/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Prisstigning af service ydelse
Fra : Henrik 4100


Dato : 13-04-07 21:16

Hej Gruppe

Jeg har som firma et andet firma til at komme årligt og tjekke mit
tyverialarm.
dette giver jeg så en pris for, som afhænger lidt af hvormeget de skal lave.
Der kan være ledninger der er knækket, sensore der ikke virker, og meget
andet der kan være galt.
Nu i år er det årlig eftersyn pludselig steget helt vildt, 400 - 500%, det
er let at sammenligne, for det er stort set det samme se laver som de har
lavet sidste år.

Vi har en "mundtlig" aftale om at de skal komme og efter se det.

Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?

Ville der være forskel på om det var en skriftlig eller mundtlig aftale vi
har
(taget for givet at der i den skriftelig ikke står noget om priser)

ville det være anderledes hvis jeg var privat person, der havde bedt et
firma om et årlig eftersyn (evt eftersyn af mit oliefyr/solvarme)

gerne nogle § eller lovtekst.

Kunne jo godt tænke mig at være forberedt til Mandag hvor de godt nok skal
have et opkald.

mvh
Henrik



 
 
Christian Madsen (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 13-04-07 22:11

Henrik 4100 kom med denne ide:
> Hej Gruppe
>
> Jeg har som firma et andet firma til at komme årligt og tjekke mit
> tyverialarm.
> dette giver jeg så en pris for, som afhænger lidt af hvormeget de skal lave.
> Der kan være ledninger der er knækket, sensore der ikke virker, og meget
> andet der kan være galt.
> Nu i år er det årlig eftersyn pludselig steget helt vildt, 400 - 500%, det er
> let at sammenligne, for det er stort set det samme se laver som de har lavet
> sidste år.
>
> Vi har en "mundtlig" aftale om at de skal komme og efter se det.
>
> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>
> Ville der være forskel på om det var en skriftlig eller mundtlig aftale vi
> har
> (taget for givet at der i den skriftelig ikke står noget om priser)
>
> ville det være anderledes hvis jeg var privat person, der havde bedt et firma
> om et årlig eftersyn (evt eftersyn af mit oliefyr/solvarme)
>
> gerne nogle § eller lovtekst.
>
> Kunne jo godt tænke mig at være forberedt til Mandag hvor de godt nok skal
> have et opkald.
>
> mvh
> Henrik

Hej Henrik,

Som du sikkert ved, er et af de store problemer med mundtlige aftaler,
at du siger at der blevet sagt det ene, mens den anden part siger, at
der er blevet sagt noget andet.

Det er svært at vudere uden at vide hvad der egentlig blev sagt. Inden
du indgik aftalen med personen (jeg ved at grænsen kan være flydende),
fik du så oplyst en pris? Eller blev der slet ikke talt om dette?

Har du nogen fornemmelse af, om prisen er 500% højere end normalt i
brancen, eller han han de andre år leveret til underpris?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Henrik 4100 (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik 4100


Dato : 14-04-07 08:54


"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
news:mn.6d6e7d747406df05.72899@none.com...

> Som du sikkert ved, er et af de store problemer med mundtlige aftaler, at
> du siger at der blevet sagt det ene, mens den anden part siger, at der er
> blevet sagt noget andet.
>
> Det er svært at vudere uden at vide hvad der egentlig blev sagt. Inden du
> indgik aftalen med personen (jeg ved at grænsen kan være flydende), fik du
> så oplyst en pris? Eller blev der slet ikke talt om dette?
>
> Har du nogen fornemmelse af, om prisen er 500% højere end normalt i
> brancen, eller han han de andre år leveret til underpris?
>
> --
Det med de mundtlige aftaler er jeg godt klar over er svære at bevise.
Da vi "startede" for 8 år siden, fik jeg en pris på 19,- pr enhed (har ca
400 enheder)
dette blev givet mundtlig og var jo ikke noget jeg behøvede, altså efter
synet. Men efter som der sker meget i min virksomhed, og nogle sikrings
"celler" af og til bliver ødelagt, så bliver alle disse små fejl rettet en
gang årligt.

Det jeg kan se er at han sidste år gennemgik hele anlæget til kr. 19,-
Fakturaen så således ud:

Gennemgang af alarmanlæg: pr enhen 19,- antal enheder 400 total 7.600,-
Der efter var der nogle småting som blev rettet, med følgende priser.

i år står der bare:
Gennemgang af alarmanlæg 1 stk. total 29.600,-
Samtidig blev der rettet nogle småting, som stort set er samme priser som
sidste år.

Det var den samme person som gennemgik anlæget som er kommet der alle årene.
Han nævnte ikke noget med den høje prisændring, ej heller har jeg set noget
i posten.

Om jeg har fået det til underpris i de sidste 8 år, er jeg helt uvidende om,
syntes ikke at 7.600 var billigt, men måske meget rimeligt for at bruge en
mand en hel dag, hvor der er stillet bilm/værksted i til rådighed, samt en
masse måle udstyr, som sikker ikke er billigt.
Deres service, har jeg også været fuld tilfreds med, samtidig med at de ikke
"forsøger" at sælge mig et eller andet nyt hver gang de kommer forbi.

Håber at det er lidt mere uddybende:

Hvad hvis jeg havde haft en skriftlig aftale, med priser, ville der så være
en MAX stigning?

mvh
Henrik



Jens Jensen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 14-04-07 09:19


"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> skrev i en meddelelse
news:462088a6$0$39913$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>

>
> Det jeg kan se er at han sidste år gennemgik hele anlæget til kr. 19,-
> Fakturaen så således ud:
>
> Gennemgang af alarmanlæg: pr enhen 19,- antal enheder 400 total
> 7.600,-
> Der efter var der nogle småting som blev rettet, med følgende priser.

