Leje af lejlighed uden bopælspligt
Fra : Kristian

Dato : 11-04-07 20:37

Hej,

Jeg skal ud at kigge på en lejlighed som jeg måske skal fremleje (hedder det
ikke det?). Det er i hvert fald i ejerlejlighed som ejer vil udleje.
Han oplyste mig at lejligheden er nybygget og er uden bopælspligt (noget med
den er ejet af hans eget firma). Han siger han vil beholde det sådan, så jeg
må ikke flytte min folkeregisteradresse dertil. Er det lovligt at bo der
uden jeg har folkeregisteradresse der?

Tak for svar.

Mvh Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 21:03

> [...]
> så jeg må ikke flytte min folkeregisteradresse dertil. Er det lovligt at
> bo der uden jeg har folkeregisteradresse der?

Nej.

Når du flytter fra en bopæl til en anden, har du pligt til at meddele det
til folkeregistret i den kommune, du flytter til. Flytter du inden for samme
kommune, skal du give besked til din bopælskommune. Anmeldelsen skal ske
senest 5 dage efter du er flyttet. Hvis du glemmer det, kan du blive pålagt
at betale en bøde.
(http://www.borger.dk/forside/bolig-og-flytning/flytning/at-flytte-inden-for-danmark)

Allan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-04-07 04:38

AW wrote:
[...]
> [...]
> senest 5 dage efter du er flyttet. Hvis du glemmer det, kan du blive pålagt

Gælder det også hvis man f.eks. tager på højskole i nogle måneder, men
stadig har folkeregisteradresse i sin lejlighed eller hos sine forældre?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jubii

Dato : 14-04-07 10:06

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> AW wrote:
> [...]
>
> Gælder det også hvis man f.eks. tager på højskole i nogle måneder, men
> stadig har folkeregisteradresse i sin lejlighed eller hos sine forældre?

Har man bopæl på en højskole? Nej, så der er ingen problemer at bo
midlertidigt et andet sted, og ja man skal stadig have folkeregisteradresse
på den sædvanlige bopæl.

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-04-07 21:19

Kristian wrote:

> Er det lovligt at bo der uden jeg har
> folkeregisteradresse der?

Ja, hvis du lovligt har folkeregisteradresse et andet sted eller ikke er
bosiddende i Danmark. Som hovedregel skal du være tilmeldt
folkeregisteret på den adresse, hvor du hyppigst overnatter. Hvis den
pågældende lejlighed er din eneste bolig, skal du have
folkeregisteradresse der (hvis ellers loven skal overholdes...).

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 11-04-07 21:30

Jesper Lund wrote:

> [...]
> pågældende lejlighed er din eneste bolig, skal du have
> folkeregisteradresse der (hvis ellers loven skal overholdes...).

Og de tjekker det rent faktisk, jeg har prøvet at være flyttet internt i en
opgang og jeg havde sku glemt at melde det (posten blev jo afleveret
korrekt), der kom et fint brev om at kommunen var blevet bekendt med jeg
havde skiftet bopæl og jeg venligst bedes melde min adresseændring snarest.

/Bacher

Fra : Jubii

Dato : 11-04-07 21:44

"Kristian" <swan83@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg skal ud at kigge på en lejlighed som jeg måske skal fremleje (hedder
> det ikke det?). Det er i hvert fald i ejerlejlighed som ejer vil udleje.

Ja, det hedder udlejning.

> [...]
> så jeg må ikke flytte min folkeregisteradresse dertil. Er det lovligt at
> bo der uden jeg har folkeregisteradresse der?

"bo der" mener vel en reel flytning ik'.
Hop ikke på den galej. Lej noget reelt.

> Tak for svar.

Faktisk fra CPR loven.:
§ 12. Enhver, der flytter, har pligt til senest 5 dage efter flytningen at
anmelde denne til tilflytningskommunen. Anmeldelse kan også omfatte de
medlemmer af husstanden, der flytter med, således at disse fritages for selv
at anmelde flytningen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-04-07 22:21

Jubii wrote:

> "bo der" mener vel en reel flytning ik'.
> Hop ikke på den galej. Lej noget reelt.

Der er ikke nødvendigvis noget ureelt ved lejeaftalen. Problemet er at
lejligheden har status af "uden bopælspligt", men denne status ophører
permanent ligeså snart den bliver brugt som helårsbolig. Da en lejlighed
uden bopælspligt er mere værd end en "normal" lejlighed, vil ejeren
gerne undgå dette.

Jeg tvivler dog på at ejeren har nogle juridiske muligheder for at
tvinge lejeren til ikke at anmelde folkeregisterflytning?

