke nej).
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
Brian B. Christensen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian B. Christensen |
Dato : 15-04-07 16:37 |
|
On Sun, 15 Apr 2007 17:19:02 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:
>Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
>modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
>at modtager blot kan trykke nej).
Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
det ellers er sat op på denne måde.
Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp
| |
Christian Madsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 15-04-07 16:40 |
|
Den 15-04-2007, skrev Brian B. Christensen:
> On Sun, 15 Apr 2007 17:19:02 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
> wrote:
>
>> Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
>> modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>> bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
>> at modtager blot kan trykke nej).
>
> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
> det ellers er sat op på denne måde.
>
> Mvh. Brian
Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan trykke
ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan retur.
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
Jesper Lund (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Lund |
Dato : 15-04-07 20:29 |
|
Christian Madsen wrote:
>> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som
>> bestemmer hvis det ellers er sat op på denne måde.
>
> Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan
> trykke ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan
> retur.
Lidt OT, men jeg vil egentlig generelt fraråde at man beder om
afsenderkvittering via sit mailprogram. Det øger risikoen for at din
mail filtreres væk i et spamfilter uden at du får det at vide. Spammere
bruger nemlig den slags i stor stil for at validere mail adresser...
--
Jesper Lund
| |
Christian Madsen (15-04-2007)
| Kommentar Fra : Christian Madsen |
Dato : 15-04-07 22:52 |
|
Jesper Lund skrev den 15-04-2007:
> Christian Madsen wrote:
>
>>> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som
>>> bestemmer hvis det ellers er sat op på denne måde.
>>
>> Det er jo bare en "mail" der bliver sendt med, og som køber kan
>> trykke ja og nej til. Har aldrig oplevet ikke at få en sådan
>> retur.
>
> Lidt OT, men jeg vil egentlig generelt fraråde at man beder om
> afsenderkvittering via sit mailprogram. Det øger risikoen for at din mail
> filtreres væk i et spamfilter uden at du får det at vide. Spammere bruger
> nemlig den slags i stor stil for at validere mail adresser...
Okay, det var jeg ikke klar over.
Jeg gør det nu heller ikke generelt. Det kan godt i det lange løb virke
irriterende for modtageren at skulle acceptere dem.
--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen
| |
Christian Andersen (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Christian Andersen |
Dato : 16-04-07 07:51 |
|
Brian B. Christensen skrev:
>> Jeg kan da i mit mailprogram vælge, om jeg vil bede om kvitering for
>> modtagelsen / eller kvitering for at den er læst. Hvis jeg vælger ja,
>> bliver modtager spurgt, om han vil sende en sådan. (jeg er klar over,
>> at modtager blot kan trykke nej).
> Uanset hvad mailprogrammet kan, er det mailserveren som bestemmer hvis
> det ellers er sat op på denne måde.
Det er ikke mailserveren (MTA - Mail Transfer Agent) der bestemmer, det
er mailprogrammet (MUA - Mail User Agent). For lige at nørde emnet
totalt til :p
Se eventuelt RFC 2298: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2298.html
--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!
| |
Bertel Lund Hansen (16-04-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 16-04-07 09:29 |
|
Christian Andersen skrev:
> Det er ikke mailserveren (MTA - Mail Transfer Agent) der bestemmer, det
> er mailprogrammet (MUA - Mail User Agent). For lige at nørde emnet
> totalt til :p
Så enkelt er det ikke. Jeg har lige forhørt mig i debatgruppen om
mail, og der er tre-fire forskellige headere der kan angive at
man ønsker kvittering, og der er visse servere der stripper de
linjer og altså forhindrer at modtageren opdager at der blev bedt
om kvittering.
Det rejste så et interessant juridisk problem:
Er det lovligt?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
per christoffersen (16-04-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 16-04-07 09:52 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:1glfcn4lepovv$.ppgp89mlzkvo$.dlg@40tude.net...
> Det rejste så et interessant juridisk problem:
>
> Er det lovligt?
Grundlæggende er det da lovligt for modtageren af en mail at fjerne dele af
indholdet.
Indeholder de fjernede dele information, som forpligter afsender eller
modtager i juridisk forstand (feks. en tilbudsaccept el. lign), så er
modtageren alligevel bundet af indholdet (det er principielt kommet frem, og
burde også være kommet til hans kundskab).
Det er der ikke tale om, hvis det alene angår en anmodning om kvittering for
modtagelsen.
Jeg kan ikke lige se, at der skulle være en juridisk ret til at få en
kvitteringsanmodning frem til modtageren (endsige, at modtager skal besvare
anmodningen).
Hvis mailstripningen foretages af en leverandør (feks. mailhotel) uden
modtagers vidende eller accept, så er det formodentlig ikke i
overensstemmelse med aftalen mellem modtager og leverandøren, og derfor ikke
i orden.
Det er for så vidt afsender uvedkommende.
/Per
| |
|
|