Den pris lyder umiddelbart meget rimelig for en hel dags arbejde.

>
> i år står der bare:
> Gennemgang af alarmanlæg 1 stk. total 29.600,-
> Samtidig blev der rettet nogle småting, som stort set er samme priser som
> sidste år.

Ud fra din forklaring lyder det ganske voldsomt. Det bør de kunne give dig
fornuftig forklaring på med det samme. Det kan jo også være en fejl.


> Hvad hvis jeg havde haft en skriftlig aftale, med priser, ville der så
> være en MAX stigning?

Så hedder det en serviceaftale og der kan du aftale næsten hvad du vil,
hvis i bliver enige om det.

PS jeg er selv tekniker i en lign branche, og det er sjældent teknikeren
som skriver regningen selvom den er baseret på hans rapport.



Klaus H (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 14-04-07 10:06

> Da vi "startede" for 8 år siden, fik jeg en pris på 19,- pr enhed (har ca
> 400 enheder)
> Fakturaen så således ud:
>
> Gennemgang af alarmanlæg: pr enhen 19,- antal enheder 400 total
> 7.600,-
> Der efter var der nogle småting som blev rettet, med følgende priser.
>
> i år står der bare:
> Gennemgang af alarmanlæg 1 stk. total 29.600,-

Har du spurgt firmaet om deres begrundelse for den store stigning?
Hvis du i flere år har givet den samme pris, har du en rimelig forventning
til at den ikke ændres, væsentligt, uden varsel.

Klaus H



Henrik 4100 (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik 4100


Dato : 14-04-07 10:36


"Klaus H" <hebs.ud@6705e.dk> skrev i en meddelelse
news:46209948$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Har du spurgt firmaet om deres begrundelse for den store stigning?
> Hvis du i flere år har givet den samme pris, har du en rimelig forventning
> til at den ikke ændres, væsentligt, uden varsel.
>
Nej ikke endnu, jeg fik regningen i fredags, og fik først læst den ret sent.
Umiddelbart vij jeg ikke sige at der tale om en fejl, det er samme rapport
nummer som går i gen på regninge, som den rapport jeg har fået af
teknikeren.

Til Jens Jensen
Jeg er udemærke klar over at det ikke er teknikeren der skriver regningen,
men mine tekniker, giver altid kunden besked hvis det arbejde de skal til at
udføre bliver væsentligt dyere end hvad man kan forvente af et sådan stykke
arbejde, derfor mener jeg også at hvis teknikeren godt er klar over at det
er blevet så meget dyere, så børe han også informere mig inden han går
igang. og hvis regningen er rigtig, så VED teknikeren godt at deres priser
er steget SÅ meget.

mvh
Henrik



Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 11:40

Den 14-04-2007, skrev Henrik 4100:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
> news:mn.6d6e7d747406df05.72899@none.com...
>
>> Som du sikkert ved, er et af de store problemer med mundtlige aftaler, at
>> du siger at der blevet sagt det ene, mens den anden part siger, at der er
>> blevet sagt noget andet.
>>
>> Det er svært at vudere uden at vide hvad der egentlig blev sagt. Inden du
>> indgik aftalen med personen (jeg ved at grænsen kan være flydende), fik du
>> så oplyst en pris? Eller blev der slet ikke talt om dette?
>>
>> Har du nogen fornemmelse af, om prisen er 500% højere end normalt i
>> brancen, eller han han de andre år leveret til underpris?
>>
>> --
> Det med de mundtlige aftaler er jeg godt klar over er svære at bevise.
> Da vi "startede" for 8 år siden, fik jeg en pris på 19,- pr enhed (har ca 400
> enheder)
> dette blev givet mundtlig og var jo ikke noget jeg behøvede, altså efter
> synet. Men efter som der sker meget i min virksomhed, og nogle sikrings
> "celler" af og til bliver ødelagt, så bliver alle disse små fejl rettet en
> gang årligt.
>
> Det jeg kan se er at han sidste år gennemgik hele anlæget til kr. 19,-
> Fakturaen så således ud:
>
> Gennemgang af alarmanlæg: pr enhen 19,- antal enheder 400 total 7.600,-
> Der efter var der nogle småting som blev rettet, med følgende priser.
>
> i år står der bare:
> Gennemgang af alarmanlæg 1 stk. total 29.600,-
> Samtidig blev der rettet nogle småting, som stort set er samme priser som
> sidste år.
>
> Det var den samme person som gennemgik anlæget som er kommet der alle årene.
> Han nævnte ikke noget med den høje prisændring, ej heller har jeg set noget i
> posten.
>
> Om jeg har fået det til underpris i de sidste 8 år, er jeg helt uvidende om,
> syntes ikke at 7.600 var billigt, men måske meget rimeligt for at bruge en
> mand en hel dag, hvor der er stillet bilm/værksted i til rådighed, samt en
> masse måle udstyr, som sikker ikke er billigt.
> Deres service, har jeg også været fuld tilfreds med, samtidig med at de ikke
> "forsøger" at sælge mig et eller andet nyt hver gang de kommer forbi.
>
> Håber at det er lidt mere uddybende:
>
> Hvad hvis jeg havde haft en skriftlig aftale, med priser, ville der så være
> en MAX stigning?
>
> mvh
> Henrik

Hej Henrik,

Hvis I i siden tid aftalte en pris på 19 kr. pr. enhed, er det det som
aftalen lyder på, og du må med rette kunne forvente, at du får det til
samme pris igen, hvis personen ikke siger noget om den ret kraftige
stigning.
Personen er naturligvis ikke forpligtet til at yde servicen til samme
pris for altid, men med udgangspunkt i aftalen må du klart kunne
forvente at prisen ligger på ca. det samme (dog med forbehold for
inflation mv.), med mindre du bliver oplyst om andet.