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 12-04-07 06:56

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden bopælspligt er mere værd end en "normal" lejlighed, vil ejeren gerne

En udlejet lejlighed kan ikke være mere værd end lejværdien. Og i lejeloven
findes ingenting der kan forhøje lejeværdien på grund af at kommunen ikke
kan påtvinge ejeren at udleje. Og jeg synes det er ureelt hvis en ejer vil
have mere i leje på grund af en mudret status.
Bopælspligt er noget kompliceret noget efter ændringerne i
boligreguleringsloven BrL, hvor komunen har fået en vis råderet over visse
udlejninger.
Og ydeligere kompliceret ved at betegnelsen "bopælspligt" i bymæssig
bebyggelse ikke eksisterer medmindre en hel masse der fremgår af BrL.
Så hvis nogen har en erhvervsejendom med en lejlighed i så kan det da godt
være at kommunen ikke kan påtvinge udlejning=bopælspligt. Og da ejeren ikke
selv benytter lejligheden som helårsbolig vil den status nok være permanent
også selv om kummunen ved der udlejes i ejendommen. Så ejeren frygt for at
der anmeldes folkeregisteradresse på lejligheden er nok ubegrundet.

> Jeg tvivler dog på at ejeren har nogle juridiske muligheder for at tvinge
> lejeren til ikke at anmelde folkeregisterflytning?

Se en BrL bopælspligt og CPR lovens registerpligt er 2 ting, men for en
lejer der reelt flytter adresse gælder det at inden 5 dage at anmelde det
til folkeregistret. Og nej, det vil være et brud på CPR loven ikke at
anmelde sin flytning inden 5 dage så det kan en ejer ikke lovligt bede en
lejer om at undlade.

> --
> Jesper Lund

Dette er naturligvis en teoretisk debat med tolkning af lovene som
hovedbestandsdel.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 16:37

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> En udlejet lejlighed kan ikke være mere værd end lejværdien. Og i
> lejeloven findes ingenting der kan forhøje lejeværdien på grund af at
> kommunen ikke kan påtvinge ejeren at udleje.

Det er nok en evt. senere salgsværdi Jesper er inde på, og ikke
udlejningsværdien.

/Per.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-04-07 17:32

Jubii wrote:

> En udlejet lejlighed kan ikke være mere værd end lejværdien. Og i
> lejeloven findes ingenting der kan forhøje lejeværdien på grund
> af at kommunen ikke kan påtvinge ejeren at udleje.

Typisk vil der være tale om nyere lejligheder, hvor der gælder fri
huslejefastsættelse. Der er givetvis lejere, som er villige til at
betale mere, hvis lejligheden har status af "uden bopælspligt". For
eksempel folk som er bosiddende i Spanien, mens de får udbetalt deres
danske ratepension, og gerne vil opholde sig "lidt" i Danmark (officielt
op til 180 dage).

--
Jesper Lund

Fra : Kristian

Dato : 12-04-07 15:57

"Kristian" <swan83@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,

Tak for alles svar.

Jeg har nu talt med udlejeren og han siger at "uden bopælspligt" betyder at
man må bo der uden at have sin folkeregisteradresse der.

Men det kan da ikke være rigtigt jeg så skal have folkeregisteradresse et
andet sted jeg ikke bor så? Synes ikke det giver mening og mener at udlejer
har misforstået reglerne.

Kristian

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 16:39

> [...]
>
> Jeg har nu talt med udlejeren og han siger at "uden bopælspligt" betyder
> at man må bo der uden at have sin folkeregisteradresse der.

Det er noget vås.
Uden bopælspligt betyder 'uden pligt til at bebo lejligheden'.
Det betyder formodentlig konkret at ejeren ikke behøver at bebo lejligheden,
men kan lade den stå tom eller leje den ud.

> Men det kan da ikke være rigtigt jeg så skal have folkeregisteradresse et
> andet sted jeg ikke bor så? Synes ikke det giver mening og mener at
> udlejer har misforstået reglerne.

Det har han også.
- eller også så fusker han bevidst pga. de forhold Jesper beskriver.

/Per

Fra : Kristian

Dato : 12-04-07 16:51

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

Tak så har jeg forstået det rigtigt. Jeg har sagt nej til at leje boligen.

Kristian

Fra : Henning

Dato : 12-04-07 20:16

On Thu, 12 Apr 2007 16:57:12 +0200, "Kristian" <swan83@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har nu talt med udlejeren og han siger at "uden bopælspligt" betyder at
>man må bo der uden at have sin folkeregisteradresse der.

Næppe - men det betyder, at udlejer ikke er interesseret i at opgive
lejeindtægt til skat.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-04-07 21:54

Henning skrev:

> Næppe - men det betyder, at udlejer ikke er interesseret i at opgive
> lejeindtægt til skat.

Som det er nævnt tidligere, hvis man ellers gider læse det, er især
attraktive lejligheder en hel del mere værd hvis de har status som uden
bopælspligt. Jvf. loven tilgår nybyggede boliger ikke massen af
helårsboliger med bopælspligt førend de er taget i brug som boliger.
Hvilket sker ved at der foretages en cpr-register tilmelding på boligens
adresse. Derfor holdes nybyggede boliger (som den omtalte) fri for
bopælspligt ved at man ikke tilmelder sig cpr-registeret med den.
Halvdelen af de nyrenoverede pakhus lejligheder i Københavns Nordhavn
holdes således og er dermed attraktive for udlændinge, udlandsdanskere,
firmaer og velhavere der dermed kan have flere boliger og mere frihed
over hvor de opholder sig og hvad de ejer.
Skat på lejeindtægt og en evt., ifølge dig, tænkt kobling mellem
cpr-registrering og beskatning er uendeligt ubetydeligt i den henseende.