Hvis sælger påstår at I ikke i sin tid aftale noget pris, må det følge
af loyal handlepligt, at man fortæller en kunde, som har fået en
forventning om et prisniveau, om så kraftige prisstigninger.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Carsten Riis (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-04-07 11:57

Christian Madsen skrev den 14-04-2007 12:40:

>
> Hvis I i siden tid aftalte en pris på 19 kr. pr. enhed, er det det som
> aftalen lyder på, og du må med rette kunne forvente, at du får det til
> samme pris igen, hvis personen ikke siger noget om den ret kraftige
> stigning.
> Personen er naturligvis ikke forpligtet til at yde servicen til samme
> pris for altid, men med udgangspunkt i aftalen må du klart kunne
> forvente at prisen ligger på ca. det samme (dog med forbehold for
> inflation mv.), med mindre du bliver oplyst om andet.
>
>
> Hvis sælger påstår at I ikke i sin tid aftale noget pris, må det følge
> af loyal handlepligt, at man fortæller en kunde, som har fået en
> forventning om et prisniveau, om så kraftige prisstigninger.
>

enig.



--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Carsten Riis (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-04-07 11:37

Henrik 4100 skrev den 13-04-2007 22:16:

> Nu i år er det årlig eftersyn pludselig steget helt vildt, 400 - 500%, det
> er let at sammenligne, for det er stort set det samme se laver som de har
> lavet sidste år.
>

Hvad vil det sige i kroner og ører?

Hvis du tidligere fik lavet eftersynet for 100 kroner og nu skal betale
500 kroner vil jeg ikke undre mig.
De 100 kroner kan snildt være et introduktionstilbud.

hvis du tidligere gav 1000 kroner og nu skal betale 5000 kroner, så vil
jeg undre mig.


> Vi har en "mundtlig" aftale om at de skal komme og efter se det.
>

Tja, jf købeloven så har du - ud fra hvad du beskriver - at betale:

----
§ 5. Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har
køberen at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses
for ubilligt.
----
fra købeloven.


> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>

næh.

Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
rykkergebyrer.

Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor udbyder
bestemmer prisen.


> Ville der være forskel på om det var en skriftlig eller mundtlig aftale vi
> har
> (taget for givet at der i den skriftelig ikke står noget om priser)
>
I princippet nej. I virkeligheden er skriftlige aftaler - i sagens
natur - dog noget nemmere at dokumentere.


> ville det være anderledes hvis jeg var privat person, der havde bedt et
> firma om et årlig eftersyn (evt eftersyn af mit oliefyr/solvarme)
>
> gerne nogle § eller lovtekst.
>
> Kunne jo godt tænke mig at være forberedt til Mandag hvor de godt nok skal
> have et opkald.
>




--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 11:43

Carsten Riis har bragt dette til verden:
> Henrik 4100 skrev den 13-04-2007 22:16:
>
>> Nu i år er det årlig eftersyn pludselig steget helt vildt, 400 - 500%, det
>> er let at sammenligne, for det er stort set det samme se laver som de har
>> lavet sidste år.
>>
>
> Hvad vil det sige i kroner og ører?
>
> Hvis du tidligere fik lavet eftersynet for 100 kroner og nu skal betale 500
> kroner vil jeg ikke undre mig.
> De 100 kroner kan snildt være et introduktionstilbud.
>
> hvis du tidligere gav 1000 kroner og nu skal betale 5000 kroner, så vil jeg
> undre mig.
>
>
>> Vi har en "mundtlig" aftale om at de skal komme og efter se det.
>>
>
> Tja, jf købeloven så har du - ud fra hvad du beskriver - at betale:
>
> ----
> § 5. Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen
> at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for
> ubilligt.
> ----
> fra købeloven.
>

Du kan bare ikke bruge købeloven her, eftersom der er tale om en
serviceydelse, hvilket falder klart uden for lovens område.

>> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>>
>
> næh.
>
> Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
> Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
> rykkergebyrer.
>
> Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor udbyder
> bestemmer prisen.

Ikke hvis de har indgået en aftale til en bestemt pris, men se mit
andet indlæg for mere argumentation.


>
>> Ville der være forskel på om det var en skriftlig eller mundtlig aftale vi
>> har
>> (taget for givet at der i den skriftelig ikke står noget om priser)
>>
> I princippet nej. I virkeligheden er skriftlige aftaler - i sagens natur -
> dog noget nemmere at dokumentere.
>

korrekt.

>
>> ville det være anderledes hvis jeg var privat person, der havde bedt et
>> firma om et årlig eftersyn (evt eftersyn af mit oliefyr/solvarme)
>>
>> gerne nogle § eller lovtekst.
>>
>> Kunne jo godt tænke mig at være forberedt til Mandag hvor de godt nok skal
>> have et opkald.
>>

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Carsten Riis (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-04-07 11:55

Christian Madsen skrev den 14-04-2007 12:43:

>
> Du kan bare ikke bruge købeloven her, eftersom der er tale om en
> serviceydelse, hvilket falder klart uden for lovens område.
>

Gør det?
----------
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
....

-----------


At købeloven er deklaratorisk i handelskøb er ret ligegyldig i denne
sammenhæng. Ud fra de givne oplysninger i første indlæg kan man gå ud
fra, at det er de regler som gælder.



>>> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>>>
>>
>> næh.
>>
>> Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
>> Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
>> rykkergebyrer.
>>
>> Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor udbyder
>> bestemmer prisen.
>
> Ikke hvis de har indgået en aftale til en bestemt pris, men se mit andet
> indlæg for mere argumentation.
>
>

Det er der ikke jf. Henriks første indlæg.




--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 12:19

Carsten Riis tastede følgende:
> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 12:43:
>
>>
>> Du kan bare ikke bruge købeloven her, eftersom der er tale om en
>> serviceydelse, hvilket falder klart uden for lovens område.
>>
>
> Gør det?
> ----------
> § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
> ...
>
> -----------
>
>
> At købeloven er deklaratorisk i handelskøb er ret ligegyldig i denne
> sammenhæng. Ud fra de givne oplysninger i første indlæg kan man gå ud fra,
> at det er de regler som gælder.
>
>

Købeloven gælder for alle køb, men der er ikke her tale om et køb. Du
kan føre forholdet ind under begrebet værksleje, men for at forholdet
er omfattet af KBL, vil dette som HR kræve, at det bliver tilvirket en
ny genstand, og en reperation er derfor ikke omfattet, jf. bl.a.
Lærebog i dansk og international køberet s. 31 nederst.

>
>>>> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>>>>
>>>
>>> næh.
>>>
>>> Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
>>> Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
>>> rykkergebyrer.
>>>
>>> Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor udbyder
>>> bestemmer prisen.
>>
>> Ikke hvis de har indgået en aftale til en bestemt pris, men se mit andet
>> indlæg for mere argumentation.
>>
>>
>
> Det er der ikke jf. Henriks første indlæg.
Jeg kan se at du alligevel er enig , jf. dit andet indlæg.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Carsten Riis (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-04-07 13:18

Christian Madsen skrev den 14-04-2007 13:19:
> Carsten Riis tastede følgende:
>> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 12:43:
>>
>>>
>>> Du kan bare ikke bruge købeloven her, eftersom der er tale om en
>>> serviceydelse, hvilket falder klart uden for lovens område.
>>>
>>
>> Gør det?
>> ----------
>> § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
>> ...
>>
>> -----------
>>
>>
>> At købeloven er deklaratorisk i handelskøb er ret ligegyldig i denne
>> sammenhæng. Ud fra de givne oplysninger i første indlæg kan man gå ud
>> fra, at det er de regler som gælder.
>>
>>
>
> Købeloven gælder for alle køb, men der er ikke her tale om et køb. Du
> kan føre forholdet ind under begrebet værksleje, men for at forholdet er
> omfattet af KBL, vil dette som HR kræve, at det bliver tilvirket en ny
> genstand, og en reperation er derfor ikke omfattet, jf. bl.a. Lærebog i
> dansk og international køberet s. 31 nederst.
>


Nu er min lærebog pakket væk for mange år siden.

Tilgengæld henleder jeg gerne din opmærksomhed til:

------
......

Forbrugerkøb
Det er et forbrugerkøb, når du som privatperson køber en vare eller en
ydelse hos en erhvervsdrivende, der sælger varen eller ydelsen som led i
sit erhverv. ....

Handelskøb
Ved handelskøb handler både køber og sælger som led i deres erhverv.
Disse handler er omfattet af købeloven, men ikke af de
forbrugerbeskyttende paragraffer. I handelskøb kan købeloven fraviges
ved aftale. Når butikken fx køber varer fra en grossist, er det
handelskøb.....

--------------
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/110/


Her kan du se, at (service)ydelser er omfattet af købeloven.



Jeg vil dog gerne give dig ret i, at deciderede reparationer er ikke
omfattet af købeloven.
Men her er der tale om en tilbageværende serviceeftersyn, som har stået
på gennem en årrække.
At eftersynet også omfatter reparation af defekte dele er for så vidt
underordnet, da reparationen er en del af serviceeftersynet.



>>
>>>>> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>>>>>
>>>>
>>>> næh.
>>>>
>>>> Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
>>>> Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
>>>> rykkergebyrer.
>>>>
>>>> Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor
>>>> udbyder bestemmer prisen.
>>>
>>> Ikke hvis de har indgået en aftale til en bestemt pris, men se mit
>>> andet indlæg for mere argumentation.
>>>
>>>
>>
>> Det er der ikke jf. Henriks første indlæg.
> Jeg kan se at du alligevel er enig , jf. dit andet indlæg.
>

Jeg er enig i dig med prisfastsættelsen (der er ligesom kommet flere
informationer frem siden Henriks første indlæg) og det er god skik at
informere køber om en væsentlig prisforhøjelse.

Vi er uenige i om købeloven skal bruges eller ej.
Og selvfølgelig kan den det i forbindelse med serviceeftersyn, medmindre
andet er aftalt.


--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 19:07

Carsten Riis sendte dette med sin computer:
> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 13:19:
>> Carsten Riis tastede følgende:
>>> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 12:43:
>>>
>>>>
>>>> Du kan bare ikke bruge købeloven her, eftersom der er tale om en
>>>> serviceydelse, hvilket falder klart uden for lovens område.
>>>>
>>>
>>> Gør det?
>>> ----------
>>> § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
>>> ...
>>>
>>> -----------
>>>
>>>
>>> At købeloven er deklaratorisk i handelskøb er ret ligegyldig i denne
>>> sammenhæng. Ud fra de givne oplysninger i første indlæg kan man gå ud
>>> fra, at det er de regler som gælder.
>>>
>>>
>>
>> Købeloven gælder for alle køb, men der er ikke her tale om et køb. Du kan
>> føre forholdet ind under begrebet værksleje, men for at forholdet er
>> omfattet af KBL, vil dette som HR kræve, at det bliver tilvirket en ny
>> genstand, og en reperation er derfor ikke omfattet, jf. bl.a. Lærebog i
>> dansk og international køberet s. 31 nederst.
>>
>
>
> Nu er min lærebog pakket væk for mange år siden.
>
> Tilgengæld henleder jeg gerne din opmærksomhed til:
>
> ------
> .....
>
> Forbrugerkøb
> Det er et forbrugerkøb, når du som privatperson køber en vare eller en ydelse
> hos en erhvervsdrivende, der sælger varen eller ydelsen som led i sit
> erhverv. ....
>
> Handelskøb
> Ved handelskøb handler både køber og sælger som led i deres erhverv. Disse
> handler er omfattet af købeloven, men ikke af de forbrugerbeskyttende
> paragraffer. I handelskøb kan købeloven fraviges ved aftale. Når butikken fx
> køber varer fra en grossist, er det handelskøb.....
>
> --------------
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/110/
>
>
> Her kan du se, at (service)ydelser er omfattet af købeloven.
>
>
>
> Jeg vil dog gerne give dig ret i, at deciderede reparationer er ikke omfattet
> af købeloven.
> Men her er der tale om en tilbageværende serviceeftersyn, som har stået på
> gennem en årrække.
> At eftersynet også omfatter reparation af defekte dele er for så vidt
> underordnet, da reparationen er en del af serviceeftersynet.
>
>
>
>>>
>>>>>> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>>>>>>
>>>>>
>>>>> næh.
>>>>>
>>>>> Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
>>>>> Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
>>>>> rykkergebyrer.
>>>>>
>>>>> Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor udbyder
>>>>> bestemmer prisen.
>>>>
>>>> Ikke hvis de har indgået en aftale til en bestemt pris, men se mit andet
>>>> indlæg for mere argumentation.
>>>>
>>>>
>>>
>>> Det er der ikke jf. Henriks første indlæg.
>> Jeg kan se at du alligevel er enig , jf. dit andet indlæg.
>>
>
> Jeg er enig i dig med prisfastsættelsen (der er ligesom kommet flere
> informationer frem siden Henriks første indlæg) og det er god skik at
> informere køber om en væsentlig prisforhøjelse.
>
> Vi er uenige i om købeloven skal bruges eller ej.
> Og selvfølgelig kan den det i forbindelse med serviceeftersyn, medmindre
> andet er aftalt.

Jeg er stadig ikke enig med dig..

Se f.eks. her:

http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Hvornaar%20gaelder%20koebeloven.aspx

Bemærk at vores spørger desuden er erhvervsdrivende...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 19:13

Christian Madsen skrev den 14-04-2007:
> Carsten Riis sendte dette med sin computer:
>> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 13:19:
>>> Carsten Riis tastede følgende:
>>>> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 12:43:
>>>>
>>>>>
>>>>> Du kan bare ikke bruge købeloven her, eftersom der er tale om en
>>>>> serviceydelse, hvilket falder klart uden for lovens område.
>>>>>
>>>>
>>>> Gør det?
>>>> ----------
>>>> § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
>>>> ...
>>>>
>>>> -----------
>>>>
>>>>
>>>> At købeloven er deklaratorisk i handelskøb er ret ligegyldig i denne
>>>> sammenhæng. Ud fra de givne oplysninger i første indlæg kan man gå ud
>>>> fra, at det er de regler som gælder.
>>>>
>>>>
>>>
>>> Købeloven gælder for alle køb, men der er ikke her tale om et køb. Du kan
>>> føre forholdet ind under begrebet værksleje, men for at forholdet er
>>> omfattet af KBL, vil dette som HR kræve, at det bliver tilvirket en ny
>>> genstand, og en reperation er derfor ikke omfattet, jf. bl.a. Lærebog i
>>> dansk og international køberet s. 31 nederst.
>>>
>>
>>
>> Nu er min lærebog pakket væk for mange år siden.
>>
>> Tilgengæld henleder jeg gerne din opmærksomhed til:
>>
>> ------
>> .....
>>
>> Forbrugerkøb
>> Det er et forbrugerkøb, når du som privatperson køber en vare eller en
>> ydelse hos en erhvervsdrivende, der sælger varen eller ydelsen som led i
>> sit erhverv. ....
>>
>> Handelskøb
>> Ved handelskøb handler både køber og sælger som led i deres erhverv. Disse
>> handler er omfattet af købeloven, men ikke af de forbrugerbeskyttende
>> paragraffer. I handelskøb kan købeloven fraviges ved aftale. Når butikken
>> fx køber varer fra en grossist, er det handelskøb.....
>>
>> --------------
>> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/110/
>>
>>
>> Her kan du se, at (service)ydelser er omfattet af købeloven.
>>
>>
>>
>> Jeg vil dog gerne give dig ret i, at deciderede reparationer er ikke
>> omfattet af købeloven.
>> Men her er der tale om en tilbageværende serviceeftersyn, som har stået på
>> gennem en årrække.
>> At eftersynet også omfatter reparation af defekte dele er for så vidt
>> underordnet, da reparationen er en del af serviceeftersynet.
>>
>>
>>
>>>>
>>>>>>> Er der en "grænse" for hvor meget en sådan ydelse må stige?
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> næh.
>>>>>>
>>>>>> Det er - generelt - fri prissætning på produkter her til lands.
>>>>>> Der findes naturligvis enkelte ydelser som er bestemt ved lov fx
>>>>>> rykkergebyrer.
>>>>>>
>>>>>> Men prisen for eftersyn på alarmanlæg er en ydelse, hvor udbyder
>>>>>> bestemmer prisen.
>>>>>
>>>>> Ikke hvis de har indgået en aftale til en bestemt pris, men se mit andet
>>>>> indlæg for mere argumentation.
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> Det er der ikke jf. Henriks første indlæg.
>>> Jeg kan se at du alligevel er enig , jf. dit andet indlæg.
>>>
>>
>> Jeg er enig i dig med prisfastsættelsen (der er ligesom kommet flere
>> informationer frem siden Henriks første indlæg) og det er god skik at
>> informere køber om en væsentlig prisforhøjelse.
>>
>> Vi er uenige i om købeloven skal bruges eller ej.
>> Og selvfølgelig kan den det i forbindelse med serviceeftersyn, medmindre
>> andet er aftalt.
>
> Jeg er stadig ikke enig med dig..
>
> Se f.eks. her:
>
> http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Hvornaar%20gaelder%20koebeloven.aspx
>
> Bemærk at vores spørger desuden er erhvervsdrivende...

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fejl-og-mangler/tjenesteydelser/

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fejl-og-mangler/forskellen-paa-varer-og-tjenesteydelser/

Fra det sidste link:
"Om et forhold er omfattet af købelovens bestemmelser eller ej,
afhænger af, om der er tale om et køb. Ved køb forstås en gensidigt
bebyrdende aftale om overdragelse af et formuegode (en vare) mod et
vederlag i penge.

// Her er altså definitionen på et køb omfattet af KBL //
Køb er med undtagelse af køb af fast ejendom omfattet af købeloven.

Varer defineres som fysiske ting, som du kan tage og "føle på". Det kan
være alt muligt fra en bil og en bogreol til fx tøj og knappenåle.

//Altså er en tjenesteydelse ikke en varer som er omfattet af KBL//

Ved tjenesteydelser forstås almindeligvis en ydelse, der hverken består
i penge, ting eller i arbejde i et ansættelsesforhold.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Carsten Riis (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-04-07 20:30

Christian Madsen skrev den 14-04-2007 20:12:

>>
>> Bemærk at vores spørger desuden er erhvervsdrivende...
>

Hvilket ikke gør nogen forskel.
Vi kender ikke til de handelsbetingelser som der er aftalt. Og derfor
kan vi som udgangspunkt tage fat i købeloven.


Der hvor vi skal være opmærksom på forskellen mellem handelskøb og
forbrugerkøb er fx ved reglerne omkring reklamation.



> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fejl-og-mangler/tjenesteydelser/
>
>
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fejl-og-mangler/forskellen-paa-varer-og-tjenesteydelser/
>
>
> Fra det sidste link:
> "Om et forhold er omfattet af købelovens bestemmelser eller ej, afhænger
> af, om der er tale om et køb. Ved køb forstås en gensidigt bebyrdende
> aftale om overdragelse af et formuegode (en vare) mod et vederlag i penge.
>
> // Her er altså definitionen på et køb omfattet af KBL //
> Køb er med undtagelse af køb af fast ejendom omfattet af købeloven.
>
> Varer defineres som fysiske ting, som du kan tage og "føle på". Det kan
> være alt muligt fra en bil og en bogreol til fx tøj og knappenåle.
>
> //Altså er en tjenesteydelse ikke en varer som er omfattet af KBL//
>
> Ved tjenesteydelser forstås almindeligvis en ydelse, der hverken består
> i penge, ting eller i arbejde i et ansættelsesforhold.
>

Jeg kender godt forskellen på varer og tjenesteydelser.
Det er heller ikke de vi diskuterer.

Det er om arbejds-/tjenesteydelser er omfattet af købeloven.

Og som dine links beskriver, så er tjenesteydelser omfattet af køb jf.
købeloven.
---------
En arbejdsydelse kan i en række tilfælde være et køb, der er omfattet af
købelovens regler:

* En forbruger får syet en kjole. Sælger skaffer stoffet og syr
kjolen. Det er et køb, der er omfattet af købeloven.
* Hvis forbrugeren selv kommer med stoffet og sælger alene syr
kjolen, er det også et køb og omfattet af købeloven.
* Hvis forbrugeren kommer med sin mors gamle brudekjole og skal
have den rettet til, så den passer hende selv, så er det en tjenesteydelse.
* Hvis forbrugeren kommer med den samme brudekjole og skal have
syet en dåbskjole af stoffet, er det et køb efter købeloven.
----------
fra det sidste link.

Og naturligvis gælder det også ved andet end skrædderarbejde


Men lad os bare tage mere fra forbrug.dk
(som vi vel er enige om er en ret neutral kilde, ik?)

-----------------
En arbejdsydelse kan også være et køb
Tidligere vurderede man en ren arbejdsydelse som en tjenesteydelse, der
ikke er omfattet af købelovens regler.
Efter den nye købelov kan en arbejdsydelse i en række tilfælde være et
køb, der er omfattet af købelovens regler.

Eksempel:
En forbruger får syet en kjole. Sælger skaffer stoffet og syr kjolen.
Det er et køb både efter den gamle og den nye lov.
Hvis forbrugeren selv kommer med stoffet og sælger alene syr kjolen, så
er det en tjenesteydelse efter den gamle købelov, men et køb efter den nye.

Hvis forbrugeren kommer med sin mors gamle brudekjole og skal have den
rettet til, så den passer hende selv, så er det en tjenesteydelse både
efter den gamle og den nye lov.

Hvis forbrugeren kommer med den samme brudekjole og skal have syet en
dåbskjole af stoffet, så er det en tjenesteydelse efter den gamle lov,
men et køb efter den nye.
-----------------
fra:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/links/konsekvenser-af-den-ny-koebelov/


--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 20:43

Carsten Riis forklarede den 14-04-2007:
> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 20:12:
>
>>>
>>> Bemærk at vores spørger desuden er erhvervsdrivende...
>>
>
> Hvilket ikke gør nogen forskel.
> Vi kender ikke til de handelsbetingelser som der er aftalt. Og derfor kan
> vi som udgangspunkt tage fat i købeloven.
>

Det var bare i relation til det du sendte før.

>
> Der hvor vi skal være opmærksom på forskellen mellem handelskøb og
> forbrugerkøb er fx ved reglerne omkring reklamation.
>
>
>
>> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fejl-og-mangler/tjenesteydelser/
>>
>>
>> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/hvad-gaelder-ved-e-handel/fejl-og-mangler/forskellen-paa-varer-og-tjenesteydelser/
>>
>>
>> Fra det sidste link:
>> "Om et forhold er omfattet af købelovens bestemmelser eller ej, afhænger
>> af, om der er tale om et køb. Ved køb forstås en gensidigt bebyrdende
>> aftale om overdragelse af et formuegode (en vare) mod et vederlag i penge.
>>
>> // Her er altså definitionen på et køb omfattet af KBL //
>> Køb er med undtagelse af køb af fast ejendom omfattet af købeloven.
>>
>> Varer defineres som fysiske ting, som du kan tage og "føle på". Det kan
>> være alt muligt fra en bil og en bogreol til fx tøj og knappenåle.
>>
>> //Altså er en tjenesteydelse ikke en varer som er omfattet af KBL//
>>
>> Ved tjenesteydelser forstås almindeligvis en ydelse, der hverken består i
>> penge, ting eller i arbejde i et ansættelsesforhold.
>>
>
> Jeg kender godt forskellen på varer og tjenesteydelser.
> Det er heller ikke de vi diskuterer.

Det bliver da i høj grad relevant, eftersom det er køb af varer som er
omfattet af KBL., jf. det som du kommenterer på.

>
> Det er om arbejds-/tjenesteydelser er omfattet af købeloven.
>

Det er de ikke (som udg. pkt.)

> Og som dine links beskriver, så er tjenesteydelser omfattet af køb jf.
> købeloven.

Du mener f.eks. det link hvor der står:
"Dog gælder købeloven ikke for:
.....
Køb af tjenesteydelser. Tjenesteydelser omfatter de fleste
servicevirksomheders ydelser som f.eks. rengøring eller reparationer
"

jeg fortolker ovenstående som om, at tjenesteydelser ikke er omfattet
af KBL.


> ---------
> En arbejdsydelse kan i en række tilfælde være et køb, der er omfattet af
> købelovens regler:
>
> * En forbruger får syet en kjole. Sælger skaffer stoffet og syr kjolen.
> Det er et køb, der er omfattet af købeloven.
> * Hvis forbrugeren selv kommer med stoffet og sælger alene syr kjolen,
> er det også et køb og omfattet af købeloven.
> * Hvis forbrugeren kommer med sin mors gamle brudekjole og skal have den
> rettet til, så den passer hende selv, så er det en tjenesteydelse.
> * Hvis forbrugeren kommer med den samme brudekjole og skal have syet en
> dåbskjole af stoffet, er det et køb efter købeloven.
> ----------
> fra det sidste link.
>
> Og naturligvis gælder det også ved andet end skrædderarbejde
>

Ja, men det du gerne skulle få ud er ovenstående er (i øvrigt det samme
som du kan læse i kap. I i dansk og internatinal køberet.) Her står
der, at man kigger på om selve arbejdet / ydelsen har et VÆSENTLIGT
købsmoment.
Hvis du f.eks. antager en tømmer til at bygge et bord, vil du kunne
argumentere for, at det kun er hans arbejde du har betalt for, men der
er dog her et så væsentligt købsmoment, at KBL finder anvendelse.

Hvis du derimod antager en tømmer til at udbedre en ridse i et bord, er
der ikke et væsentligt købsmoment, og køber er derfor ikke omfattet af
KBL.


>
> Men lad os bare tage mere fra forbrug.dk
> (som vi vel er enige om er en ret neutral kilde, ik?)
>

Neutral jo, men ofte ikke særlig præcis.

> -----------------
> En arbejdsydelse kan også være et køb
> Tidligere vurderede man en ren arbejdsydelse som en tjenesteydelse, der ikke
> er omfattet af købelovens regler.
> Efter den nye købelov kan en arbejdsydelse i en række tilfælde være et køb,
> der er omfattet af købelovens regler.
>
> Eksempel:
> En forbruger får syet en kjole. Sælger skaffer stoffet og syr kjolen. Det er
> et køb både efter den gamle og den nye lov.
> Hvis forbrugeren selv kommer med stoffet og sælger alene syr kjolen, så er
> det en tjenesteydelse efter den gamle købelov, men et køb efter den nye.
>
> Hvis forbrugeren kommer med sin mors gamle brudekjole og skal have den rettet
> til, så den passer hende selv, så er det en tjenesteydelse både efter den
> gamle og den nye lov.
>
> Hvis forbrugeren kommer med den samme brudekjole og skal have syet en
> dåbskjole af stoffet, så er det en tjenesteydelse efter den gamle lov, men et
> køb efter den nye.
> -----------------
> fra:
> http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/links/konsekvenser-af-den-ny-koebelov/

Ja, men som jeg også skrev må man vudere købselementet i aftalen. jf.
mit andet eksempel. Hvis du går ind til en advokat og beder ham om at
læse en konktrakt og derefter rådgive dig om du skal skrive under, er
der heller ikke tale om et køb.

Beder du ham om at udfærdige en række dokumentet, er der, selvom du kan
kalde hans ydelse for en tjenesteydelse, et købselement over aftalen.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Carsten Riis (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-04-07 20:36

Christian Madsen skrev den 14-04-2007 20:07:

> Jeg er stadig ikke enig med dig..
>
> Se f.eks. her:
>
> http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Hvornaar%20gaelder%20koebeloven.aspx
>

hehehe.

kan du forklare mig, hvad mv. er for en størrelse?

-----------
Købeloven gælder for køb af løsøre, hvilket vil sige stort set alle de
aftaler, der indgås om køb af varer mv.
-----------
http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Hvornaar%20gaelder%20koebeloven.aspx


Derudover er det vist noget en tilsigelse, at påstå, at købeloven kun
gælder i handelskøb og civilkøb, hvis materialet til varen hovedsageligt
leveres af sælger.
Købeloven gælder vel sålænge, der ikke er aftalt andet.

Jeg ville egentlig gerne vide, hvor gammel dhs.dk's tekst er?
Hvis man samligner med teksten på forbrug.dk, så er dhs.dk's tekst
jævnfør den gamle købelov.




>
> Bemærk at vores spørger desuden er erhvervsdrivende...
>

Hvilket ikke gør nogen forskel i netop denne diskussion.
(eller ved du mere om aftalen mellem Henrik og sælger end hvad der er
nævnt her i tråden?).


--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.

Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 20:39

Carsten Riis formulerede lørdag:
> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 20:07:
>
>> Jeg er stadig ikke enig med dig..
>>
>> Se f.eks. her:
>>
>> http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Hvornaar%20gaelder%20koebeloven.aspx
>>
>
> hehehe.
>
> kan du forklare mig, hvad mv. er for en størrelse?
>
> -----------
> Købeloven gælder for køb af løsøre, hvilket vil sige stort set alle de
> aftaler, der indgås om køb af varer mv.
> -----------
> http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Hvornaar%20gaelder%20koebeloven.aspx
>
>
> Derudover er det vist noget en tilsigelse, at påstå, at købeloven kun gælder
> i handelskøb og civilkøb, hvis materialet til varen hovedsageligt leveres af
> sælger.
> Købeloven gælder vel sålænge, der ikke er aftalt andet.
>
> Jeg ville egentlig gerne vide, hvor gammel dhs.dk's tekst er?
> Hvis man samligner med teksten på forbrug.dk, så er dhs.dk's tekst jævnfør
> den gamle købelov.
>
>
>
>
>>
>> Bemærk at vores spørger desuden er erhvervsdrivende...
>>
>
> Hvilket ikke gør nogen forskel i netop denne diskussion.
> (eller ved du mere om aftalen mellem Henrik og sælger end hvad der er nævnt
> her i tråden?).

materialet går nok på det tilfælde hvor du skal have tilvirket en vare.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



N/A (14-04-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 14-04-07 21:00



Christian Madsen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 14-04-07 21:00

Carsten Riis har bragt dette til verden:
> Christian Madsen skrev den 14-04-2007 21:38:
> .....
>>> Derudover er det vist noget en tilsigelse, at påstå, at købeloven kun
>>> gælder i handelskøb og civilkøb, hvis materialet til varen hovedsageligt
>>> leveres af sælger.
>>> Købeloven gælder vel sålænge, der ikke er aftalt andet.
> ....
>>
>> materialet går nok på det tilfælde hvor du skal have tilvirket en vare.
>>
>
> Jf. købeloven er skelnes der ikke om køber er kommet med materialet eller ej.
> Men om det er aftalt andet end hvad der står i købeloven. Hvis ikke andet er
> aftalt gælder købeloven.
>
>
>
> dhs.dk's konklusion er korrekt, at købeloven ikke altid gælder ved
> handelskøb, men argumentet med at det er hvem der fremskaffer materialet er
> forkert.
>
>
>
> som min gamle erhvervsretslærer ville sige:
> Korrekt konklusion, med forkert argumentation giver et 6-tal (13-skalaen)
> Korrekt konklusion, med korrekt argumentation giver to cifret (i den gode
> ende)
> Forkert konklusion med korrekt argumentation er ikke muligt, men giver
> alligevel dumpekarakter.
> Forkert konklusion med forkert argumentation giver hånfuld latter og en
> tocifret karakter (i den lave ende)

Lærebog i dansk og internatilnal køberet, 3. udgave - 2004, s. 31:
"Ved aftaler om fremstilling af en genstand må der sondres mellem
tilfælde, hvor tilvirkeren skal skaffe den overvejende del af de
fornødne materialer og tilfælde, hvor bestilleren selv skal skaffe
materialerne...." Hvordan kommer du frem til det modsatte?



--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



xxxfoo@gmail.com (15-04-2007)
Kommentar
Fra : xxxfoo@gmail.com


Dato : 15-04-07 11:06

On 14 Apr, 20:59, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

[klip]

> Lærebog i dansk og internatilnal køberet, 3. udgave - 2004, s. 31:
> "Ved aftaler om fremstilling af en genstand må der sondres mellem
> tilfælde, hvor tilvirkeren skal skaffe den overvejende del af de
> fornødne materialer og tilfælde, hvor bestilleren selv skal skaffe
> materialerne...." Hvordan kommer du frem til det modsatte?

Når der nu er tale om et handelsforhold, hvorfor ikke bare henvise til
KBL § 2, stk. 1, 2. pkt. Loven har trods alt mere vægt en
litteraturen.

Hvis diskussionen indirekte går på KBL § 5, så er det egentlig
ligegyldigt, om KBL formelt gælder eller ej. Bestemmelsen er udtryk
for en almindelig obligationsretlig grundsætning. Dvs. i et
erhvervsmæssigt aftaleforhold, når der ikke er aftalt noget om
vederlaget, må realkreditor betale den pris realdebitor forlanger,
"for så vidt det ikke kan anses for ubilligt". (ubillig, billig, skal
ikke forståes i den moderne betydning, men mere i retning af
"urimelig")

Man skal dog huske, at "Bestemmelsen skal således forstås i
overensstemmelse med formuleringen af § 72: »Fremgår prisen eller dens
fastsættelse ikke af aftalen eller forholdene i øvrigt«, hvorfor
prisen ofte kan anses for stiltiende aftalt i kraft af parternes
tidligere handlende, til sælgers faste priser eller til genstandens
markedspris, jf. Ussing: Køb 38, Ussing: Aftaler 442 f" (uddrag fra
KARNOV).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste